Hva brukes til å varme opp skyllevann til BB60

Hei.

Lurer på slags utstyr dere bruker til å varme opp skyllevann når dere brygger med BB60 :) ?

På forhånd takk

Det problemet er vel generelt; altså nokså uavhengig av hva du brygger på.

Jeg begynte med en BB60 for 5 år sida, før den var blitt en bryggemaskin. Og jeg varma skyllevann på komfyren i det jeg hadde av kjeler. Nå er BB60'n historie - etter at den tredje klappa sammen, ga jeg den opp - og jeg har to kjeler ( 56 og 36 liter) og to induksjonsplater, og sjonglerer litt med dem etter som det passer.

Det greieste for deg er sikkert å kjøpe en brukt manuell BB30 eller noe lignende. Det finnes diverse alternativer. Reint praktisk er det en stor fordel om det du bruker har en termostat.
 
Det korteste svaret er, noe som er stort og kraftig nok til å varme opp den mengden vann du trenger.

En enkel og rimelig løsning som blir anbefalt over her også, finn en tilsvarende brukt bryggemaskin og bruk den.
Ølbrygger

Andre løsninger kommer litt ann på hva man har tilgjengelig, f.eks induksjonsplater, sous-vide sirkulatorer hvis du har kraftige nok (eventuell en kombinasjon med platetopp satt lavt, og sirkulator med thermostat)

Ved kjøpt nytt er vel Digiboil 35l det beste valget, Grainfather sin er mindre og har en idiotisk kran. Kjøpte Grainfather selv (men har mindre brygger da), byttet kranen etter første bruk, kostet vel en hundrings.

Første brygget her var en kjappere løsning, har kokende vann i springen (Grohe Red Duo, praktisk sak), så kombinerte bare dette og litt oppvarming i kjeller.
 
Ok, takk for svar. Vi bruker en utdatert bryggemaskin her pr. nå til varming av skyllevann, som rommer 30Liter. Det vi stadig erfarer, er at vi ofte trenger mer enn 30 liter skyllevann. Så vi har tenkt at det kunne vært kjekt å hatt en vannvarmer som rommer litt mer enn 30 liter. Ser ikke ut som det er så mange vannvarmere ol å finne som er mellom 30L og 60L. Kan derfor se ut som en kjele og induksjonsvarmer kan være løsningen da?

Gærdus
 
Bruker Netthandelens 20L vannkoker. Varmer vann opp til 60, 80 eller 100 grader. Nokså rimelig pris.

Etter skylling fyller jeg den opp igjen og varmer vannet til 60 grader, som jeg bruker til vasking.
 
Ok, takk for svar. Vi bruker en utdatert bryggemaskin her pr. nå til varming av skyllevann, som rommer 30Liter. Det vi stadig erfarer, er at vi ofte trenger mer enn 30 liter skyllevann. Så vi har tenkt at det kunne vært kjekt å hatt en vannvarmer som rommer litt mer enn 30 liter. Ser ikke ut som det er så mange vannvarmere ol å finne som er mellom 30L og 60L. Kan derfor se ut som en kjele og induksjonsvarmer kan være løsningen da?

Gærdus

Kanskje like greit å kjøpe en ny 60l brygger da? 2490kr inkl frakt fra Netthandelen.
 
Ok, takk for svar. Vi bruker en utdatert bryggemaskin her pr. nå til varming av skyllevann, som rommer 30Liter. Det vi stadig erfarer, er at vi ofte trenger mer enn 30 liter skyllevann. Så vi har tenkt at det kunne vært kjekt å hatt en vannvarmer som rommer litt mer enn 30 liter. Ser ikke ut som det er så mange vannvarmere ol å finne som er mellom 30L og 60L. Kan derfor se ut som en kjele og induksjonsvarmer kan være løsningen da?

Gærdus
Har dere vurdert å meske litt tynnere - bruke litt mer vann pr kg malt..? Dette reduserer behovet for skyllevann og trenger ikke gå utover effektivitet..
 
Jeg bruker den gamle BIAB-kjelen (36 liter) som jeg brukte de første par årene som brygger. Har en dyppvarmer på 3500 watt oppi. Silikonslange fra krantuten og ned i maltrøret.
 
Ja, det kan hende. Men dyppvarmeren blir alvorlig varm. Har alltid tenkt at den kan smelte bunnen i bøttene, selv om de tåler 120 grader. De har uansett gått til gjenvinning. :D
Spørsmål: Du har et pappbeger med kaffe, og holder en tent lighter under. Klarer du å svi hull i bunnen av koppen? :)
 
Spørsmål: Du har et pappbeger med kaffe, og holder en tent lighter under. Klarer du å svi hull i bunnen av koppen? :)
Ja, jeg gikk naturfag på videregående. Du vil også slite med å punktere en ballong fylt med vann. ;) Men siden jeg brukte gjæringsbøttene mine til gjæring – og hadde en 36 liters stålkjele til overs var det naturlig å bruke den.

 
Ja, det kan hende. Men dyppvarmeren blir alvorlig varm. Har alltid tenkt at den kan smelte bunnen i bøttene, selv om de tåler 120 grader. De har uansett gått til gjenvinning. :D

Jeg tenkte bare at dersom man bare ønsker å komme billigst mulig unna, så ville det funke greit med ei gammel gjæringsbøtte. Det burde vel være enkelt å snekre et primitivt stativ for dyppvarmeren?
 
Jeg tenkte bare at dersom man bare ønsker å komme billigst mulig unna, så ville det funke greit med ei gammel gjæringsbøtte. Det burde vel være enkelt å snekre et primitivt stativ for dyppvarmeren?
Helt klart. TS etterlyste jo noe litt større enn en vanlig gjæringsbøtte – så det hadde kanskje vært en idé å lete på Biltema etter næringsmiddelgodkjente plastkar. Jeg har ett på 40 liter som brukes til Starsan. Det kan enkelt monteres en kran på slike.
 
Etter tips på forumet her, bygget jeg engang en 30-liters vannkoker ved å ta ut elementet på en vannkoker fra clas og sette det inn i en gammel gjæringsbøtte. Kostet meg vel ca 100kr?
To slike, eller en i en større beholder kan jo være ett alternativ?
 
Tilbake
Topp