Hurtigkoblinger

Hei

Er det noen som har et forslag til hurtigkoblinger? Jeg tenker på noe lignende ball-lock koblingene, men helst i større dimensjon og rustfri.
Jeg har tenkt å bruke de i alle karene i bryggeriet mitt, og ønsker å forenkle til- og frakobling av slanger o.l.
Bare klikk på og klikk av, og de bør selvsagt være tett når de ikke er tilkoblet slik som ball-lock koblingene på cornelius fatene.

Dei rustfrie hurtigkoblingane som morebeer har er ikkje lukkande. Men dei som heiter CPC har ei hann-kobling som er lukkande (men det er altså i plast). Kanskje du kan finna nokon rustfrie på TESS som er lukkande - dei har vel ymse til hydraulikk og kanskje også i rustfritt?

Ellers er det vel mest vanleg å ha opne hurtigkoblingar - kanskje enklast å reingjera?

Dei rustfrie hurtigkoblingane som morebeer har er ikkje lukkande. Men dei som heiter CPC har ei hann-kobling som er lukkande (men det er altså i plast). Kanskje du kan finna nokon rustfrie på TESS som er lukkande - dei har vel ymse til hydraulikk og kanskje også i rustfritt?

Ellers er det vel mest vanleg å ha opne hurtigkoblingar - kanskje enklast å reingjera?

Er det berre hankoblingen som ikkje er lukkande, eller er det begge deler?

Er bare et prøveprosjekt.... og uansett så blir alt kokt til slutt. Men først og fremst så blir det vel brukt i HLT under skylling. Da er det greit i kunne fylle HLT med vann fra en slik kobling, og deretter bruke samme koblingen når vannet skal brukes til skylling.

Bruker selv Cam-loc fittings og valgte dette da QC koblinger har flere deler (med kriker og kroker) hvor snusk og dritt lett kan feste seg...
Forøvrig ved Luft/vannkoblinger så er hannen åpen. For hydraulikk er begge delene tette når frakoblet, men skjønner fortsatt ikke hvordan du tenker godt renhold ved bruk av lukket QC.

Rengjøringen blir nok på samme måten som med koblingene på et cornelius fat. Men nå var det ikke rengjøringen jeg var ute etter, det var bare forslag til lukkende hurtikoblinger i rusfritt.
Tenkte kanskje noen visste om noen sider på aliexpress eller ebay...

Tilbake
Topp