Hva har jeg brygget? Kan noen hjelpe?

ErikSøl

Norbrygg-medlem
?
Innvielse av ny hobby i ny bryggepanne, en Beer breew 30 v3

20 liter vann varmes til 69 grader før mesking starter.

Malt
4,5 kg pilsnermalt
0,5 kg Karapils
0, 2 kg Vienna
0,2 kg Hvetemalt
0, 175 kg Belgisk Bisquit

Humle
40 gr Tettnanger 60 min
47 gr  Hellertauer Mittelfrüh 30 min

Gjær
2 pk Safale us 05

Mesking. 60 minutter
1.  64,5 grader 50 minutter
2. 73,0 grader 10 minutter

Utmesk og skylling 12 liter ved 80 grader

Koking 60 minutter
Protafloc og kjøler ved 15 minutter igjen

Kjøles og tappes ved 20 grader.
SG 1042.
Får 21 liter til gjæring. ( ett døgn etter viser det seg at med nedfall er det 18 liter pen væske i karet)

Tilsettes 22 gr Safale utblandet i vann ( kokt og nedkjølt)

Gjæres ved 20 grader i 14 dager

Fargen er mellom 10-15 EBC (mørk)
Hva har jeg egentlig brygget?
 
Val av jäst och jäsningstemp+ malt tillsäger att det blir en Lys och lättdrucken Ale. Kanske en Session ale  :idea:? Men du... utmesk och skylling bör du inte passera 78c p.g.a tanniner, har jag hört... :neinei:
 
Mikael PI skrev:
Val av jäst och jäsningstemp+ malt tillsäger att det blir en Lys och lättdrucken Ale. Kanske en Session ale  :idea:? Men du... utmesk och skylling bör du inte passera 78c p.g.a tanniner, har jag hört... :neinei:

Jeg leste det samme, men i bika Fra hånd til munn mener jeg det står 82 grader. Jeg valgte 80 grader også fordi temepraturen taper seg gjennom mesken med et par grader. Dette vet jeg jo ikke sikkert. Dersom ølet blir vondt var det feil, dersom det blir godt, var det riktig. ;)
 
Pilsnermalten kan også være lur å koke 90 min sier guruene. Da damper DMS vistnokk bort.
Blir sikkert et godt drikkbart øl!
 
Jeg koker også alltid vørter laget på pilsnermalt i 90 minutter fordi det virker som det er generell enighet om at det er et must. Har aldri prøvd å ikke gjøre det.
Alt annet enn gjæren høres ut som en tyskinspirert, mørk lager. Kan kanskje kalles en Kölsch?
 
nordhagen skrev:
Jeg koker også alltid vørter laget på pilsnermalt i 90 minutter fordi det virker som det er generell enighet om at det er et must. Har aldri prøvd å ikke gjøre det.
Alt annet enn gjæren høres ut som en tyskinspirert, mørk lager. Kan kanskje kalles en Kölsch?

Tabbe! Det der hadde jeg jo lest, men jammen glemte jeg det da det sto på under bryggingen. Eg håper øllet mitt blir ok allikevel. Tror jeg har laget en type brown ale med tysk aksent.  :biersmile: Nå står det og bobler så fint på 2. døgnet. Gleder meg til 29. Mars- da er det flaskedag.
 
;DOk, jeg skjønner. Kølschish øl, da... Den er ganske mørk. Hadde håpet at den skulle bli lysere.
 
Tilbake
Topp