Hva gjør jeg feil - Karbonering

Hei.

Jeg har satt 8 brygg til nå i "karrieren". De 3 første på 0,33 flasker med en sukkerbit i hver flaske - medførte god karbonering - stod da ca 2 uker på 18-20 grader. I brygg 4, 6 og 7 har jeg kokt opp ca 1 dl vann og tilsatt ca 6gr/L. Jeg tapper ca 25 liter, har da kokt vann og sukker i ca 15 min, før jeg flytter det over på rent og desinfisert kar. Jeg øverfører så ølet fra gjæringskaret til den desinfiserte karet med sukkerlaken. Eks på brygg nr 7 som var en Cream Ale. Her tilsatte jeg 180 gr. til 25 liter, som gir 7,2 gr pr liter. Jeg valgte å sette denne noe høyere da det jeg kunne lese meg frem til på nett så var det typeriktig. Kassene med Cream Ale`en ble satt i stuen 20-22 grader og der stod dem totalt fra mandag 24.02 til søndag kveld 02.03, totalt 6-7 dager. Jeg satte så en flaske kaldt igår og nyten den idag. Smaken er upåklagelig, men den er litt lite karbonert.

Hva gjøre jeg feil? er det rett å slett den trenger lengre tid på 20-22 grader enn 1 uke? gjør jeg noe feil i prosessen når jeg tilfører sukkeret. Dette har som sagt skjedd med alle bryggene jeg har satt med denne metoden.
 
Jørn Hammerud skrev:
Har de på kjøkkenet, og det er det vel 20-22 grader, mener jeg.

Ok. Takk for tilbakemelding. Men da må kassene fort opp av kjelleren:) satte dem på 12 grader i går kveld. Men da skal de få seg en uke til i romtemperatur tenker jeg
 
uThaug skrev:
Hei.

Jeg har satt 8 brygg til nå i "karrieren". De 3 første på 0,33 flasker med en sukkerbit i hver flaske - medførte god karbonering - stod da ca 2 uker på 18-20 grader. I brygg 4, 6 og 7 har jeg kokt opp ca 1 dl vann og tilsatt ca 6gr/L. Jeg tapper ca 25 liter, har da kokt vann og sukker i ca 15 min, før jeg flytter det over på rent og desinfisert kar. Jeg øverfører så ølet fra gjæringskaret til den desinfiserte karet med sukkerlaken. Eks på brygg nr 7 som var en Cream Ale. Her tilsatte jeg 180 gr. til 25 liter, som gir 7,2 gr pr liter. Jeg valgte å sette denne noe høyere da det jeg kunne lese meg frem til på nett så var det typeriktig. Kassene med Cream Ale`en ble satt i stuen 20-22 grader og der stod dem totalt fra mandag 24.02 til søndag kveld 02.03, totalt 6-7 dager. Jeg satte så en flaske kaldt igår og nyten den idag. Smaken er upåklagelig, men den er litt lite karbonert.

Hva gjøre jeg feil? er det rett å slett den trenger lengre tid på 20-22 grader enn 1 uke? gjør jeg noe feil i prosessen når jeg tilfører sukkeret. Dette har som sagt skjedd med alle bryggene jeg har satt med denne metoden.
Jeg prøvde også ølet i over 20 dager i romtemperatur, men det ble aldri noe futt. Så nå setter jeg flaskene på badet der det er varmt i ei uke før jeg setter det kaldt. Har funger knallbra!
 
Då eg både er stordrikkar og noko lat, tappar eg alltid på plastflasker a 1,5 liter. Ein kan då alt etter eitt døgn i romtemperatur kjenne at karboneringa er i gong. Plastflasker dempar angsten.
 
Har hatt et brygg i snart 3 uker på rundt 18-20 grader og det er enda ikke helt topp karbonert (6g per liter). Brygget før det, med ca. samme profil, ble bra allerede etter en uke.

Leste et tips at man ved flasking også kunne fylle en plastflaske, så trykke den sammen. Da kan man følge med på hvordan karboneringen utvikler seg via hardheten på flaska.
 
Peter A skrev:
Jeg prøvde også ølet i over 20 dager i romtemperatur, men det ble aldri noe futt. Så nå setter jeg flaskene på badet der det er varmt i ei uke før jeg setter det kaldt. Har funger knallbra!


INN PÅ BADET ! INN PÅ BADET ! INN PÅ BADET !
 
Jeg las i en gammel tråd i går vedrørende temaet at for karbonering skulle man sette flaskene i romtemperatur, men ikke for varmt. I vill panikk flytta jeg de nytappede flaskene fra teknisk rom, som holder ca 30 grader, til stua. Da er det bare å flytte flaskene tilbake altså? Falsk alarm med at de ikke må stå for varmt?
 
einarpost skrev:
Peter A skrev:
Jeg prøvde også ølet i over 20 dager i romtemperatur, men det ble aldri noe futt. Så nå setter jeg flaskene på badet der det er varmt i ei uke før jeg setter det kaldt. Har funger knallbra!


INN PÅ BADET ! INN PÅ BADET ! INN PÅ BADET !
Beklager skrivefeilen  :bank2:
 
Jeg ville uansett kanskje anbefalt å løse opp sukkeret i mer enn 1 dl vann. Med så lite vann blir det mer sirup enn vann og det er ikke alltid så lett å blande den jevnt ut i ølen. Selv har jeg endt opp med 3-5 dl vann. Da blander det seg godt.
 
Kan godt være varierende grad av karbonering med bare 1 dl vann, ja. Og ikke la flaskene stå for lenge på badet. Jeg glemte noen flasker på toppen av høyskapet en gang. Fikk sikkert stå en måned. Gjør ikke det igjen.
 
Jeg hadde samme problemet med mitt første brygg at øllet var lite/ujevnt karbonert.
I neste brygg kokte jeg sukker med 5 dl vann for å lettere blande ut + rørte forsiktig med "starsannisert" bryggesleiv i tappekar for å få sukkerlake jevnt fordelt.
Fungerte veldig bra.
 
Tilbake
Topp