Hva er grunnen til at man bruker spraymalt fremfor flytende ekstrakt ?

For de som ennå ikke har begynt med All Grain, og som brygger ekstrakt. Hvorfor ikke bare bruke flytende maltekstrakt istedenfor spraymalt ? Er det noen her som kan forklare meg hvorfor alle "oppskrifter" tar utgangspunkt i dette, bortsett fra ferdige "ekstrakt-ølsett" da .. Er det noe som er bedre med spraymalt, bortsett fra at det ikke er "ispedd vann" ? Egner spraymalt seg bedre å feks koke enn maltekstrakt, for så å tilsette humle osv. . . Hva er greia med dette ? Noen som har en god forklaring ?

Ikke spør meg, jeg kompanserer stort sett bare med en boks Briess Golden Light, 50/50
når jeg komponerer oppskrifter

Jeg er langt fra noen maltekstrakt-ekspert, men et par ting jeg kan tenke meg: Flytende maltekstrakt er noe jævla klin. Greit nok så støver spraymalt som et uvær, men det er lettere å ha med å gjøre enn sirup syns nå jeg. Det er for eksempel mye enklere å måle opp på en vekt.

Jo høyere fuktighetsnivå ekstraktet har, jo dårligere holdbarhet har det. Sirup vil feks få en del mørkere farge ganske kjapt, mens spraymalt, som har veldig lav fuktighet, er et ganske stabilt produkt.

Det er lettere å bare dumpe i en boks flytende ekstrakt, enn å stå og styre med spraymalt som støver som helvete, som du selv sier

Tanken var å lage en pils, med en boks Bries light pils(1,5 kg) og 1,4 kg spraymalt light, Magnum Hallertaur humle og en eller annen Safe-lager-gjær tenkte 23 gram tørrgjær. .Vil dette være nok for 20-25 liter ? vil jeg kunne oppnå bra nok OG og abv på ca 4,5-4,7 med dette ? Hva tror folket ?

For en eller annen grunn er det rimeligere å kjøpe tørket maltekstrakt. Holdbarhet og kliss har også blitt nevnt.

Ja, det kan være vanskelig, men det kan jo bli godt fordet
Selv om jeg aldri har brygget pils med ekstrakt, eller lager øl idet hele tatt

For en eller annen grunn er det rimeligere å kjøpe tørket maltekstrakt. Holdbarhet og kliss har også blitt nevnt.

Det stemmer vel ikke helt, LME er billigere enn DME selv om du må ha 25% mer (i vekt).
Synes heller ikke det er mye kliss, det er jo bare å tømme rett i kokende vørter og skylle boksen med litt vørter.
DME har en tendens til å klumpe seg når den tømmes i vørteren, pluss at den støver.

Kanskje ikke så dumt da å gjøre som du sier da, å kjøre 50/50 spray- og flytende ekstrakt så finner du ut av hva du er mest konfortabel med

Det stemmer vel ikke helt, LME er billigere enn DME selv om du må ha 25% mer (i vekt).
Synes heller ikke det er mye kliss, det er jo bare å tømme rett i kokende vørter og skylle boksen med litt vørter.
DME har en tendens til å klumpe seg når den tømmes i vørteren, pluss at den støver.

Amarillo; Spørs kanskje hvor man kjøper og hvilket merke.

På Bakke Brygg i Trondheim koster 1.8 kg Muntons lys flytende maltekstrakt NOK 199.-. 1.5 kg Muntons lys DME koster ca. 149.-

DME har ca. 1% vanninnhold. LME har ca. 20% vanninnhold.

Jeg bruker begge deler når jeg bruker ekstrakt. Grunnene som følger:
- det er mindre klin med en hel boks flytende
- det er lettere å bruke en mindre mengde for småjusteringer / til startere med DME. Bare å lukke posen og legge tilbake på hylla
- DME er lysere i de typene der det er sentralt

Brygger ganske ofte med en kombo av mesking og ekstrakt når jeg setter brygg nr. 2 i en mindre gryte hvor det er begrenset meskevolum. Da er det greit å bruke ekstrakt for enten justere gravity eller pasteurisere separat for å få fullt volum til slutt.

Prisen bryr jeg meg ikke om.

Ok . Takk for mange gode innspill :) Hva med humlen Magnum Hallertau ? Hvor mye skal jeg bruke. Den har alfasyre på 13% og jeg tenker å brygge ca 25 liter. Har nemlig fått epost fra bryggerimesteren i CB, som fortalte meg at de i sin vanlige pils kun bruker Magnum Hallertau, og tilsetter fra kokestart. Jeg liker nemlig veldig godt CB-pils og den humle-aromaen som den har :) Hvor mange gram Magnum Haallertau bør jeg bruke ?

Magnum er regnet som en veldig ren bitterhumle. Det stemmer jo også bra, siden Cb pils ikke har noe utpreget humlepreg.

Mengder tør jeg ikke gjette på på stående fot. Bruk en kalkulator (handbryg.dk, BrewMate, el) og sikt på 25-35 ibu.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Når vi er inne på Magnum, noen som har erfaring med den som aromahumle i IPA?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har noe ekstrakt liggende, men ønsker ikke bruke det i øl, kan evt lage starter på det. Bruker spraymalt når jeg trenger ekstra puff i ølet.

Tror DNR googlet dette med Magnum og smak/aroma. Mener han gikk bort fra det.
Det var kanskje gress? som gikk igjen av de som hadde forsøkt.
Men hvilken øltype det ble brukt i vet jeg ikke.

Tilbake
Topp