Hva bør jeg tenke på til min første lager?

Miguel

Norbrygg-medlem
Jeg tenkte å sette min første lager snart og lurer på hva jeg bør ha i bakhodet i forhold til ales.

Har fått med meg dette:
Tempen er jo helt annerledes, det er greit.
Diacetyl rest er vel noe jeg bør gjøre.

Lengre lagring så kaldt som mulig, check.

Men så er det det med klarheten. Jeg kjøpte et kit fra bryggeland og der følger det med klaring av noe slag. Holder dette? Det er et brewolution kit og jeg har enda ikke sjekket hva slags klaring det er. Har forøvrig igjen litt clarity ferm hvis jeg skulle trenge det.

Andre metoder for å få en klar og fin pilsner?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Det viktigste er nok frisk gjær, riktig oksygenering og riktig gjæringstemperatur. Klaring er heller unødvendig, det blir klart hvis du gir det tid.

Diacetyl rast kan også skippes hvis du starter gjæringen lavt og gir gjæren nok tid med vørteren, men siden det er din første lager kan en diacetyl rast være lurt å legge inn.

Så diacetyl rest er ikke alltid nødvendig med pilsnere?

Ble litt overrasket over hvor mye gjær (i starter volum) jeg faktisk trenger til en lager. Har jeg forstått det riktig at hvis jeg f.eks skal ha en fire liter starter kan jeg lage en to liters først, dekantere og helle på nye to liter?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

De fleste legger inn en diacetyl rast, men det er ikke det viktigste ved lagerbrygging. Ang startere så er let enkleste å legge tallene inn i en step kalkulator. Freddy har en som jeg har brukt noen ganger, jeg har den desverre ikke på telefonon, men jeg kan legge ut linken senere.

Som en ung man ved navn Jamil sier det. Smak på ølet ut i gjæringen. Smaker det diacetyl (smør/smørmalt) så bør du ta en diacetylpause. Smaker det ikke diacetyl vil for det første gjæren ikke ha noe diacetyl å reabsorbere og det vil neppe utvikle seg noe ny diacetyl etter halvgått gjæring (og gjør det det er det sannsynligvis infeksjon). Jeg har selvfølgelig drevet med diacetylpause men ikke etter at jeg begynte å smake etter diacetyl og ganske riktig dette er ikke noe problem.

Jeg har derimot opplevd dms/dmso noen ganger og har hatt pilsnere med god smak av hermetisert mais. Derfor er jeg nøye på rullekok i 90 minutter og rask avkjøling av vørteren når hoveddelen av malten er pilsnermalt. Jeg tar også proteinpause på 55 grader i 10 minutter når jeg brygger med mye pilsnermalt.

mvh

bårdd

Hold PH nede under mesking.
Ikke skyll ned til lav SG.
Kok 90-120 minutter, men unngå varmestress.
Rullerende kok med god bevegelse er nok.
Ikke lokk på
DMS skal normalt sett vekk i en lager.

Gjæringstemperatur
Gjæringstemperatur
Gjæringstemperatur

Nok levende og potent gjær kanskje bortpå 2mill/ml per Plato, dersom du ikke kan telle levende celler.
Det skulle bli 2mill x 1000ml x 12plato feks(1.049) =24mrd pr liter = 480mrd pr 20 liter.

Nok oksygen
Luftmetning (snaue 8ppm) er egentlig ikke nok, men bedre enn ingenting.
Løft temperturen noen grader når gjæringen ser ut til å avta.
Gjæren VIL rydde opp i VDKs, altså Diacetyl og 2,3 Pentanedion.

Siste lagerøllet jeg laget i våres ble gjort med WLP833.
Jeg startet på 10grader i nesten 3 uker, så steget jeg til 14grader i siste uken.
Fint resultat.

Så lagring og karbonisering ved -3grader.
Da dropper drit og lort ut i løpet av noen dager.
Ved høyere temperatur tar det MYE lengere tid å naturlig klarne.

aaamodt skrev:
Så lagring og karbonisering ved -3grader.

Minus tre grader? Det må jeg se hvis kjøleskapet får til. Har jo klart å fryse da jeg skulle coldcrashe en gang, men har ikke klart å senke tempen lenger enn 4-5 grader etter det, av en eller annen grunn.

Jeg bruker en fryser med ekstern termostat. Kan brukes til temperaturkontroll under gjæring og kondisjonering av Green Beer.

Tilbake
Topp