Hva gikk galt?

jank

 
hva tyder det på når ølet er grumsete og har en liten usmak?

Brygget en irish pale ale, rakk ikke å lage gjærstarter så jeg pitchet 5 pk whitelabs irish ale i 60 liter, hadde i gjærnæring og luftet vørter med pumpe, gjæret på 20 grader i 7 dager, senket temperatur til 15 grader i 4 dager før jeg hadde på fat og tvangskarbonerte, men ølet ble ikke som forventet, Og 1045, fg 1010...

Infeksjon?
 
Kan tenkes at du senket temperaturen for tidlig, sånn at gjæren la seg til å sove før det fikk ryddet opp etter seg?
 
Mulig at det ble temperatursenking for tidlig ja... Men er det ikke litt rart at det ikke ble noe som helst klarere av å karbonere og sette kjølig?
 
hva tyder det på når ølet er grumsete og har en liten usmak?

Brygget en irish pale ale, rakk ikke å lage gjærstarter så jeg pitchet 5 pk whitelabs irish ale i 60 liter, hadde i gjærnæring og luftet vørter med pumpe, gjæret på 20 grader i 7 dager, senket temperatur til 15 grader i 4 dager før jeg hadde på fat og tvangskarbonerte, men ølet ble ikke som forventet, Og 1045, fg 1010...

Infeksjon?
Hvordan var usmaken? Smør, medisin, besk?
 
Måtte tappe en for å smake, den har faktisk bedret seg en smule, men smaken er en anelse gjær.. Tror jeg skal la den stå noen uker til, kanskje den blir ok??
 
Hvis du gjorde dette i den rekkefølgen du skriver: først gjær, så gjærnæring.... Da undrer jeg, kokte du ikke gjærnæringen sammen med vørteren?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis man følger BS slavisk, forslår den hvis jeg husker riktig å tilsette gjærnæring i gjærkaret ...men den bør nok kokes.

Sent from my D6603 using Tapatalk
 
Jeg synes det høres ut som om du ikke har gitt gjæren mulighet til å rydde opp etter seg. Å gå ned til 15 var vel det motsatte av det du burde ha gjort - og 11 dager før fating er vel avgjort i korteste laget, uansett.
 
Tilbake
Topp