Humus i bryggevannet... Hvilke konsekvenser?

Beant

Norbrygg-medlem
Hei.

Er i gang med et brygg etter lengre tids opphold. Som "vanlig" så kommer det ut brunt vann fra springen i bryggehuset  :noway:

Dette fenomenet har vi forklart for oss selv ved at vi er nok de med størst flow på vannledninga, opp mot 70 liter/min, og derfor er i stand til å rive med oss avleiringer i vannledninga. Medisin mot dette har vært å bare la det renne ei stund til vi får klart vann, men nå har det stått med full trykk i en time og det blir ikke helt klart. Det blir nesten klart, men kan fortsatt se farge på 20 liter i ei gjæringsbøtte.

Vil tro det denne gangen kan skyldes at vannet faktisk ikke er helt humusfritt, det har vært en del nedbør som vel kanskje kan innvirke på dette.

Har det noe å si for ølkvaliteten at vannet ikke er helt rent? Hva er deres erfaringer?

MVH
Børge
 
Hadde samme problemet for noen år siden, pluss alle reinene som lå i drikkevannet, da hadde vi godt øl, måtte bare betrakte vannet som infisert og behandle det deretter, kun vaskevannet da.
Siden du husker godt :) ølet var veldi klart på den tiden :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Vannet vårt hadde ikke noe spesiell lukt da men folk som ikke var vant ble litt rar i magen.

Det er jo fordelen med øl, da er jo vannet kokt og man unngår magetrøbbel.....
 
Oslovannet har i mange år inneholdt humus i en grad som gjorde det synlig i gjæringskar og badekar, uten at det hadde noen nevneverdig utvirkning på smaken. Jeg tror du er sånt sett trygg med vannet du får. :)
 
Takker for svar alle sammen.

Vannet smakte og luktet normalt. Det går nok bra (håper jeg). Vanligvis har vi krystallklart vann, i alle fall etter at vi har tappet en kubikk eller to  ;D .

Ellers gikk bryggedagen over all forventning, og noen heldige gjærceller storkoser seg nå med det som skal bli ca 130 liter APA  :biersmile:
 
Tilbake
Topp