Humlefilter går tett G70

Har merket ved flere anledninger at pumpetrykket gjennom motsteømskjøler er ganske dårlig, selv ved kun 100 gr humle. Dette fører til veldig lang tid for å fylle gjæringskarene.

Humlefilteret, den ekstra ringen med ekstra fine hull, går seg tett under meskingen og av kornrester, ikke humle.

Det jeg lurer på da er om det er innenfor å meske uten humlefilteret, passe på at det ikke blir overflow på sirkuleringen, røre litt i bunn og kjøre sirkulering i en hopspider etter meskeslutt og så kjøre kok etter å ha satt humlefilter på plass igjen?

Er det noen som opplever det samme som meg her? Ved enkelte batcher har det tatt over en time å fylle 2 gjæringsbøtter pga dette...
 
Men humlefilteret til G70 har vel ikke spesielt fine hull? Det lille filteret med fine hull er til bruk ved rengjøring av bryggeren, ikke under bruk.
 
Men humlefilteret til G70 har vel ikke spesielt fine hull? Det lille filteret med fine hull er til bruk ved rengjøring av bryggeren, ikke under bruk.
På selve platen er det grovere hull enn på den forhøyningen som du setter i hullet. Ikke rengjøringsfilteret nei. Det samler seg masse kornrester der ullene er finere og tetter slik at pumpa går tregt...
 
Så sylinderdelen av filteret. Grainfather mener det må stå i under bruk for å ikke tette pumpa. Har ikke brukt G70, men problemet ligger kanskje i maltrøret om filteret der går tett.

Trudde kanskje Overflow-filteret fulgte med G70, men det gjør visst ikke det?


Det bør vel redusere problemet mye.
 
Har kjøpt meg en slik, men maltsengen ligger lenger under meskevannet enn høyden på overflow filteret. Må i tilfelle feste den øverste rista (den som ligger oppå maltsengen) slik at den ikke går for dypt i meskevannet...

Har også mulighet for å justere sirkuleringen slik at det ikke overstiger toppen av øverløpsrøret... Men det burde jo ikke være slikt...

Er det bare jeg som får problemer med dette? Kan jo hende det er noe graverende feil jeg gjør også? Bruker ca 2,7-3L vann pr kg korn under mesking. Kan bruke overflow filter like etter mesken er satt, men etterhvert komprimeres kornet slik at overflow filteret havner for dypt og mister sin funksjon...
 
Tilbake
Topp