Humlepellets

Oddlo

 
Hei,

Som fersking her må jeg bare spørre. Er det helt på trynet å koke ut humlepelletsen i pose?? Får jeg kokt ut det som skal kokes ut på den måten?
 
Med pose mener du vel BH vaskepose etc. ? Det er vel ganske vanli det, jeg selv og flere har humlen direkte i kjelen, jeg synes det blir mindre tukling med vørteren (infeksjon) og mindre mulihet for å brenne seg. Og, jeg synes utbyttet blir bedre, noe bitrere øl.
Oddvar
 
Mente BH-pose ja :) Og det var pellets, ikke hel humle. I oppskriften jeg brukte skulle humlen kokes i 1 liter vann. Noe i en time og resten i et kvarter. Så får vi se hva det blir av det  :beersmiley:
 
Jeg tror det går fint å slenge inn humlepellets uten pose. De blir til pulver og hvis du rører godt (men ikke skummende) etter koking så vil det meste samle seg i midten av kokekjelen. Dersom du tapper fra midten av kokekjelen så vil dette selvfølgelig ikke hjelpe så mye.. ;
 
Jeg kokte pellets i BH pose. Det ble allikevel mye pelletsrester i vørteren, nesten så det ikke er vits i med posen  ???. Jeg lot være å tappe den siste literen eller to i gjæringsbøtta og mesteparten av humla lå igjen der - men det blir uansett med litt grums. Legger ikke det seg i bunn av bøtta når ølet er ferdig gjæret allikevel?
 
Er ikke helt konsekvent med å ta med alt eller ikke fra kokekarret.
Men har ikke merket noen vesentlig forskjell.
Alt legger seg på bunnen av gjæringskarret til slutt, så ingen fare.
 
joques skrev:
Hmm. Først og fremst trubseparasjon. I min erfaring har det ingenting å si for hverken klarhet på det ferdige ølet, eller smak. Dvs, i det eksperimentet jeg gjorde, var det en liten nyanseforskjell i smak mellom de to som gjorde at jeg faktisk foretrakk "trub-ølet". Ei heller har det noen innvirkning på holdbarhet. Et år etter bryggedag var begge ølene fortsatt helt fine, ingen forskjell i holdbarhet, og da snakker vi en ganske lett og pysete pale ale uten noe særlig masse humle.

Når det gjelder klarhet, så har jeg et lyst lagerøl i kjøleskapet nå, som jeg gjæret med humlerester og breakmateriale og gønk og drit (alt som gikk igjennom sikten som jeg bruker til å få ut de største klumpene) , og etter halvannen måned (flasket 21. des) er det så krystallklart at jeg ikke kan se forskjell på den og på en kommersiell, filtrert Hansa pils. Jeg har tenkt å legge ut et lite skrytealbum i anledning jubileet, der jeg skal dokumentere dette :)  Mulig jeg får gjort det i kveld, vet ikke helt ennå.

Etter dette å dømme så vil det ikke skade så mye :).
 
Tilbake
Topp