hus til Crankandstein-mølle

magne1972

Moderator
Koslig med en ølprat! ikke for mange hjemmebryggere i traktene her nei. Utstyret mitt er kjøpt delvis privat her og der, og litt på vin&bar.no gassutstyr er fra humle.se. fikk litt tid til overs på jobb i dag, og laget huset til mølla. trakten kommer snart. har et maltkit liggende som skal prøvekjøres så snart alt er klart. legger ved bilder av nymølla:)

Vedlegg

• IMG_0107.JPG
    IMG_0107.JPG
    503,8 KB · Sett: 930
  • IMG_0108.JPG
    IMG_0108.JPG
    588,4 KB · Sett: 947
Det ser profi ut  :) er det CNC-arbeid? (MDF og laminat?)
jeg skal gjøre jobben med heltre og håndverktøy siden jeg jobber ikke lengre på møbelfabrikken som jeg gorde før. Tror det ser ganske likt ut etterhvert.

Lager du trakt av 6 mm krusfiner?

huset til mølla er laget i mdf ja. brukte et foringsbord som er hvitmalt på rettsiden, så hele greia skal sprøytes hvit på mandag etter litt renskjæring. trakten ble ferdig i dag og ble laget i 4mm kryssfiner. denne skal males samtidlig med resten. alt monteres på et 12 liters spann til oppsamling etterpå. bilder kommer når den er ferdig malt. nå mangler faktisk bare skapet til kegeratorn så er bryggeriet komplett:)

prøvekjørte mølla i dag, og den spiste seg gjennom 1/2 kilo ris på noen sekunder med fint resultat. men kommer til å bygge nytt hus av 2 grunner. i bunnen må hullet være like stort som hele møllehuset for å ungå at det blir liggende maltrester på kantene, og matehullet på toppen må være mindre eventuelt justerbart, da jeg åpnet helt for malten så ga ihvertfall drillen min opp 750W drill. bruker en japansparkel som spjeld mellom trakta og møllehuset, for å justere mengden og det fungerer bra men er litt vanskelig å justere med såpass stor åpning (3*8cm)

I dag laget jeg huset til mølla. Jeg vet ikke om jeg skal lage hul eller sløyv til hopper oppå.

Vedlegg

• DSC_7421.JPG
    DSC_7421.JPG
    2,3 MB · Sett: 757
  • DSC_7418.JPG
    DSC_7418.JPG
    2,2 MB · Sett: 777
  • DSC_7411.JPG
    2,2 MB · Sett: 789
  • DSC_7413.JPG
    DSC_7413.JPG
    2,1 MB · Sett: 783
flott mølle. ser at du har kostet på deg en større modell en det jeg gjorde:)
skal du ha noe på sidene for å skjerme av rullene også?
jeg leste litt om magnetrører på forumet i dag, og mekket sammen en av noen gamle pc-deler jeg hadde liggende. og jammen fungerte den helt supert. legger ut bilder av den.

Nei, jeg skjermer ikke av sidene. Enklere og blåse rent og bryggeriet er et barnfritt område. (min sønn liker å hjelpe meg av og till men han stikker ikke lengre alt mulig i alt mulig  ;D

sant nok det... jeg har heller ikke festet sidene på mølla, de sitter bare ved hjelp av presspassning, så det er en grei sak å ta dem av for rengjøring, og de skjermer av en del støv og kornsøl da. smart løsning med vannkanne på toppen. kanskje greit med et hull for å feste den med ja. tror kanskje det er enklest ihvertfall. den skal motoriseres på et vis går jeg ut ifra.

magne1972 skrev:
sant nok det... jeg har heller ikke festet sidene på mølla, de sitter bare ved hjelp av presspassning, så det er en grei sak å ta dem av for rengjøring, og de skjermer av en del støv og kornsøl da. smart løsning med vannkanne på toppen. kanskje greit med et hull for å feste den med ja. tror kanskje det er enklest ihvertfall. den skal motoriseres på et vis går jeg ut ifra.

ferdig og prövekjört i dag tidlig. Jeg laget hul og ekstra hoyde som flaskeholder. Det blir en del stöv og söl så tror jeg må skjerme av sidene også. Hul i bunnplate må være litt bredder for at alt går gjennom hulet. Hul i kork kan være for lite men korken kan lett fjernes  :)

håper disse bildene er litt mindre her for å få lastet ned  ::)

med bormaskin går det ganske fort men den svinger litt så jeg er litt redd for å kjöre for fort.

Vedlegg

• DSC_7431.JPG
    DSC_7431.JPG
    487,1 KB · Sett: 682
  • DSC_7432.JPG
    855,2 KB · Sett: 675
  • DSC_7433.JPG
    DSC_7433.JPG
    908,1 KB · Sett: 669
  • DSC_7434.JPG
    DSC_7434.JPG
    623,3 KB · Sett: 669
Etter anbefaling om ikke å få maltstøv i gjæringskaret eller den kalde vørten har jeg begynt å syå ute og knuse malten, da er ikke støv et problem.

Skal det gå riktig fort må man ha en trakt som sprer kornene over hele valselengden, med et så lite hull i korken vil jeg tro det går litt saktere.

Richard skrev:
Skal det gå riktig fort må man ha en trakt som sprer kornene over hele valselengden, med et så lite hull i korken vil jeg tro det går litt saktere.

Det er igrunnen irrelevant når man maler små mengder. Jeg drar gjennom 8 kg på et par-tre minutter med drill-kraft. Det tar mye lengre tid å veie opp kornet og å skru opp mølla (fester den til ei hylle når jeg skal bruke den) enn å male. Men, ok, hvorfor er korken fortsatt på? Jeg bruker i det minste hele hulle i tuten.

Selvfølgelig, men syntes bare hullet i korken så lovelig lite ut. Så lenge det renner ut over valsen fra hullet så fort at hele valselengden blir dekket har det ingenting å si.

Jeg liker ikke å gøre ting fort men liker mye bedre å gjøre ting sakte  ;D
Hvis hulet i korken er for lite da blir det større og kan ende opp med hele uten kork i det hele tatt.

Når jeg ser bildene fra den særdeles sexy møllen, får jeg fryktelig prestasjonsangst...  :amen: Men det kunne vært moro å vise min egen 3-valsers Monster Mill, som ser ut som et helvete, men som også fungerer som et... :ilike: Skal se om jeg får mot til det :biersmile: Ikke alle som er like handy på dette forumet, men som likevel lager decent øl :skaal2: Selv psykologer fikser det... ;)

Skamfull hilsen Tomas

Tilbake
Topp