Hva er egentlig hensikten med å male kornet selv?

God malt er veldig aromatisk, aroma er flyktige greier. Ellers er de vel som med all lagring, en viss fare for oksidering. Et annet argument for å kverne selv er å kunne fintune knusningsgraden til eget oppsett og preferanser. Det har mye å si for utbytte.
 
God malt er veldig aromatisk, aroma er flyktige greier. Ellers er de vel som med all lagring, en viss fare for oksidering. Et annet argument for å kverne selv er å kunne fintune knusningsgraden til eget oppsett og preferanser. Det har mye å si for utbytte.
Bryggselv endrer knusningsgrad på forespørsel :) er jevnt over veldig fornøyd med maltet jeg får derfra.
 
God malt er veldig aromatisk, aroma er flyktige greier. Ellers er de vel som med all lagring, en viss fare for oksidering. Et annet argument for å kverne selv er å kunne fintune knusningsgraden til eget oppsett og preferanser. Det har mye å si for utbytte.

Hvor mye av den mest flyktige aromaen ser du for deg at overlever mesk, kok og noen ukers gjæring (der ymse aromakomponenter bokstavelig talt løftes og blåses ut av ølet)? :)

Kanskje det binder seg til noe annet et sted i prosessen.
 
Det gir jo iallefall en liten pekepinn. Jeg baserte mange av spontanoppskriftene mine ved å ta en munnfull av de maltene jeg hadde stående. Litt stup og skyt. Men det er vanskelig å lage vondt øl med mindre man går inn for det.

Har begynt å fundere på å få tak i en haug småglass så jeg kan ha ei "krydderhylle" med malt oppe på kjøkkenet, der jeg stort sett sitter når jeg stort sett sitter. Det er jo her jeg mekker oppskriftene. Malten befinner seg et annet sted i huset, og det blir ikke til at jeg går dit bare for å smake på et malt jeg lurer på om jeg skal bruke. Som det er nå, smaker jeg på malten bare når jeg kverner - og det er kanskje litt poengløst.
 
Har hatt en noen poser ferdigknust malt liggende i 5-6 mnd og aroma kan ikke sammenlignes med nykvernet malt. Jeg kverner malt mens meskevannet varmes.
 
anekdosisk, men slenger det ut. Drikker en pils nå jeg brygget på malt som hadde ligget to måneder i oppmalt tilstand før brygging. 100% pils. Ikke noe dårlig med maltaromaen, men ikke så karakteristisk tydelig pilsnerpreg som jeg er vant med.
 
Jeg har brygget med malt som var kvernet over et år tidligere. Gikk helt fint. Ble veldig godt øl, kanskje litt lav effektivitet, men det kan skyldes så mangt.

Viktig å smake på malten. Jeg gjør alltid det. Opplever at det øker forståelsen for øl og ølbrygging. I motsetning til når man lager mat har man få muligheter til å justere smaker underveis, så viktig å treffe fra børjan. Derfor bruker jeg mye tid på oppskriften og på smaking av maltet.
 
En av bryggingens absolutte høydepunkter er når jeg har funnet en oppskrift og plukker fra mitt maltlager for å måle opp og kverne, da føler jeg meg som en ekte ølbrygger. Derfor kverner jeg maltet mitt selv !

oppdatert: En av bryggingens absolutte høydepunkter for meg ...
 
Sist redigert:
Det er noe eget med alt det folk har sagt I tråden. Skal selv gå ned til 6-9l batcher (litt usikker enda, må brygge først), og ny maltmølle er planlagt. Enkel mølle med to små valser som blir drevet av glede, optimisme og håndkraft, kontra rolle royce med motor jeg hadde før. Men mølle må det være.
 
Hensikten er å ha alt av utstyr, kanskje bortsett fra åkeren.. Bor du nær en bryggebutikk, null hensikt i å kverne selv, om du ikke kjører storskala. Bor du ute i dei vestligste skjæra i landet (som jeg) har det hensikt. Endel dager leveringstid, lagring etc.
 
Hensikten er å ha alt av utstyr, kanskje bortsett fra åkeren.. Bor du nær en bryggebutikk, null hensikt i å kverne selv, om du ikke kjører storskala. Bor du ute i dei vestligste skjæra i landet (som jeg) har det hensikt. Endel dager leveringstid, lagring etc.

Tja, hva mener du med storskala:)? Jeg synes nå ellers folk i denne tråden har gitt mange gode grunner for å male selv, jeg - uansett skala.
 
Blir jo litt billigere.. etter at mølla er tjent inn.. MM3 her, og det skal noen sekker til for å dekke innkjøpsprisen
 
Med tanke på litt mer komplekse oppskrifter med 5-6 malttyper så blir det fort dyrt å handle inn malt. Man må vel kjøpe minst 1kg spesialmalt om gangen? Med mindre man bruker samme type spesialmalt på hver oppskrift så ender man opp med å kjøpe for mye spesialmalt til hver oppskrift. Så dermed tar det lengre tid før man evt. tjener på å kverne selv.
 
For meg er der rett og slett følelsen av håndverksbrygg og gleden av å gå i maltkammeret...
 
Du sparer i alle fall 5 kr per kilo, og sannsynligvis noe mer. Men lavt regnet så har du spart inn mølla di etter å ha kjørt 500 kilo gjennom den.

Jeg vet ikke helt hva som er "mye" brygging, men jeg antar at jeg ligger ganske høyt. Jeg har også en MM3som jeg kjøpte i fjor, og antakelig har jeg tjent den inn på to års brygging. (Tror jeg har brukt vel 50 kilo så langt i år, men det har vært litt ekstremt, siden kjelleren ble litt tom i løpet av jula:).)
 
Du sparer i alle fall 5 kr per kilo, og sannsynligvis noe mer. Men lavt regnet så har du spart inn mølla di etter å ha kjørt 500 kilo gjennom den.
Før jeg fikk mølle betalte jeg 23 kroner pr kilo malt, nå kjøper jeg sekker og betaler 10 kroner kiloen. Jeg har Brewferm møllen fra bryggselv (som fungerer veldig bra med drill), og har kjøpt 6 sekker med malt til totalt 3000 kroner for mølle + malt. Hadde jeg kjøpt de 150 kiloene med malt kvernet så hadde prisen kommet på 3500 kroner. Litt usikker på hvor langt tid det går før jeg får brukt opp all den malten :)

Største fordelen er uansett fleksibilitet, jeg begynner få et ganske greit lager med spesialmalter så jeg kan bare ta meg en tur i bryggeriet og brygge litt uten å måtte planlegge så mye på forhånd :)
 
Tilbake
Topp