Humlemengde IPA - For mye?

Hei,

Holder på å gjære en IPA som jeg brygget for en uke siden.
55 liter batch ble til 45 liter i gjæringstanken ved en feiltakelse (Nytt utstyr + at jeg "glemte" at jeg skulle gjære i konisk, så var litt for konservativ ift. filtrering av vørter som jeg kunne dumpet fra bunn).
Oksygenert med "ren" oksygen.

Tok SG i dag, og smakte på det uferdige ølet. Det lukter intenst og smaker tropisk juice. Men er redd for at det kanskje er litt for mye ift. bitterhet. Regner med at aromaen blir mindre etterhvert.
Jeg har drukket mye forskjellig øl/IPA'er de siste årene, men humlearomaen på denne er mye villere enn noe annet jeg har luktet/smakt før. Totalt 535 gram humle.

Planen er å tørrhumle i morgen, og er litt redd for å tørrhumle for mye. Ferdig volum anslås til 38 liter (2 fat).

Er 160 gram humle for mye tørrhumle på 45 liter (brutto), eller er det innafor?


Oppskrift:
OG 1.064
SG 1.018
Forventet FG 1.012
IBU (Tinseth): 55 (Føles mindre)
Gjær: 3 pk. US-05 - Rehydrert.

Mesk:
12,76 kg Pale Malt, Maris Otter
1,54 kg Caramel/Crystal Malt - 10L
0,66 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)

Kok:

25,00 g Magnum [13,80 %] - Boil 60 min

50,00 g Amarillo [8,80 %] - Steep/Whirlpool 10 min
145,00 g Citra [13,50 %] - Steep/Whirlpool 10 min
155,00 g Cascade [5,50 %] - Steep/Whirlpool 10 min

Tørrhumling:

80,00 g Cascade [5,50 %] - Dry Hop 5 Days
80,00 g Citra [13,50 %] - Dry Hop 5 Days

Hva tenker dere?
 
Det er ikke mer enn 3,55 gram per liter. Alt for lite for en IPA i mine øyne. Jeg bruker rundt 6 gram per liter på mine.
 
Det er ikke mer enn 3,55 gram per liter. Alt for lite for en IPA i mine øyne. Jeg bruker rundt 6 gram per liter på mine.
(til tørrhumling)

Til trådsrarter: tror ikke det blir for mye. Tror det blir bra! Jeg ville kanskje vurdert å flytte en del humle fra WP til tørrhumling for å få ca like mengder på de to. Men det er ingen fasit. :)
 
Mengde tørrhumle er et spørsmål om personlig smak. Spør 10 bryggere – og du får 10 forskjellige svar. Du må nesten prøve selv.
3,55 g/l er f.eks. mer enn i Kinn Vestkyst. Med en IBU på 55 (middels nivå) er det mer enn nok, etter min mening. Man bør tilstrebe balanse i ølet.
 
Er vel forskjell på hvor potent humla er også? Citra gjør vel for eksempel mer av seg enn mange andre?
 
Takker for alle svar!
Det er akkurat dette med balanse som er fokus. Opplevd IBU ift. humleprofil er kanskje litt lav, men det endrer seg vel markant over tid slik det pleier å være med IPA.

Jeg kjører på med 160g tørrhumle, og kommer tilbake med resultatet om en uke/halvannen :)
 
Tilbake
Topp