Humle til weissbier?

Finn Berger

Moderator
Jeg skal brygge min første hveteøl til helga, og lurer litt på humla. Jeg har Magnum liggende, og så vidt jeg kan finne ut, blir det ikke helt galt. På den annen side er den aldri av det som blir direkte anbefalt, heller, og jeg kan få tak i noe annet med litt ekstrastress. Bør jeg det - og hva vil dere eventuelt anbefale?
Jeg er usikker på om jeg skal ha en tilsetning ved 15 minutter, eller om det blir (type)riktigere å droppe den?

Her er forøvrig oppskriften. Kommentarer er velkomne.

Batchstørrelse 44 liter
Koketid 90 minutter
Mesketemperatur 66/67 grader + utmesk ved 78.
OG 1.057/FG 1.016 => ABV 5,34

5,2 kg pilsnermalt
5,2 kg hvetemalt
200 gram Caramel Aromatic 50
16 gr Magnum ved 60 minutter
10 gr Magnum ved 15 minutter
WLP300

EBC 7
IBU 13,5

Gips 6gr i mesk (30 liter), 7gr i skyllevann (35 liter)
Kalsiumklorid 3 gr i mesk, 3,5 gr i skyllevann

Gjæres på 17 grader.

Ville dratt på med magnum ved 15 min, kun for å få de småkrydderiene den har å by på. Egentlig så vil du ha en litt annen Hallertauer av noe slag, eller lignende. Men hvis du ikke har det så dør du ikke av magnum, og du kommer med stor sannsynlighet å drikke opp ølen og det blir prima.

Egentlig enig med cjohansen. Har brygget kun en hveteøl så langt. Der brukte jeg (rikelig med) Tettnanger 2,1% som bitterhumle, ellers ingenting. Med unntak av appelsin/sitronskall, og jeg kunne sikkert hatt i litt koriander også... Gjæret med Wyeast 3068 Weihenstephan. Ble en av de mest vellykkede bryggene mine hittil. Lykke til med bryggingen!!

Takk skal dere ha. Da starter jeg litt konservativt med bare bitterhumle, og så kan jeg se seinere hva en tilsetning av aroma-/smakshumle kan gjøre. Får bare håpe det ikke kommer en brå hetebølge, for jeg har ikke mulighet for kjøling.

Var det meningen og gjøre det surt a la berliner weiss bier? Har faktiskt brukt papazian metoden med å gjøre vørteren surt flere ganger, lurer på hva bryggeriene selv bruker? Gamle humle for å desinfisere? Lykke til uansett..må selv sette på en hvete-øl snart...tror det er uansett snakk om lite humle...desverre er alle mine flotte bryggeri bøker i australia...Papazian var legende, slår fortsatt opp i boken...

Ikke noe Berliner weisse, nei. Det er ikke noe jeg vil brygge med det aller første. Antakelig aldri. Eller for å være helt ærlig: Helt sikkert aldri:). Ikke at jeg ikke gjerne drikker et glass med det grønne stoffet oppi når jeg er i Berlin, men ølet i seg sjøl liker jeg ikke.

Ikke noe Berliner weisse, nei. Det er ikke noe jeg vil brygge med det aller første. Antakelig aldri. Eller for å være helt ærlig: Helt sikkert aldri:). Ikke at jeg ikke gjerne drikker et glass med det grønne stoffet oppi når jeg er i Berlin, men ølet i seg sjøl liker jeg ikke.
...og det er helt utenkelig at smaken endrer seg over tid? :)

Nja, det er det jo selvfølgelig ikke:). Var det Gahr som sa noe om å drikke et øl man ikke uten videre syntes noe om, så lenge at man fant ut hvorfor de som likte det, likte det? Det er i alle fall rimelig smart sagt. Jeg liker mye nå som jeg ikke likte til å begynne med; saison, f.eks. . Men jeg har vært innom en del surt øl, og der har det motsatte skjedd. Jeg likte det først, men etter hvert klarte jeg det ikke.

Men du har rett: Det er viktig å bevare et åpent sinn. Og for all del, jeg har ikke fordommer; mange av mine beste venner er folk som liker Berliner Weisse:rolleyes:.

Har vel litt å si selskap osv...sist jeg hadde virkelig god og nokså sur amsterdam-øl var under en god periode for over 20 år siden..bare sol og pene damer og bra øl og trivelig selskap i de beste stedene i amsterdam vettu! Fy faen var helt konge den gangen! Ingenting slår en skikkelig europeisk storby med damene osv når sola skinner..jævla trist med norge..ikke få meg til å le! Faen ble sur nå...vi har flott natur men ikke særlig noe annet...
,

Tilbake
Topp