Humlemengde neipa

Extra1976

Norbrygg-medlem
Hei, bokset ett brygg neipa idag med oppskrift på 25 l med 750 g humle i oppskrift av dett 160 g på hopestand. Får man virkelig utbytte av all den humla? Ser ut som siste tørrhumling ligger på toppen bare svulmet opp (ikke som tykk grøt som med enn ser ved bruk av mindre mengde.
 
Det høres hinsides mye ut, og jeg antar at du ikke får utbytte av så mye av den. Du vil også tape mye øl...
Dersom du deler oppskriften, kan vi gi bedre tilbakemelding
 
Sist redigert:
Hei, bokset ett brygg neipa idag med oppskrift på 25 l med 750 g humle i oppskrift av dett 160 g på hopestand. Får man virkelig utbytte av all den humla? Ser ut som siste tørrhumling ligger på toppen bare svulmet opp (ikke som tykk grøt som med enn ser ved bruk av mindre mengde.
Her er loven om avtakende utbytte av investeringene gyldig i høyeste grad. En av de mest respekterte autoritetene på området, den amerikanske professoren Thomas Shellhammer, sier at ølet når et metningspunkt av de fruktige aromatiske oljene vi er særlig interessert i i en NEIPA, når vi går over 4 gram per liter. Opp til 8 gram per liter får du fremdeles oppløst aromatiske oljer, men da de som gir krydder/treaktige smaker. 6 gram per liter er et kompromiss. Stan Hieronymus, som også har litt peiling på humler, mener bestemt at "less is more" er et greit motto for tørrhumlere.

Andre mener du fremdeles får utbytte om du går over de mengdene Shellhammer anbefaler, men alle ser ut til å være enige om at det utbyttet du får av de ekstra grammene, avtar raskt med mengden du øker med. Det som derimot ikke avtar i samme grad, er mengden av stoffer/smaker du ikke er så interessert i å få med, nemlig "grønne" fenolske smaker fra alt plantematerialet du dumper oppi ølet.
 
Sist redigert:
Det høres hinsides mye ut, og jeg antar at du ikke får utbytte av så mye av den. Du vil også tape mye øl...
Dersom du deler oppskriften, kan vi gi bedre tilbakemelding
Oppskrift
25l batch etter kok

5,45 kg pilsner malt
0,81 kg hvete malt
0,61 kg flaket havre
0,61 kg flaket hvete
0,1 Kg risskall
0,5. kg Laktose

Humle

160 gr citra hopestand
240 gr citra dag 3
350 gr citra dag 7
Mesk 90 min pluss utmesk
Kok 90 min
Hopstand 20 min 80 grader
 
Scott Janish har en oppskrift med 15 g/l


@Westum Hjemmebryggeri opererer ofte på dette nivået. Selv opplever jeg det ofte som negativt på egne øl dersom jeg går over 8-10 g/l.
Har brygget Draugar av Westum oppskrift litt mindre humle i den enn denne på 750 gr humle. Brygget disse samme helg og tappet disse i helga. I gjæringskaret til wetum oppskrift ligger humla som en grøt i karet etterpå. Den andre med 750 gr humle ligger toppen av kaka der humlepelletsen som bare oppsvulmet å da tenker jeg at en ikke får utbytte av all humla men har ikke så mye erfaring med dette. Ølet så flott ud da men.
 
Her er loven om avtakende utbytte av investeringene gyldig i høyeste grad. En av de mest respekterte autoritetene på området, den amerikanske professoren Thomas Shellhammer, sier at ølet når et metningspunkt av de fruktige aromatiske oljene vi er særlig interessert i i en NEIPA, når vi går over 4 gram per liter. Opp til 8 gram per liter får du fremdeles oppløst aromatiske oljer, men da de som gir krydder/treaktige smaker. 6 gram per liter er et kompromiss. Stan Hieronymus, som også har litt peiling på humler, mener bestemt at "less is more" er et greit motto for tørrhumlere.

Andre mener du fremdeles får utbytte om du går over de mengdene Shellhammer anbefaler, men alle ser ut til å være enige om at det utbyttet du får av de ekstra grammene, avtar raskt med mengden du øker med. Det som derimot ikke avtar i samme grad, er mengden av stoffer/smaker du ikke er så interessert i å få med, nemlig "grønne" fenolske smaker fra alt plantematerialet du dumper oppi ølet.
Intressant , så en kan glatt halvere mengde å ikke få dårligere resultat …
 
Intressant , så en kan glatt halvere mengde å ikke få dårligere resultat …
Det er definitivt verdt å prøve.

Prøv deg fram med litt forskjellige varianter.

250 gr citra hopstand
250 gr citra dag 7

200 gr citra hopstand
50 gr citra dag 3
250 gr citra dag 7

Del batchen på 2 gjæringskar 12,5 liter
160 gr citra hopstand
300 gr citra dag 7

160 gr citra hopstand
100 gr citra dag 3
200 gr citra dag 7

Etc+++
 
Ikke helt ukjente Tree House la et en YT video med en oppskrift med 15g/l i dry-hop

TheApartmentBrewer brygget nettopp den ølen og her er hans vurdering av ølen.
 
Scott Janish har en oppskrift med 15 g/l


@Westum Hjemmebryggeri opererer ofte på dette nivået. Selv opplever jeg det ofte som negativt på egne øl dersom jeg går over 8-10 g/l.
Har mye samme erfaring på hjemmebryggerskala > 8 g/L - skjønner ikke hvordan man får det til med 15 g/L, men er kanskje noe galt med prosessen min forsåvidt.

I kommersielle bryggeri med mye humlemengde har man ofte mekansike prosesser som sørger for at man får "agitert humlen" som Hop Rocket og CO2-bobling f.eks.
 
Ja somsagt så spør jeg etter andre erfaringer. Føler selv nå jeg så i gjæringskar etterpå tapping at jeg neppe har fått noe særlig utbytte av mye av all den humla i oppskrift ‍ men men . Ølet var fint på farge og hazy , fyllde.
 
Her er loven om avtakende utbytte av investeringene gyldig i høyeste grad. En av de mest respekterte autoritetene på området, den amerikanske professoren Thomas Shellhammer, sier at ølet når et metningspunkt av de fruktige aromatiske oljene vi er særlig interessert i i en NEIPA, når vi går over 4 gram per liter. Opp til 8 gram per liter får du fremdeles oppløst aromatiske oljer, men da de som gir krydder/treaktige smaker. 6 gram per liter er et kompromiss. Stan Hieronymus, som også har litt peiling på humler, mener bestemt at "less is more" er et greit motto for tørrhumlere.

Andre mener du fremdeles får utbytte om du går over de mengdene Shellhammer anbefaler, men alle ser ut til å være enige om at det utbyttet du får av de ekstra grammene, avtar raskt med mengden du øker med. Det som derimot ikke avtar i samme grad, er mengden av stoffer/smaker du ikke er så interessert i å få med, nemlig "grønne" fenolske smaker fra alt plantematerialet du dumper oppi ølet.
Det er verdt å merke seg at Shellhammer studien er kun utført med hel humleblomst av typen Cascade. Så egentlig ganske snevert og ikke engang relevant da vi stort sett bruker pellets i dag…
 
Det er verdt å merke seg at Shellhammer studien er kun utført med hel humleblomst av typen Cascade. Så egentlig ganske snevert og ikke engang relevant da vi stort sett bruker pellets i dag…
Mitt inntrykk er at det er av stor betydning hvordan man tørrhumler:
- Bio (high krausen): aroma blåses ut av CO2
- «Varm» tørrhumling, (gjæringstemp): astringens? Mer hop burn?
- «Soft coldcrash» humling, (rundt 8-10C).
- Coldcrash humling, (2-4 C). Mitt inntrykk er at dette gir fokus på fruktig aroma, at man får mindre utbytte, kan bruke mer humle. Og man unngår hop creep.
Synspunkter?
 
Det er verdt å merke seg at Shellhammer studien er kun utført med hel humleblomst av typen Cascade. Så egentlig ganske snevert og ikke engang relevant da vi stort sett bruker pellets i dag…
Nja - det dreier seg jo opp metningspunkt, og om olja kommer fra blomst eller pellets, eller fra ei bestemt humle, spiller vel liten rolle? Jeg har ikke lest studien, men den refereres jo stadig vekk, og da er det åpenbart at den brukes om pelletshumling. Jeg skal ikke late som om dette er noe jeg har god greie på, men om studien til TS ikke er relevant, er det ganske mange folk med grei peiling på brygging som har misforstått dette ganske grundig.
 
Mitt inntrykk er at det er av stor betydning hvordan man tørrhumler:
- Bio (high krausen): aroma blåses ut av CO2
- «Varm» tørrhumling, (gjæringstemp): astringens? Mer hop burn?
- «Soft coldcrash» humling, (rundt 8-10C).
- Coldcrash humling, (2-4 C). Mitt inntrykk er at dette gir fokus på fruktig aroma, at man får mindre utbytte, kan bruke mer humle. Og man unngår hop creep.
Synspunkter?
Jeg har hørt mange motstridende påstander om det der - så min konklusjon er: Ha'kke peiling:).
 
Jeg har hørt mange motstridende påstander om det der - så min konklusjon er: Ha'kke peiling:).
Da tar jeg det som fasit :) Tviler på at det er andre mer belest på emnet, (og du har jo prøv ut endel alternative humlingsmetoder også).

Jeg blir ikke klok på NEIPA&bitterhet.
Nest siste NEIPA jeg brygget; Tropisk juice. Siste; Bitter/besk, og lite juicy.
Men jeg mistenker whirlpoolen. Og varm tørrhumling.
 
Da tar jeg det som fasit :) Tviler på at det er andre mer belest på emnet, (og du har jo prøv ut endel alternative humlingsmetoder også).

Jeg blir ikke klok på NEIPA&bitterhet.
Nest siste NEIPA jeg brygget; Tropisk juice. Siste; Bitter/besk, og lite juicy.
Men jeg mistenker whirlpoolen. Og varm tørrhumling.
Jeg har enda mindre peiling, men jeg merket stor forskjell på min første og foreløpige, eneste tørrhumling på 3 grader, ble noe svakere aroma enn antatt, men 0 hopburn, så jeg blir å fortsette med det en stund og heller øke mengden.

Jeg er ikke kommet lengre enn 6g/l, men betydelig forskjell, for min del. Nå fater jo jeg alt ølet mitt da, så trenger jo ikke bekymre meg for senere hop creep.
 
Tilbake
Topp