Humle valg!

Roar A

Norbrygg-medlem
Jeg synes det er litt vanskelig å finne ut hvilke humletyper man skal velge til forskjellige typer øl. Hva passer når? Sa langt reddet meg på å spørre andre og se på tidligere oppskrifter.
Men hvor kan man lese seg opp på dette? God litteratur på Norsk?
En regel er vel kanskje å velge humletyper fra det området øltypen stammer fra, men det er så mye mere komplekst en det?
Bitter og aroma humle: hvordan bestemmer man seg for hvilke til hva?
Roar
 
Bitterhumle er egentlig ikke så viktig, jeg pleier å velge høyalfa. (lite smak/aroma uansett)
Til smak og aromahumle er det mest brukt som du sier engelsk til engelsk, tysk til tysk osv.
Ellers finnes en litan oversikt over de mest brukte typene her på forumet et sted.
Beersmith har også en fin funksjon der du ser de forskjellige humletypene med smak/bruksområde og typeforslag. :)
 
Har det egentlig så mye å si. Er det ikke bare alfasyre innholdet, mengde og tidspunkter som spiller en rolle?
 
Valget har jo svært mye å si for typer øl hvor humlesmak og humlearoma skal være i fokus, valget av smaks- og aromahumle i en IPA f.eks kan jo sammenlignes med valget av tomatsaus og ost på en Margherita Pizza.

Derimot ved enkle humlefattige øl hvor det ofte bare blir brukt bitter-humle, har det mindre å si.
 
Hopunion har en fin bok, (PDF-advarsel!) The Variety Handbook. Jeg er ikke enig i at humleslag ikke har noe å si i humlesvake øl med kun bitterhumle; det er stor variasjon i hvor aggressiv bitterheten oppleves mellom f.eks. Cascade (røff) og Magnum (mild). Cohumulone-nivået er en mulig indikator her, men neppe den eneste faktoren.
 
Helt enig, det er en del humler som kan ha en i overkant for spiss bitterhet som kræsjer litt med den balansen man ofte forsøker å oppnå med lav humling.
 
Hei, her har du en generell oversikt over hvilken typer humle som passer til typeriktig øl. Dette er generellt, og så er det opp til en hver å finne ut av hva som egner seg best i forhold til sin egen smak:)

Lykke til med brygginga :)

KRaaen
 

Vedlegg

  • Humle_til_øltype.xls
    139,5 KB · Sett: 131
Tilbake
Topp