Humlefilteret ruster.

Jeg har laget et enkelt humlefilter i kokekaret. Det er laget av 2 stk sprutrister som disse:

http://www.biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Kasseroller-og-stekepanne/Sprutfanger-85865/

+ litt ståltråd som holder disse sammen.

Brukt det et par ganger med god hell for å holde humlen ute, men etter siste brygg så la jeg det i vaskemaskinen og nå har det mye rust på seg.

Har lagt det i en blanding av vann, eddik, sitron og salt over natten for å se om det tar vekk rusten, men har dere noe tips for å unngå dette? Vaske og tørke det feks i ovnen etter bruk?

Kaste hele greiene og lage noe nytt med mer "solide" materialer?

Med mindre du har for mye jern i blodet vil jeg ikke tro at litt rust er farlig. Den blaningen du laget vil jeg tro heller fremskynder ytterligere rusting. Problemet er vel først og fremst den strukturelle integriteten til det du har bygget og at rusten kan være med å svekke denne.

Er nok ikke veldig farlig i mindre mengder men det hadde jo vært kjipt å måtte kompensere oppskrifter for en rustsmak.

Vanlig ståltråd er jo ikke rustfri. Kan hende at det bare er denne som ruster. Ellers får man vel bestikk-holdere som er rustfrie? Tre på en humlepose på toppen og la den synke til bunns så skulle det kanskje være innenfor?

Det fjernet en del rust, men ser det kom snart igjen. Så rett og slett bare skylle kokekaret for å få vekk overflatestøv og brygge i vei?

Ja. Jeg er helt sikker på at det ikke kan være snakk om mengder nok til å påvirke smak. Jeg har laget massevis av mat i gamle rustne jernkjeler og aldri merket noe til smak. Fant et paper om at jern var bra for Saccharomyces. Og vi vet at det ikke er skadelig.

Kan bare legge til at sammenkobling av forskjellige stålkvaliteter gjerne vil føre til korrosjon slik som dette. Det høyverdige stålet vil ofre til det lavverdige (ståltråden som ikke er rustfri), og du får den korrosjonen du ser. Løsningen er å bruke likeverdig stål i hele oppsettet, bruke annet materiale som ikke korroderer, eller sette på en liten offeranode i sink (slik som på innstallasjoner i sjøen). Da får du spritet opp gjæren din med litt sink også, siden sink står lavere enn alt stålet og derfor vil bli ofret først.
Lykke til!

Anders

Tilbake
Topp