Hva er idiotsikker rengjøring av g kobling og regulator?

Hei hopp!

Pga infiserte brygg søker jeg igjennom mine rutiner for vask/sterilisering. Bruker bryggerifat med g kobling.

Hva er en sikker måte for rengjøring av kobling? Både den på fatet og selve koblinga. 

Hvordan skal man rense regulator?

mvh ole
 
Fatene bruker jeg fylle med renseveske, fosforsyre eller klorin,
koblingen senker jeg i renseveske,
trykkregulatoren har jeg hatt øl i og deretter infeksjon, den skrudde jeg av flaske og brukte en sprøyte for å sprute renseveske inn in den, satte den på igjen og blåste den ren med trykket, flere ganger, også demontering har jeg brukt.
 
Oddvar:
Jeg leste her på forumet at du ikke tar opp fat for å rense. At du bruker en adapter kjøpt på ebay for vask. Hvordan funker det?
Og hvordan får du øl i fatet uten å ta ut stigerør?

Når du skriver rensevæske til koblinger, hva er det?
 
Jeg har en kobling (Micromatic) hvor "tilbakeslagsventilen" i øl ut koblingen kan fjernes, herigjennom fyller jeg øl.
 
jeg fyllte på samme måte før jeg og, helt til jeg klarte å åpne første fatet, etter å ha prøvd ei stund, med god hjelp av videoen oddvar har lagt ut på youtube. nå er det kjempelett å åpne/lukke fatene. men, de er som regel ganske rene innvendig, så jeg bare spyler det jeg kan med lunkent vann med dusjhodet og sauser på med starsan fra sprayflaske. jeg sauser forresten ned alt mulig med starsan (kobling, slanger osv) og bruker gummihansker da jeg fyller, som jeg sprayer med starsan. så slipper jeg tørre hender fra starsan + at hender er bakteriebomber.
 
Ikke fritt for at jeg tar av toppen selv nå, går fortere å fylle/tømme.
Angående hansker, du sparer nok hendene på å slippe å ha dem på bløt hele brtggedagen.
 
Idiotsikker... glem det
bryggerifat kan kokes?
vasking+ starsan/annen desinfisering

Klor/klorin 15min funker men kan ødelegge tanken hvis for sterk og for lite skylling
 
Vi skrur av toppen og skyller godt ut.  Er kanskje litt overkill når vi så fyller fatene helt opp med kokende kaustiksodavann  :jaha: Vi demonterer stigrøret og setter det ned i fatet, skrur toppen løst på og lar dette stå og virke noen minutter.  Deretter skyller vi ut av fatene med rent vann og har ca 5 liter sterkrensblanding i hvert fat. Setter på toppen og rister/ruller fatene før blandingen helles ut og øl tappes på.

Selve koblinga bruker vi å skylle godt etter bruk. På tappedagen demonteres begge ventilene, så får den en omgang i kaustiksodavann, før skylling og nedsenking i sterkrensblanding.

Toppen av fatene prøver vi å holde ren/ unngå å grise øl på. Dersom det er noe synlig så renses dette med stautrens/kaustiksoda. Så "vasker" vi med en klut dyppet i sterkrens og lar den ligge over toppen noen minutter.
 
Tilbake
Topp