Humle under primærgjæring.

steinbukk

Norbrygg-medlem
Har noen testet ut om det blir forskjell på ølet om en ikke fjerner humleposen fra kokeprosessen under primærgjæringen?
Og dersom det er forskjell, blir det mer smak uten økt IBU?

Tja, ikke helt - er vel en del andre saker som har presipitert under cold break man ikke vil ha med uansett.
Men tilbake til saken, dette må da lage en grym smak?

Det blir vel ikke anderledes enn tørrhumlingeen etter at co2 aktiviteten har stoppet opp?
Benytter da humlepose og ca 50 g humle i ca 10 dager

Det blir helt klart noe annet en tørrhumling .
Smaker og aroma som tilføres ølet med tørrhumling er svert flyktige, disse er forlenget borte når humlen er kokt, så jeg tror ikke du får tilført ølet nevneverdig med smak på denne måten.

Jeg har enda ikke forstått saken her..

Er det å bruke humleposen fra kok videre under gjæringen?

Slik jeg forstår spørsmålet fra steinbukk så lurer han på om det å ta med humlen fra kokekaret over i gjæringskaret vil gi ølet mere humlesmak.

Aha. Dette tviler jeg egentlig litt på.

Men det vil vel bli det samme som å ta med seg all truben, bare at man også får med seg proteinene som håvard over her påpekte.

Men ser for meg at humla blir "brukt opp" når den utsettes for koketemperaturer. Det man evt kunne fått mer av er bitterheten, hvis det er en senhumle, men da må man gjære på en relativt ugunstig temperatur på over 65 grader.

Hadde det stemt at man trekker ut mer så ville vel batcher med humletrub blitt mer og mer preget av (god) humlesmak jo lenger inn i forløpet etter pitch. Eneste måten jeg har lagt merke til at humlesmaken har kommet mer frem er at det har blitt mindre gjær med i målerøret desto lenger ut i fermenteringen. Men jeg har nesten null trub over i gjæringskar så det er eneste måten jeg har lagt merke til det på.

Da har jeg egentlig fått det svaret jeg søkte. Mitt spørsmål tok utgangspunkt i at for kokekaffe og presskafe så er gruten med til siste dråpe er helt ut. Jeg lurte på om all smaken var dradd ut av humlen , selv for humle som kun var kokt i 5 min . Jeg er klar over at det ikke gir noe mer bittersmak, men lurte som sagt på om det ville gi mer humlesmak. Og det mener dere at det ikke blir.

Jeg lurte på om all smaken var dradd ut av humlen , selv for humle som kun var kokt i 5 min . Jeg er klar over at det ikke gir noe mer bittersmak, men lurte som sagt på om det ville gi mer humlesmak. Og det mener dere at det ikke blir.
Tilsetninger av humle når det er mindre enn, la oss si, 15 minutter igjen av kokingen er (som oftest) ikke ment å gi noen smak, men aroma.

Men det gir jo masse smak for det. Er vel der man henter ut mest smak. Aromaen er omtrent søkk vekk etter noen minutters kok.

Er det ikke en eller annen tråd som viser dette med smak/tid grafisk?
Vet jeg har lest men så var det dette med å huske da.
Tror også man i større grad forsøker å ikke få med humle kontra annet grums over i gjæringskaret.

Hvis du tenker på den grafen med de tre kurvene så er den egentlig feil. Den sier f.eks at aroma har en peak ved 5 minutters koking, mener jeg å huske.

Skal man ha mest mulig aroma så må man tørrhumle eller WP på lavere temperatur, men WP vil jo også fordufte ut gjæringslåsen.

Tømmer no alt fra kok i gjæringsbøtten, lar det ligge under hele gjæringsprossesen. Har no enda ikke hatt dårligt øl.

Ja det var nok den jeg tenkte på. Men var smakgrafen også feil?

Jeg husker ikke hvordan den var. Iallefall så synes jeg selv at mest smak får du ved ca 15-10 minutter. Og litt mindre før dette. Jeg har forsåvidt ikke prøvd samme oppskrifter med smakshumle på 30/25/20 men har et sterkt inntrykk at man får mest bang for the buck ved 10-15 minutter, jeg heller mer mot ti minutter. Hvis du kutter ut 10-15 er min erfaring at mye mer malt kommer igjennom.

Eg lot ein gong humleposen ligge igjen i gjæringskaret, gløymde den, og den låg der gjennom heile gjæringsperioda. Merka ingen vesens skilnad i smakane samanlikna med tidlegare batchar av same brygget.

Tilbake
Topp