Humletilsetninger ved; flameout/whirlpool/0min

Hei,

Mange oppskrifter beskriver de siste humletilsetningene på forskjellig måte, noe som gjør det litt tricky for en rookie ;)

- Flameout
- Whirlpool
- 0 min
* Hopstand..

Er det rimelig fair å anta at alle betyr det samme, nemlig at man hiver i humlen, skrur av kokeren og begynner whirlpool/kjøling/tapping, men mindre det eksplisitt står en hopstand tid hvor man avventer 10-20 min før man begynner? Med en god whirlpool vil jo humlen kun få noen få minutter i vørteren, men uten så vil den jo uansett få en hopstand på 10-20min mtp tiden som går med på kjøling og tapping i gjæringskar.

Vil tro det er det samme! Som du selv skriver blir hopstand noe annet! ''A hop stand is simply allowing the boiled wort an extended contact period with the flameout hops prior to chilling the wort''

Dersom man brygger smått, dvs under 50l batcher så går det relativt rskt å kjøle ned vørteren. I mitt bryggeri (30l) tar det under 2min å kjøle fra kok til ca 70gr og 10-15min ned til pitche temp (17-18gr). I et større bryggeri kan dette gjerne ta 1 time, dvs effekten av flameout humlen vil bli en helt annen i et større bryggeri. For å få bedre effekt av 0-min humlen kjøler jeg derfor raskt til ca70gr og gjør en 15-20min whirlpool/hopstand før jeg fortsetter nedkjølingen. Isomeriseringen av alfa-syren i humlen stanser ved ca 75gr, dvs at at IBU (bitterheten) ikke vil øke, men man får et bedre uttrekk av aromaoljene fra humlen.

Jeg gjør som Terje J. Mye lettere å kontrollere, mindre stress og bedre resultat - for min del.

Litt spesifikt spørsmål ang dette: Andrew skriver i oppskriften til Voss Oregonian at "The vast majority of our hoppy beers get their bitterness from hopping in the whirlpool.". For å gjenskape det på hjemmebryggerskala blir man vel nødt til å ta en hopstand/whirlpool før man begynne nedkjølingen? Og det vil jo igjen påvirke 10min humlen?

Det går på at humlen går i på rundt 92ºC i hans tilfelle. Dvs. du har ca. 10% utbytte av humlen.

Jeg gjør som Terje J. Mye lettere å kontrollere, mindre stress og bedre resultat - for min del.

For å få det inn med teskje, er det altså slik dere gjør det om dere bruker kjølespiral - kjøler ned til ca 70-75 grader, skrur av vannet, tilsetter humle, venter 15-20 min og starter deretter videre nedkjøling igjen?

Noen ganger slenger jeg i humlen idet jeg slår av varmen og setter på kjølingen, da får humlen 2 min til isomerisering før den når 75gr....ellers som du beskriver...Bersmith gir noen IBUer for whirlpool humlen (har forøvrig juster Whilpool/steeping Utilisation factor ned til 10% for denne metoden)....

Tilbake
Topp