Humlefilter

Dag

Norbrygg-medlem
Brygget tre batcher a25 liter i helga. Brygget på mitt hjemmesnekra Speidelmaybesomethingsimilar-apparatur. Fikk problemer med at pumpa (March) gikk tett av humlesuppe. Jeg brukte kun pellets rett i gryta og regnet med at denne suppa fint ville passere gjennom pumpa. Så langt ifra! Det var ikke snakk om suppe når det først tetta seg, men en meget kompakt humlekloss! Det er særlig ved innsuget til pumpa det tetter seg, der er det ganske trangt.
Spørsmålet nå er om noen har tenkt ut noe lurt i humlefilterveien? Er det noen kurant måte å filtrere ut pelletsgrøt, eller må jeg gjøre noe med pumpa slik at det blir litt åpnere i innsuget?

Eg køyrer alltid whirlpool med ei iwaki md-20 pumpe og har erfart at pellets går greit. Det er ca 15-16 mm ID. slangestussar på den pumpa. Vørteren passerar ein halvtoms slangestuss, ein kuleventil, silikonslange og ein bit med halvtoms røyr før den havnar i gryta igjen. Kan vere at innsuget er for trangt og partiklane pakkar seg.

Ellers må vi snart få sjå bilder av diy-speidelen din:)

Ja, har jo tenkt på humleposer, men holder de særlig tett for pellets?

Har brukt pellets i humlepose og det fungerer bra. Noe siver nok gjennom, men det aller meste holder seg i posen.

Hva med slike?, er vel flere leverandører av sånne type filtre:
http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=2007

Ok, får gi humleposer et forsøk! Men hvor bra utbytte får man av humla? Jeg inbiller meg at stoffet i posen blir tettet av humle, og sperrer for å avgi godsaker til vørteren? Kanskje ubegrunnet?

Tilbake
Topp