Nybegynner, utstyr og visning på hjemmebryggeri.

Stenumgard

Norbrygg-medlem
Hei! Jeg har i lang tid nå fantasert om å starte med brygging, og har vel egentlig bestemt meg for at jeg vil prøve litt nå. Siden jeg er fattig student om dagen, er planen er å få kjøpt inn utstyret litt etter litt og være på plass med alt over nyttår.


Som kjele ønsker jeg noe stort noe med tappekran. Har sett på denne fra Biltema, men er redd den blir litt liten.
Noen som vet om noen litt større til en rimelig pris? Stål er vel å foretrekke, etter hva jeg har skjønt, men er det en stor bommert å kjøpe aluminium hvis jeg finner dette til en rimelig penge?

Gjæringskar og gjærlås kjøper jeg nok fra Europris. Tror disse skal være greie.

Som induksjonsplate lurer jeg på om denne fra Jula er noe særlig. 1800W kan vel bli litt lite, men igjen så har jeg jo hittil bare funnet en kjele som tar 25 liter.
Kan kanskje denne fra Elkjøp være bedre?

Til å kjøle ned tenker jeg å kjøpe noe billig kobberrør fra Jula eller Biltema og bøye rundt til en spiral. Noen her som har gjort dette før og kan gi noen tips eller advarsler?

Dette er, etter hva jeg har forstått, de dyreste innkjøpene. Resten av nødvendigheter tenker jeg at jeg bare kjøper på den første og beste nettbutikken for hjemmebrygging jeg finner. Men jeg tar gjerne imot tips til hvor jeg får kjøpt billig hevert, håndkorker, desinfiseringsutstyr og alt annet utstyr jeg har glemt.

Og ja, jeg er klar over at ordet "billig" går igjen i nesten hver setning, hehe.


Skulle det være noen som ville ta imot en nybegynner på en visning hos seg selv for å vise hvordan alt dette fungerer i praksis, sier jeg gjerne ja takk til det. For øyeblikket er på juleferie hjemme i Gudbrandsdalen så skulle det være noen i nærheten her som har lyst, skrik gjerne ut.
Ellers er jeg tilbake til studiene i Oslo over nyttår. Bor da i Nittedal, Akershus og møter gjerne noen.


Med vennlig hilsen
Victor
 
Jeg skal brygge en gang i løpet av juleferien :)