Jeg lurer på om det går an å bruke humle fra Plantasjen?
Kan ikke se at det står noe annet enn Humulus Lupulus på disse?
Noen som vet hvilken type det er?
De går vel for å være pyntehumle mer enn bryggehumle, men Internett og diverse tråder her inne hjelper deg med det du trenger å vite om bestilling fra det store utland.
Det har vært noen prosjekter med testing og kartlegging av bioforsk og/eller skog og landskap, kanskje de har kommet noe lengre på veien siden sist dette var i media?
Da har jeg spurt på plantasjen om de vet noe mer.Plantene kommer fra en leverandør,Saaz? i holland.Kommer tilbake til dette når jeg har fått greie på mer eksakt.
Hvis det er tsjekkisk Saaz-humle er det jo en av verdens mest brukte øl-humler. Men det er vel tvilsomt at Plantasjen selger denne. Er det planter de selger eller rhizomer (rot)?
Humulus Lupulus tror jeg er den latinske benevnelsen for humle, altså ikke en spesifikk humletype.
Bioforsk øst på toten er de som holder på med norske humletyper. I sommer var det første tester med større plantasjer. En friland, en under plasttunell og en økologisk. Jeg var på besøk der i sommer og byttet en type jeg hadde med to derfra som har blitt valgt ut med hensyn på hardførhet ift sykdommer, avling o.l.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.