Hurtigkoblinger for trykkluft

Noen som har brukt hurtigkoblinger for trykkluft til ølbrygging? Blir fort mye gris når slanger skal festes på og av slangenipler og skrukoblinger underveis i fylling, skylling og  tømming.
 
Hvis du tenker på disse som på videoen så er de nok ganske vanlig men permanent opplegg er nok greiest med slangeklemme osv,

http://www.youtube.com/watch?v=-Avzf-jsHyM
 
Oddvar Demmo skrev:
Hvis du tenker på disse som på videoen så er de nok ganske vanlig men permanent opplegg er nok greiest med slangeklemme osv,

http://www.youtube.com/watch?v=-Avzf-jsHyM

Nei, jeg mener sånne: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Luftslange-og-koblinger/Hurtigkobling-15584/
Poenget er nettopp at jeg ikke vil ha det permanent. Jeg vil kunne flytte innløp og utløp på de to pumpene mine mellom forskjellige andre koblinger. Et godt eksempel er at jeg først vil ta fra utløpet på meskekaret og rute vørteren inn igjen i innløpet i toppen av meskekaret for resirkulering. Etterpå vil jeg flytte utløpet fra pumpa til innløpet på kjelen istedet for tapping mens jeg kobler utløpet fra skyllevannspumpa på innløpet i meskekaret. Jeg har ikke plass til å ha bryggeutstyret stående framme når det ikke brukes, så jeg må også kunne rigge det ned mellom slaga. Da er hurtigkoblinger praktisk.
 
Jeg har prøvd standard trykkluftkoblinger fra Biltema. Det fungerte fint og var veldig fleksibelt. Det er ett stort minus med trykkluftkoblinger er at de gar en ventil som hos meg gikk tett med humle og malt. Har nå gått over tri-clamp.
 
Er ikke tri-clamps innmari dyre? Og så har jeg heller ikke helt skjønt hvordan de fungerer.

Jeg kommer ikke til å bruke pumpene til ferdig kokt vørter. Bruker bare tyngdekraft gjennom kjøleren siden det uansett gir en hastighet som kjøleren klarer jobben på. Da er det eventuelt bare resirkuleringen hvor den kan forekomme partikler og de er såpass små at jeg ikke tror det vil bli noe problem.
 
Jeg bligsa litt og trodde det var øltapping du mente.

Jeg har prøvd mye men disse koblinger vil jeg ikke prøvd, det kan ikke bli noe bra.
Siliconslanger som du bare klemmer tett ved skifte kanskje.
 
Hvorfor kan det ikke bli bra mener du? Nå driver jeg og flytter slanger mellom slangenipler. Det kan fort bli litt grisete og ofte er niplene ganske varme. Trykkluftkoblingene har den fordelen at de stenger flyten når de ikke er tilkoblet.
 
Trykkluft koblinger mener jeg ikke er bra i ditt tilfelle, som andre sier så går de tett, men det finnes kansje dimensjoner som ikke blir det. Jeg bruker noe 12 mm rør med 90 bend og de er også snar å tette seg hvis det kommer mye malt i dem.
Synd hvis du ikke har plass til kulekoblinger.

Post et bilde av oppsettet ditt så kommer det kasje flere og bedre tips.
 
Tror heller ikke slike vanlige trykkluftkoblinger er godt egnet til å kjøre "forurenset" væske gjennom.
Går de ikke tett så tror jeg partikler kan legge seg i ventilen slik at de står mer eller mindre åpne.
Har ikke prøvd så jeg vet ikke.
Ordinære ventiler pluss hurtigkoblinger er kanskje ikke så mye dyrere.
Let evt litt rundt på bukta eller ali hvis de norsksolgte er for dyre.
 
MoreBeer-koplingane er også opne.

Akkurat det med søl ved flytting av slangar kan vera litt irriterande.   Eg plar å kobla frå ein ende og så heldt eg ei lita bøtte eller skål under når eg gjer det og flyttar koblinga.   Då vert det ikkje søl om ein er påpasseleg.

Akkurat å satsa på  hurtigkoblingar som lukkar seg sjølv når dei vert fråkobla trur eg ikkje er tingen med omsyn til reingjering.   Vørter er ganske så søt og det er omtrent som lim og eg trur du vil få reingjeringsproblem.  Og så var det også det med kva metall og slikt som er inni desse delane - men det er  litt forskjellig syn på materialbruk i bryggjemiljøet.)
 
nordhagen skrev:
Er ikke tri-clamps innmari dyre? Og så har jeg heller ikke helt skjønt hvordan de fungerer.

Ikke hvis du kjøper dem på ebay. Vi har 1.5" triclamp på alt, og det har ikke kosta all verden.

Når du har to greier med triclamp, legger du en silikonpakning mellom og skrur på klemma.
y5azutyj.jpg

e3u8yhuh.jpg
 
Takker for mange gode innspill. TriClamps virker på meg som omtrent like mye arbeid og like mye søl som jeg allerede har bare ved å koble fra slanger og slangenipler. Poenget med å velge åpne koblinger kjøper jeg, så da blir det ikke trykkluftkoblinger hvertfall. Stod og kikka på dem på Biltema i dag og de har jo også gummipakninger og messingdeler inni. Så ikke lovende ut.
 
Nei det blir nok for smått og vil fort gå tett. Ikkje berekna på næringsmiddel heller. Det finns sjølvsagt grovare hurtigkoblingar i rustfritt med poppet, men det er hydraulikkdeler som kostar ei dagslønn per del. Morbeerkoblingane har eg god erfaring med, og camlock er sikkert like bra. Det er ein anna verden enn å drive å dra av og på slangane på nipplane iallefall. Det at dei manglar poppets er ein vanesak, eg gjer som katla og brukar ein mugge som eg held under nor eg koblar ifrå.
 
Tilbake
Topp