Hva har gått galt?

Hei alle bryggere!

Jeg er helt fersk på dette feltet og har kjørt på med maltbrygging fra starten av. Det første brygget, en porter ble veldig bra (her fikk jeg tips, oppskrift, malt ferdig knust og blandet samt gjær og humle av en profesjonell.).

Mitt andre brygg, en brown ale (eller noe sånt) ble total katastrofe, det er akkurat ferdig karbonert nå. Ølet lukter godt men er surt som fy! Infeksjon? Kan jeg ha brukt for mye humle?

Dagens brygg, som egentlig skulle bli en slags tsjekkisk lager selv om jeg kun hadde safale-s04 i hus... Oppskrift:
Pilsnermalt 2900 g
Munchenermalt 100 g
Crystalmalt 100g

Humlet med hallertauer hersbrocher 4,8 alfasyre, 15 g 90 min, 15 g 15 min, 15 g 10 min og 15 g 1 min. Humlepellets, hatt direkte i vørterøl.

OG 1050

I følge beercalc skulle dette gi IBU på 38. Da jeg smakte vørteren var den forsåvidt søt og god, men helt sykt bitter! Før jeg hadde alt i gjæringsspannet silte jeg av alle partikler fra humlen med fin sil.

Vet jo at dette ikke blir en tsjekkisk lager, men tenkte kanskje det kunne bli bra likevel. Tenkte å gjære den på 15 grader i rommet. Var det bare partikler av humlen direkte som gjorde den så bitter? Ikke forsøkt å ha humlepelletsen direkte i før...

Er svært takknemlig for innspill, vanskelig med brygging ;) jo mer man leser om dette, jo mer innser man at man må lese!
 
Hei.

Dette blir ikke noen tsjekkisk lager med den gjæra, men det blir sikkert godt  :yes:

Det hele minner om noe vi har laget ved noen anledninger: Tullale. Man tar hva man har og så brygger man uten de store mål og meninger.

Du skriver ikke noe om volum, men antar 14 liter. Ved 17 liter på kok får jeg 25 IBU (Tinseth). Det er et passe tall på et sånt øl (Tullale  ;) ) Ca. 1g/l av smak og aroma er også passe, ikke for mye og ikke for lite. Vi bruker dog kun 3 humletilsettinger.

Pass på gjæringstemperatur. Prøv å hold det i området 18-20°C i gjæringsdunken. Pass også på å kjøle det ned nok, gjerne til 16-17°C og beluft godt.

At øl 2 ble surt er slikt som kan skje. Hvis det skyldes infeksjon så vet du at noe gikk galt med vask og desinfisering, og du må derfor prøve å forbedre rutinen der. Husk at absolutt alt som på en eller annen måte kommer i kontakt med vørteren/ølet etter kokeslutt må være rent og desinfisert. Det er også lurt å tenke på miljøet, støv som kan falle ned i vørteren?
 
Tilbake
Topp