Humlekaos

Jeg har fått brygget to flotte brygg de siste ukene som ble tappet i går og later til å bli en suksess. Men jeg er jo utrolig glad i IPA, så jeg må jo unne meg et brygg med det også. Jeg kom over en voldsom og interressant oppskrift som jeg endte med å brygge i dag. Jeg fant den på beertools hvor den heter "XXL hop goodness" og er ifølge den som har lagt ut oppskriften et kloneforsøk av jamil zainasheff på en øl som heter Pliny the elder. Oppskriften ble for meg:

Malt:

7 kg pale ale marius otter
220 gram hvetemalt fra bestmalz
150 gr pale crystal marius otter
50 gr dark crystal marius otter
650 gram sukker de siste 10 min av koketiden

22 liter vann til innmesk. 16 l for skylling med 85 grader. Mesket i overkant av en time på så nærme 65 som jeg kom. Ble veldig fult i malteørøret til BB30!

Humle:

55 gr Warrior 17.2 % alfa i 90 min  
27 gr Chinook 12 % alfa i 90 min
27 gr Simcoe 13.5 % alfa i 45 min
27 gr Columbus 12.9 % alfa i 30 min
27 gr Centennial 9.6 % alfa i 1 min
41 gr Centennial ved kokeslutt
27 gr Simcoe ved kokeslutt

Tørrhumles etter stormgjæring med følgende:

90 gr Columbus
48 gr Centennial
48 gr Saaz

Totalt blir det 417 gram humle! Oioioi..  :skitbra:


Gjær:

WLP001 i aktiv starter som er steppet opp i to omganger.

OG:1.090
FG:


Det hjelper med 90 min kok på OG'en. FG fylles ut når det er målt.
 
Lurer på hvordan så mye humle klarer å "maskere" så lav FG og så høyt alkoholinnhold. Hvis den gjør det med stil så skal det sikkert være lett å drikke seg full på den  ;D
 
Om du ikkje viste det fra før så trur eg det er dette ølet som ga inspirasjon til Two Captains DIPA. Oppskrift finns på forumet.
 
protto skrev:
Om du ikkje viste det fra før så trur eg det er dette ølet som ga inspirasjon til Two Captains DIPA. Oppskrift finns på forumet.

Det var nytt for meg! Får se hvordan denne blir. Hvis den er bra, kanskje jeg prøver two captains neste gang jeg vil brygge dobbel ipa.
 
Det er helt riktig det som skrives, at Pliny the Elder er basisen til Two Captain Double IPA (TCDIPA) fra Nøgne Ø.

Jan Halvor Fjeld har blitt intervjuet (i papirversjonen av TA, tror jeg det var) der han sier at TCDIPA er basert på Pliny the Elder, som Jan Halvor for morro skyld kalte "Pliny goes to Telemark" (arbeidstittel), og "Humlehelvete" (tittel i konkurransen han vant), men pga ett-eller-annet ble øllet kalt "Two Captain Double IPA" hos Nøgne Ø. (tipper det var noe rettigheter til "Pliny" navnet som stoppet det)

Det er ihvertfall historien jeg har lest ett eller annet sted. Jan Halvor eller noen andre for korrigere meg hvis jeg tar feil!

TCDIPA er forøvrig en av mine absolutte favoritter!!!
 
Tittelen "Two Captains" fallt vel ganske naturlig, da både Kjetil og Jan Halvor er kapteiner i SAS.
"Hop Hell" hadde kanskje blitt litt feil i junaiten?
 
har alltid lurt på navnet ja.. men nå høres det jo fornuftigt ut!
har et fat med TC som akkurat er ferdig, og det smaker fortreffeligt!  :skitbra:
 
Brygget en IPA som gjæret alvorlig langt ned, 1006. Ølen ble etter mine løker veldig bra likevel om den ble mye sterkere og tørrere enn planlagt. 100ibu maskerte veldig bra syns jeg. OG1069
 
Tilbake
Topp