Nybegynner, utstyr og visning på hjemmebryggeri.

Stenumgard

Norbrygg-medlem
Hei! Jeg har i lang tid nå fantasert om å starte med brygging, og har vel egentlig bestemt meg for at jeg vil prøve litt nå. Siden jeg er fattig student om dagen, er planen er å få kjøpt inn utstyret litt etter litt og være på plass med alt over nyttår.


Som kjele ønsker jeg noe stort noe med tappekran. Har sett på denne fra Biltema, men er redd den blir litt liten.
Noen som vet om noen litt større til en rimelig pris? Stål er vel å foretrekke, etter hva jeg har skjønt, men er det en stor bommert å kjøpe aluminium hvis jeg finner dette til en rimelig penge?

Gjæringskar og gjærlås kjøper jeg nok fra Europris. Tror disse skal være greie.

Som induksjonsplate lurer jeg på om denne fra Jula er noe særlig. 1800W kan vel bli litt lite, men igjen så har jeg jo hittil bare funnet en kjele som tar 25 liter.
Kan kanskje denne fra Elkjøp være bedre?

Til å kjøle ned tenker jeg å kjøpe noe billig kobberrør fra Jula eller Biltema og bøye rundt til en spiral. Noen her som har gjort dette før og kan gi noen tips eller advarsler?

Dette er, etter hva jeg har forstått, de dyreste innkjøpene. Resten av nødvendigheter tenker jeg at jeg bare kjøper på den første og beste nettbutikken for hjemmebrygging jeg finner. Men jeg tar gjerne imot tips til hvor jeg får kjøpt billig hevert, håndkorker, desinfiseringsutstyr og alt annet utstyr jeg har glemt.

Og ja, jeg er klar over at ordet "billig" går igjen i nesten hver setning, hehe.


Skulle det være noen som ville ta imot en nybegynner på en visning hos seg selv for å vise hvordan alt dette fungerer i praksis, sier jeg gjerne ja takk til det. For øyeblikket er på juleferie hjemme i Gudbrandsdalen så skulle det være noen i nærheten her som har lyst, skrik gjerne ut.
Ellers er jeg tilbake til studiene i Oslo over nyttår. Bor da i Nittedal, Akershus og møter gjerne noen.


Med vennlig hilsen
Victor
 
Jeg skal brygge en gang i løpet av juleferien :)
Bor på Sjoa, gudbrandsdalen er lang, hvor holder du til?
 
Da jeg begynnte kjøpte jeg en kjølebag fra Europris til 99,-.
Manifold til å sile av vørteren lagde jeg av kobberrør fra rørleggeren. Tror jeg kjøpte 3 meter kobberrør, pluss et t-rør og 4 albuer.
Til kjøler kjøpte jeg 8m 8mm bremserør fra Biltema som jeg forma rundt en bøtte for å få spiralformen. Med et par koblinger lar det seg gjøre å koble denne på kjøkken- eller utekran alt etter hva du ønsker.
Til kokekar kjøpte jeg en 25 L kjele fra Europris. Det var egentlig det eneste bomkjøpet mitt.
Du trenger større kjele hvis du vil brygge mer enn ca 19 L om gangen. Ville nok ha lagt i de ekstra kronene for en 37 liter kjele med kran fra Bryggselv.no e.l.
Gjæringskar fra Europris bruker jeg fortsatt.

Og hvis du har en komfyr trenger du vel strengt tatt ikke noen ekstra kokeplate?
 
Kjele:  velg utfrå kor mange liter du vil bryggja.  med 25 liters kjele kan du neppe ha meir enn 20 liter i når den kokar og du får vel 17 liter? igjen når du er ferdig.  Vørter er veldig mykje sukker i og eit skikkeleg kliss når det koker over. 

Induksjonskokeplate:  Desse rimelege induksjonskokeplatene er stort sett ikkje laga for noko vekt - eg har opplevd at dei slår seg av pga. vekta - men det kan vel ordnast om ein lagar seg noko som kjele kviler på - den treng jo ikkje å ha tung kontakt med sjølve plata. 

Kjelen frå biltema kan du ikkje bruka på induksjonsplater og den er neppe så enormt god på gamaldagse kokeplater heller - men den er vel super til gass.  Sjekk at kjelen du ender opp med fungerar på induksjonsplate om det er slik kokeplate du ender opp med.

Koparrørene du kan bøya til spiral er det mange som bruker - eg lagde min første kjølar av koparrør frå Biltema.  Koparrør som er varmgløda  er stort sett enkle å bøya til.  Og for dimensjonane 10,12,15 mm finn du klemringskoblingar med 1/2" i andre enden slik at du kan skru på gardenakoblingar.  mange bruker også berre ei god slangeklemme rundt ein slange når denne passar godt på røret. 

Gjæringskar, gjærlås, hydrometer, termometer og måleglas som du finn på Europris er heilt greie - alle mine er derifrå (vel - eg brukar eit digitalt termometer idag som taklar fukt).  Om det ikkje er ølsett men malt du skal bryggja med - så er det enklast med ein pose slik at du kan bryggja "BIAB" - dette må du vel i ein bryggjebutikk for å få tak i (nokon lagar det vel også sjølv med symaskin og høveleg stoff men det er neppe rekningssvarande). 

Hevert ville eg ha satsa på ein autohevert og det trur eg ikkje du finn på Europris.  Det skuldast at du slepp å suga på den for å få starta heverten - så slepp du unna DEN infeksjonsfaren.   
 
magne1972 skrev:
Jeg skal brygge en gang i løpet av juleferien :)
Bor på Sjoa, gudbrandsdalen er lang, hvor holder du til?
Sjoa er jo ikke altfor langt unna. Jeg bor i Fåvang, men er redd det blir litt for langt. For i romjulen begynner jeg å jobbe i Kvitfjell, og da får jeg ikke tid før på ettermiddag/kveld, dessverre.

ThomasSF skrev:
Manifold til å sile av vørteren lagde jeg av kobberrør fra rørleggeren. Tror jeg kjøpte 3 meter kobberrør, pluss et t-rør og 4 albuer.

Og hvis du har en komfyr trenger du vel strengt tatt ikke noen ekstra kokeplate?
Og der kicker kunnskapsløsheten min inn. Skjønte vel egentlig ingenting av hva du snakket om der.
Har komfyr på begge de to stedene hvor jeg har mulighet til å brygge. Problemet er at viften er plassert så langt ned at jeg ikke får plassert en diger kjele der.

katla skrev:
Induksjonskokeplate:  Desse rimelege induksjonskokeplatene er stort sett ikkje laga for noko vekt - eg har opplevd at dei slår seg av pga. vekta - men det kan vel ordnast om ein lagar seg noko som kjele kviler på - den treng jo ikkje å ha tung kontakt med sjølve plata.   
Var redd de var for billige, ja. Har du noen tips til noen som går an å bruke og som er innen en rimelig studentpris?



Tusen takk for alle svar! Burde kanskje sagt at jeg nok hopper rett brygging med malt.
Tar gjerne imot tips fra alle som orker. Og skulle det være noen som vil selge sitt gamle nybegynner-utstyr så kjøper jeg gjerne det.
 
Når det kommer til kjele vil jeg kun anbefale en tykkbunnet kjele enten fra bryggmaker eller bryggselv på 36L. Dette er noe som MÅ være skikkelig, da det skal vare deg så lenge som mulig.
Kjelen fra biltema er tynnbunnet, og vil dermed fungere DÅRLIG på induksjon.

Oppvarming; her har du 2 alternativer. Induksjon eller gass. En grei gassbrenner koster ca. 400kr på mekk e.l.
Induksjonsplater finner du litt her og der, men du trenger minst 2500W etter min erfaring for å få en god kok, og for at oppvarming av vann ikke skal gå alt for treigt. Altså, du trenger en induksjonsplate + en dyppvarmer som en grilltenner e.l. som du legger oppi vørteren når du vil koke.

Om du vil bruke så lite penger som mulig anbefaler jeg deg ett BIAB oppsett:

Kjele 36L med kran : 1640,-

alt.1
Induksjonsplate : 2199 hos bryggselv
alt.2
Gassbluss : 499,- eller noe sånt
Gassflaske : 3-400kr

Ulempen med gass er at det må brukes ute.
 
Kommer nok til å prøve BIAB i starten. Mest fordi det er billig, men også litt fordi jeg ikke helt har skjønnet hvordan systemet fungerer når jeg har sett bilde av tre digre kjeler siden av hverandre...

Vil jo helst ha ordentlig tykkbunnet kjele, og aller helst med kran, men de er jo så forferdelig dyre.
Man kan altså ikke ha kun en induksjonsplate, man må ha en dyppvarmer i tillegg?



Fant forresten denne i kjelleren til bestemor. Noen som vet om denne kan brukes.
28usq46.jpg
 
Da har jeg så vidt begynt med innkjøpene. Dog de billigste innkjøpene, men en start er da en start.
2lvhhld.jpg


Det viser seg også at det ligger en kjele som ble brukt til saftkoking hos bestemor og bestefar som jeg kommer til å ta. Så da gjenstår det vel egentlig bare kjøler og noe å varme med. Tror jeg kjøper denne fra Elkjøp, etter å ha forhørt meg om den tåler vekten, og en eller to grilltennere fra biltema
Vil dette være nok til å få kok eller blir det for lite varme?
 
Stenumgard skrev:
Da har jeg så vidt begynt med innkjøpene. Dog de billigste innkjøpene, men en start er da en start.
2lvhhld.jpg


Det viser seg også at det ligger en kjele som ble brukt til saftkoking hos bestemor og bestefar som jeg kommer til å ta. Så da gjenstår det vel egentlig bare kjøler og noe å varme med. Tror jeg kjøper denne fra Elkjøp, etter å ha forhørt meg om den tåler vekten, og en eller to grilltennere fra Biltema
Vil dette være nok til å få kok eller blir det for lite varme?

Den plata der har tålt 50L i min HLT kjele og varmer 50L vann til 80 grader på en DRØY time. Jeg betviler sterkt at den hadde kokt det samme volumet uten lokk og isolering. Med grlltennere vil det sikkert gå fint, men det er litt mer mikkmakk med 2-3 varmekilder en 1. Jeg hadde nok gått lei en slik løsning ganske kjapt og investert i ett gassbluss eller en dyrere induksjonsplate. Regner man inn tapet av utrangert utstyr så blir den ekstra kostnaden uhyre liten.
Dersom du er en arbeidsom og sparsommelig brygger, så ser løsningen din fin ut :skitbra:
 
Den kjelen ser ut som en gammel alukjele og vil nok ikke fungere på induksjon. Ta en kjøleskapsmagnet og prøv å fest under kjelen. Fester den seg fungerer det og om ikke må du bruke andre varmekilder. Flere her inne bruker dyppvarmer på ca 3kw fra ebay.
 
Tollefsen skrev:
Den plata der har tålt 50L i min HLT kjele og varmer 50L vann til 80 grader på en DRØY time. Jeg betviler sterkt at den hadde kokt det samme volumet uten lokk og isolering. Med grlltennere vil det sikkert gå fint, men det er litt mer mikkmakk med 2-3 varmekilder en 1. Jeg hadde nok gått lei en slik løsning ganske kjapt og investert i ett gassbluss eller en dyrere induksjonsplate. Regner man inn tapet av utrangert utstyr så blir den ekstra kostnaden uhyre liten.
Dersom du er en arbeidsom og sparsommelig brygger, så ser løsningen din fin ut :skitbra:
Er det nok å få den opp til 80 grader? Jeg trodde man ønsket en lett kok etter meskingen er ferdig?

Gunnar84 skrev:
Den kjelen ser ut som en gammel alukjele og vil nok ikke fungere på induksjon. Ta en kjøleskapsmagnet og prøv å fest under kjelen. Fester den seg fungerer det og om ikke må du bruke andre varmekilder. Flere her inne bruker dyppvarmer på ca 3kw fra ebay.
Takk for tipset! Har du noen derifra å anbefale? Alltid vært skeptisk til å bestille fra eBay. Vet jo ikke hva jeg får før jeg har fått prøvd det.
 
Tilbake
Topp