Tips til dingser / dimensjoner for CO2-gjennomføring i Kegerator

espie

Norbrygg-medlem
Kjøpte et brukt Whirlpool ARC 103 som jeg borret hull i toppen på og satte et tappetårn på og er veldig fornøyd med det som Kegerator.

Jeg skal nå ha 3 fat inne (20 + 19 + 12), og da blir det litt trangt og upraktisk med CO2 inne i skapet. Har lenge hatt lyst på en CO2-kobling fra utsiden, men har kviet meg siden jeg ikke har så lyst til å lage enda et hull i sideveggen eller i bunnen, eller evt bruke kondensvannuttaket. Nå har jeg funnet ut at en mulig løsning rett og slett bare er å føre gass via hullet i taket, men legge den rett under plastlokket på toppen og ha en CO2 quick disconnect stikkende ut rett bak (se bilde).

1613941464971.png

Det blir kanskje ikke super-fint, men den kommer ikke til å være i veien fra siden, og det vil bli en veldig lett adkomst til den. Bruker EVA-barrier-slanger som har OD 5/16". Så i en annen tråd i forumet at noen anbefalte denne fra Brewshop som vist på bildet så kjøpte den i tro om at jeg bare kunne bruke følgende John Guest-kobling rett på. (De hadde ikke akkurat den koblingen på lager, men testet en lik fra Duotight hjemme).

Men gjengene er av en annen type, så de passer ikke... Ser ikke noe god og enkel umiddelbar løsning på dette - noen som har tips eller andre forslag til å oppnå noe lignende?

1613941575064.png1613942039596.png
 

Finnes også i rustfritt stål.
Har slike fra før, men har ikke noe god strategi for selve gjennomføringen og feste på innsiden. Eller er det så enkelt som å kappe toppen av en standard brusflaske kanskje? :p
 
Har slike fra før, men har ikke noe god strategi for selve gjennomføringen og feste på innsiden. Eller er det så enkelt som å kappe toppen av en standard brusflaske kanskje? :p
Ja.


Red.
Men jeg skal bytte ut brusflaskene med denne når jeg får somlet meg til å skrive de ut.

 
Sist redigert:
Ja.


Red.
Men jeg skal bytte ut brusflaskene med denne når jeg får somlet meg til å skrive de ut.

Den var smart, selv om jeg tror den blir litt for stor for der jeg tenker å ha den. Så forresten også at nippelen er for stor på carnonation-cap’ene for de slangene jeg har som har ID på 4 mm. Så må se om jeg øker slangedimensjonen.
 
Den var smart, selv om jeg tror den blir litt for stor for der jeg tenker å ha den. Så forresten også at nippelen er for stor på carnonation-cap’ene for de slangene jeg har som har ID på 4 mm. Så må se om jeg øker slangedimensjonen.
Dersom du varmer opp slangen i varmt vann går det greit å få de tredd på en nippel som er "for stor".
Kan jo ikke være altfor stor forskjell da.
 
Så forresten også at nippelen er for stor på carnonation-cap’ene for de slangene jeg har som har ID på 4 mm.
Hvis du kjøper ball lock med gjenger kan du sette på hurtigkoblinger (john guest, duotight) og da kan du skalere ned med overganger.
 
Du kan jo bare ta delene med deg til Tess eller en rørlegger å og be om en bushing som passer...
 
Takk for mange tips- alt hadde også vært enklere dersom jeg kunne spankulert fritt rundt i Brewshop. Men jeg endte med å bestille en 3/8 slange og en ny JG til CO2-manifolden slik at jeg kan bruke en Carbonation CAP slik @Kaffewit foreslo. Den gjennomføringa får jeg sikkert bruk for en dag - akkurat nå er det fidget-toy under Teams-møter
 
Tilbake
Topp