Kaldt og mørkt og nykvernetPetter F skrev:Hva med ingredienser osv, er de oppbevart godt, er malten nykverna osv?
Kaldt og mørkt og nykvernetPetter F skrev:Hva med ingredienser osv, er de oppbevart godt, er malten nykverna osv?
Hveteølen var forsåvidt den som hadde minst preg av dette da. Og der var det uansett masse annet som gikk galt underveis, så det kan være mange årsaker. Jeg skal defintivt se mer på dette med vannet vårt. Har sendt en mail til vann- og avløpsetaten i Bergen nå og spurt om en vannrapport, og så sjekker vi pH neste gang. Er det bare å tilsette slik 5.2 pH-stabilisator i tilfelle, eller bør vi heller tilsette spesifikke kjemikalier i bestemte doser? Jeg er helt blank på dette området :bank2:Bårdd skrev:Jeg tror det er vanskelig å svare på dette uten å ha smakt ølet. Jeg ser at mye av sortene dere brygger inneholder mye mørk malt. Mørk malt kan gi lav pH på mesken og lav pH kan gi et tynt og tamt øl. Dette stemmer dog ikke med hveteølet. PÅ stouten kan dette definitivt være årsaken og det kan dere rette opp ved å tilsette mesken kalsiumkarbonat. Dvs dere setter dette til den knuste malten ettersom det er tungt løselig. Kjenner ikke til vannet i bergen men hvis karbonatinnholdet er lavt kan dette være årsaken på de mørkeste ølsortene. Mål i alle fall pH under mesking.
mvh
Bårdd
KriHart skrev:Hveteølen var forsåvidt den som hadde minst preg av dette da. Og der var det uansett masse annet som gikk galt underveis, så det kan være mange årsaker. Jeg skal defintivt se mer på dette med vannet vårt. Har sendt en mail til vann- og avløpsetaten i Bergen nå og spurt om en vannrapport, og så sjekker vi pH neste gang. Er det bare å tilsette slik 5.2 pH-stabilisator i tilfelle, eller bør vi heller tilsette spesifikke kjemikalier i bestemte doser? Jeg er helt blank på dette området :bank2:Bårdd skrev:Jeg tror det er vanskelig å svare på dette uten å ha smakt ølet. Jeg ser at mye av sortene dere brygger inneholder mye mørk malt. Mørk malt kan gi lav pH på mesken og lav pH kan gi et tynt og tamt øl. Dette stemmer dog ikke med hveteølet. PÅ stouten kan dette definitivt være årsaken og det kan dere rette opp ved å tilsette mesken kalsiumkarbonat. Dvs dere setter dette til den knuste malten ettersom det er tungt løselig. Kjenner ikke til vannet i bergen men hvis karbonatinnholdet er lavt kan dette være årsaken på de mørkeste ølsortene. Mål i alle fall pH under mesking.
mvh
Bårdd
Kristoffer J skrev:Jeg antar dere gjør dette riktig, men bare for kunne avskrive dette som en mulig årsak:
- Lar dere flaskene stå i ro kaldt og vertikalt lenge nok før dere heller i glass for å drikke, slik at gjæren får satt seg i bunnen av flasken?
- Heller dere på en slik måte at dere ikke får med gjær i glasset når dere sjenker?
Gjær i glasset har jeg noen ganger opplevd har gitt litt "tammere" øl, ved at gjæren maskerer for smak/aroma av malt og humle. Dette litt avhengig av gjærtype. For hveteølen deres skulle jeg tro hveteølgjæren skulle gi en mindre tam smak, for dere bruker hveteølgjær?
Bårdd skrev:Jeg kjenner ikke helt til virkemåten til pH 5,2 jeg har den, har brukt den men synes ikke den har noen vesentlig effekt jeg ikke kan få til med andre metoder. Den skal buffre mot pH 5,2 dvs dra opp hvis pH er for lav og dra ned hvis for høy samt holde pH der tross tilførsel syre/base elementer. Om den gjør det vet jeg ikke.
I alle fall på helt mørke øl ville jeg forsøkt med 4-8 g CaCO3. Men prøv å mål pH. Er den på 5,0-5,5 så bør det være greit og dere kan glemme mitt innspill.
Dere skriver at ølet har en saftaktig ettersmak. Ettersom dere har en fg på 12-14 og mesker på 68 grader er det vel neppe ugjæret vørter. Er saft smaken syrlig, sherryaktig, fruktig eddikkaktig, søt.
Vær klar over en ting med Bratsbergen, når termometeret viser 68 grader kan temperaturen i mesken være 65-66 grader, særlig hvis dere ikke har spandert på dere et liggeunderlag. Men det skulle heller ikke gi en så utpreget effekt som dere beskriver og i alle fall ikke noe saftaktig.
mvh
Bårdd
Gahr skrev:Jeg tviler på at vannet er synderen. Hvis øl smaker kjipt er det vanligste at det skyldes noe i gjæringen. Men som det har blitt sagt er det vanskelig å si noe når man ikke har smakt ølet.
Werner D skrev:At det skal prege smaken på samtlige øl at kjøletiden er som dere beskriver har jeg ingen tro på. Tror heller aldri "tamt" har blitt brukt for å beskrive tanniner Gjærtype og temperatur har selvsagt mye å si, her må dere bare fortsette å prøve forskjellig. Vår erfaring er at det ofte tar tid før maltpreg kommer skikkelig fram, særlig i mørke øl. Vi har hatt flere øl som har fremstått tynne og vassne etter karbonering, men som viser seg fram med fylde og kompleksitet etter 2-3 mnd på flaske. F.eks. brygget vi årets juleøl (Andrimne old ale minus melasses, se artikkel på medlemssidene om old ale) allerede i mai. Smakte "ingenting" i starten, men testet en flaske i helga og den er skikkelig på vei!
fmandal skrev:Fint om denne tråden oppdateres etter at en dommer har sagt sitt, kan være nyttig lærdom å hente for flere selv om problemet ennå er litt uklart.
Gahr skrev:Uten å ha smakt på ølene vil jeg tro dere har mye å hente på gjærbehandling og gjæringskontroll. Da tipper jeg dere vil trenge lnagt kortere lagringstid. Min erfaring er at god gjæringspraksis gjør behovet for lagring av ales relativt lite. Unntaket er selvsagt svært sterke øl.