Hva gjør vi feil? Tamt øl

Hovedoverskrift: "Hjelp, dette får vi ikke til"

Vi har nå smakt på vårt fjerde all grain-øl, brygget på Bratberg kompaktbryggeri. Selv om det ikke er noen usmak på ølet, så klarer vi ikke å komme forbi der hvor det smaker kun "helt okei". Det blir ofte smakende litt tynt, omtrent som om vi har for lav OG og/eller at vi har mesket mer etter et pils-skjema. Alle bryggene har hatt en ettersmak som best kan beskrives som saftaktig/metallisk. Vi har til nå brygget en Brown Ale (bryggselv.no-sett), en hveteøl, en Espersso Stout og en Rallar-klone etter oppskrift Ægir gav pr mail. Sistnevnte skal vi nå brygge flere ganger for å prøve å perfeksjonere det. Men alle ølene våre har altså hatt litt av de samme skuffende fellestrekkene. Feks Rallaren har et ganske tamt og anonymt maltpreg, noe som jo er stikk i strid med hvordan den skal være. Vi lurer derfor på om det er noen her som kan komme med noen råd til oss, evt peke ut om vi gøre noe feil  :help:

Litt om bryggeprosessen:
Vi begge har lest oss godt opp på det teoretiske, og føler at vi har et godt grunnlag der. Vi treffer alltid OG og FG godt. Mesker for det meste på 68 grader i 60 minutter, og holder stødig temperatur. Rører i mesken innimellom, og resirkulerer jevnlig, ca 1L pr 10-15min. Vi brygger med 3 L vann pr kilo malt, skyller med 10-15 L ved 80 grader. Koker i 60 min uten lokk, kjøler ned med spiralkjøler i kobber på 45 min. Lar 2 L med trub ligge igjen når vi tapper det av. Vi får slik en effektivitet på jevnt 75 %. Pitcher gjær ved lik temperatur etter å ha satt en gjærstarter helt etter boka, med manuell risting underveis. Rister godt på gjæringsbøtta i 2-3 min for å få oksygen inn i det.

Gjæringa har vi til nå tatt litt lett på når det kommer til utstyret. Har gjæret i kjeller og stue, men det har vært slik at temperaturen i ølet (ikke omgivelsene) har holdt seg ganske godt rundt 19 grader. Stormgjæringen er gjort i kjelleren hvor det har vært 15-16 grader, og så har det stått i stua ved 19-20 grader. Om temperaturen så har vært litt av, så har den i hvert fall vært stabil. Gjærer i 14 dager.

Det presiseres mange ganger at gjæringsprosessen er den viktigste, men kan den virkelig stå for hva vi opplever her? Vår Rallar-klone med OG på 1.055 smaker mer i retning av en litt tam bayer, og jeg klarer ikke å skjønne at gjæringen skal gjøre dette. Vi har forøvrig gått til innkjøp av kjøleskap og UT-200 nå, så får vi se hvordan den neste batchen blir.

Har dere noen råd til to litt fortvilte bryggere som bare vil lage godt øl og imponere a mor?

Hvilken FG har dere landet på?
Karboering og temperatur ved serving kan også ha noe å si for smak.
F eks en stout servert ved 2-6 grader kan opplevels som tynn og lite smak. Men ved høyere temperaturer dukker det plutselig en del smaker som ikke kommer frem ved lav temp.

T Jacobsen skrev:
Hvilken FG har dere landet på?
Karboering og temperatur ved serving kan også ha noe å si for smak.
F eks en stout servert ved 2-6 grader kan opplevels som tynn og lite smak. Men ved høyere temperaturer dukker det plutselig en del smaker som ikke kommer frem ved lav temp.

FG på 14-16, avhengig av ølet. Vi har manipulert karboneringen og selveringstemp, men tendensene er der uansett  :noway:

Det beste jeg kan foreslå er å få en mer erfaren brygger til å smakepå det. Dersom du ikke kjenner noe, formidler Norbrygg kontakt med en dommer for alle medlemmer som vil ha vurdert ølet sitt.

gustavf skrev:
Det beste jeg kan foreslå er å få en mer erfaren brygger til å smakepå det. Dersom du ikke kjenner noe, formidler Norbrygg kontakt med en dommer for alle medlemmer som vil ha vurdert ølet sitt.

Spørs om vi ikke skal vurdere å benytte oss av dommerpanelt da. Om noen andre får tanker eller har innspill, så er det bare å fyre løs :skitbra:

OyvindEG skrev:
Gjør dere noen vannjusteringer?

Nei, gjør ikke det. Har tenkt at vannet i Bergen sentrum er godt nok. Har du/noen andre erfaring med at norsk springvann kan skape trøbbel? Kan plukke opp noen pH-strips og sjekke ut det i hvert fall

Jeg tenker at dere kanskje skyller mesken på litt høy temperatur, og at det tar litt for lang tid å kjøle vørteren etter kok. Jeg har lest at 76 grader bør være maks, ellers risikerer man å få ut tanniner. Vørteren bør nok kjøles ned til under 30 grader på mindre enn 15 min... 45 minutter er i hvert fall for mye, tror jeg.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

kenstad skrev:
Jeg tenker at dere kanskje skyller mesken på litt høy temperatur, og at det tar litt for lang tid å kjøle vørteren etter kok. Jeg har lest at 76 grader bør være maks, ellers risikerer man å få ut tanniner. Vørteren bør nok kjøles ned til under 30 grader på mindre enn 15 min... 45 minutter er i hvert fall for mye, tror jeg.

Jeg ahr sett flere her inne som skyller på 80 grader, uten at det er noe problem. Tanken er at temperaturen til vannet synker såpass raskt på vei ned til kornet og ned i mesken, at det ikke skaper no trøbbel. Men det er jo verdt forsøket :) Interessant dette med nedkjølingen. De tre første ølene kjølte vi med den bittelille kjøleren som fulgte med settet, og det tok en liten evighet. Har en større en nå, men bruker som skrevet ca 45 min. Er det noe annet enn DMS som skaper trøbbel om den ikke kjøles raskt nok?

KriHart skrev:
OyvindEG skrev:
Gjør dere noen vannjusteringer?

Nei, gjør ikke det. Har tenkt at vannet i Bergen sentrum er godt nok. Har du/noen andre erfaring med at norsk springvann kan skape trøbbel? Kan plukke opp noen pH-strips og sjekke ut det i hvert fall

Hvis vannet er veldig bløtt, vil du kunne få mye tanniner ved brygging av mørke øl. CaCl2 fremhever maltet i brygget, mens CaSO4 fremhever humle og bitterhet. Jeg er ingen ekspert på temaet, men mine øl har blitt mye bedre etter at jeg startet med vannjustering.

Skylling på 80 grader skal gå bra. Jeg legger meg på 78 grader for sikkerhetsskyld.

Skylling på opp mot 80 grader er ikke noe problem.

Tanniner vil jo være en uønsket bismak i de fleste øl, men at det skal passe i en beskrivelse som "tamt" tror jeg ikke.

kenstad skrev:

Skylling med 80 er ikke noe problem. Du får ca 78 grader i mesken ved skylling ved 80. gjør det alltid. Blir ikke for høy temp i mesken. Ikke tynt/tamt eller taniner i ølet.

Prøv å "røre" litt med spiralkjøleren underveis, da går nedkjølingen betraktelig raskere (selv om dette ikke nødvendigvis har noe med problemet å gjøre). Raskere nedkjøling vil i alle fall ikke skade.

I medlemsseksjonen av forumet ligger en meget god artikkel om vannjustering, så dette er jo en glimrende unnskyldning for å bli medlem...  :yes: Selv opplevde jeg stor forbedring av brygget da jeg begynte med dette. Jeg bor i Trondheim, og vannet her er sånn passe bløtt i utgangspunktet, tror jeg.

OyvindEG skrev:
Hvis vannet er veldig bløtt, vil du kunne få mye tanniner ved brygging av mørke øl. CaCl2 fremhever maltet i brygget, mens CaSO4 fremhever humle og bitterhet. Jeg er ingen ekspert på temaet, men mine øl har blitt mye bedre etter at jeg startet med vannjustering.

Skylling på 80 grader skal gå bra. Jeg legger meg på 78 grader for sikkerhetsskyld.
Hannaas skrev:
Prøv å "røre" litt med spiralkjøleren underveis, da går nedkjølingen betraktelig raskere (selv om dette ikke nødvendigvis har noe med problemet å gjøre). Raskere nedkjøling vil i alle fall ikke skade.

I medlemsseksjonen av forumet ligger en meget god artikkel om vannjustering, så dette er jo en glimrende unnskyldning for å bli medlem...  :yes: Selv opplevde jeg stor forbedring av brygget da jeg begynte med dette. Jeg bor i Trondheim, og vannet her er sånn passe bløtt i utgangspunktet, tror jeg.
Er det hovedsaklig pHen dere justerer, eller mineralsammensetningen også? Og hvordan gjør dere det? Jeg er medlem fra i dag av, men må vente på at det blir oppdatert på profilen min slik at jeg kommer inn på medlemssidene :)

Petter F skrev:
Tamt, kan det skyldes oksidering?
Har vært inne på denne tanken, og tror fortsatt litt at det kanskje kan være en del av problemet. Men jeg klarer ikke helt å se hva vi skulle gjort annerledes. Under flaskingen som overfører vi til et gjæringskarr nummer 2 med karboneringslake. Bruker da hevert som vi legger ned i bunnen slik at ølet legger seg der uten å plaske ned langs siden først. Og så stikker vi heverten helt i bunnen av flaskene når vi tapper. Fyller opp til ca 4-5 cm fra flasketuten. Kan dette være så mye at oksygenet som ligger der påvirker smaken?

Og kapslene dere setter på er helt tette? Det merker en fort når de tas av, skal komme et litt 'piff' og flasketuten skal fylles med en liten CO2-tåke.
Merker det også på manglende skumming og kullsyre i ølet hvis kapslene er utette.

Amarillo skrev:
Og kapslene dere setter på er helt tette? Det merker en fort når de tas av, skal komme et litt 'piff' og flasketuten skal fylles med en liten CO₂-tåke.
Merker det også på manglende skumming og kullsyre i ølet hvis kapslene er utette.
Flaskene er tette  :skitbra: Hadde faktisk vår første flaskebombe på forrige batch, og da var det flasken som ekspolderte, mens korken ble sittende  ;D Stout-marinerte stuegardiner gjør seg!

Jeg tror det er vanskelig å svare på dette uten å ha smakt ølet. Jeg ser at mye av sortene dere brygger inneholder mye mørk malt. Mørk malt kan gi lav PH på mesken og lav PH kan gi et tynt og tamt øl. Dette stemmer dog ikke med hveteølet. PÅ stouten kan dette definitivt være årsaken og det kan dere rette opp ved å tilsette mesken kalsiumkarbonat. Dvs dere setter dette til den knuste malten ettersom det er tungt løselig. Kjenner ikke til vannet i bergen men hvis karbonatinnholdet er lavt kan dette være årsaken på de mørkeste ølsortene. Mål i alle fall PH under mesking.

mvh

Bårdd

Tilbake
Topp