Hva har skjedd??

Kan noen forklare hva som har skjedd med juleølet mitt??

Jeg har det lagret på et 50 liters fat, knallgodt og krystallklart... Jeg har flasket noen, og de er like gode og fine.

Men... Jeg tappet ca 8 liter over på et cornelius fat, to dager etterpå hadde jeg 8 liter myrvann. Det såg ikke ut, grumsete og fælt, men ikke noen nevneverdig usmak.

Kan noen forklare hva som har skjedd?
 
Har du flyttet/snudd på 50 liter fatet før du tappet di 8 literene?
Nei, det er det som er så rart... Jeg tappet på noen flasker både før og etterpå, og de er like fine.

Det må jo være en eller annen form for infeksjon eller noe, men fra krystallklart til grumset myrvann på et par dager??
 
Det er nok bunnfall som co2 har bundet seg til, flyttet på ett fat med endel bunnfall. Det ble grumsete, og måtte stå en god stund før det falt til ro igjen.
 
Har selv vært borti dette med en smash som jeg hurtigkarbonerte før en fest jeg skulle på.

Når jeg serverte myrvannet så var smaken og aromaen meget god. Og selv om det var en del som "ikke" skulle drikke hjemmelaget som var til stede på festen , så drakk de allikevel ølet.. Var totalt 10 personer tilstede og 6-7 som drakk ølet. Men gikk 19 l med godt myrvann på den festen..

Men skal innrømme at jeg var skeptisk når jeg skjenket første øl fra picnickranen, og såg myrvannet som fylte glasset.


Easybrew
 
Det er nok bunnfall som co2 har bundet seg til, flyttet på ett fat med endel bunnfall. Det ble grumsete, og måtte stå en god stund før det falt til ro igjen.
Men jeg skjønner ikke hvordan et øl som er klart ved tapping, plutselig kan bli grumsete. Fatet jeg tappet til var nyvasket og starsanert, fatet jeg tappet fra stod urørt og det som ble flasket fra fatet både før og etterpå har vert krystallklart...
 
Har Corneliusfatet stått mye kaldere en det resterende, isåfall er det muligens chill haze (kjøletåke)???
 
Tipper det har med mengden, og hvordan du tappet det over. Slik at i den prosessen ble bunnfallet som ble med over, 'fast' i co2 bobler. Hvordan utførte du tappingen fra 50l til Cornelius, gjennom stigerøret, eller slange ned i bunn av fatet? Og endel av problemet er nok at ølet har endel bunnfall i fatet, humlerester osv. Lite pr glass, men med 8l vil det bli endel, som da virvles rundt ved overførsel.

Det er ihvertfall teorien, og det eneste jeg kan se som forklarer det. Du får teste flere overføringsmåter for ferdig karbonert øl, og komme med en god rapport på hva som fungerer best :)
 
Tipper det har med mengden, og hvordan du tappet det over. Slik at i den prosessen ble bunnfallet som ble med over, 'fast' i co2 bobler. Hvordan utførte du tappingen fra 50l til Cornelius, gjennom stigerøret, eller slange ned i bunn av fatet? Og endel av problemet er nok at ølet har endel bunnfall i fatet, humlerester osv. Lite pr glass, men med 8l vil det bli endel, som da virvles rundt ved overførsel.

Det er ihvertfall teorien, og det eneste jeg kan se som forklarer det. Du får teste flere overføringsmåter for ferdig karbonert øl, og komme med en god rapport på hva som fungerer best :)
Du har liten tro på infeksjon med andre ord? Jeg tappet ut stigerøret på 50 liters fatet, noe jeg også gjør når jeg flasker, og inn stigerøret på Corneliussen fatet. Jeg hadde riktignok ikke trykk på corneliusfatet, derfor også bare 8 liter og ikke 10. Det ble mye skum.
 
Har overført raskere til fat enn til flaske og fått med grums..må nesten være det som har skjedd...
 
Det er helt klart ikke infeksjon som gjør dette. Og som du sier, mye skum. Skummet indikerer mye bevegelse i øl, og co2 frislipp. Som igjen har bundet seg til diverse bunnfall.

Ølet smaker det samme, men utseende blir skadelidende ☺ La det stå en stund i fred og ro om du kan, så blir det nok klart igjen. Har du fått endel oksygen i det så vil det til slutt gå ut over smaken.

Kaldest mulig, 0-1 grader, mest mulig i ro. Så blir det nok bra.
 
Hvor ofte har du tappet øl for å sjekke? Hver gang vil trykket avta litt, og co2 bobler frigis invendig i fatet hvis det er ustabilt. Hvor høyt trykk har du på fatet nå? Kanskje justere ned trykket noe vil hjelpe, siden høyere trykk blir mer ustabilt enn ett lavere.

Jeg har ikke selv opplevd det så ille. Men bunnfallet la seg til ro hos meg i løpet av en 14 dagers tid etter flytting. Så jeg har ikke tappet over fra ett fat til ett annet. Men har observert flasker med øl med humle rester i, at de skummer lett over når man åpner de. Og lettest, når flasken har vært litt i bevegelse, båret i hånden mellom 2 hus bare ☺

Effekten av f.eks humlerester av en viss mengde, kan best beskrives som en mentos i cola. Se på youtube så ser du... og det skjer når trykket avtar, fordi korken kommer av. Humlerestene kommer i bevegelse, og dermed blir det en kjedereaksjon fordi de utløser mer og mer co2 etterhvert som de raser avgårde

Vet ikke om gelatin kan blandes i det nå for å binde bunnfallet mer, og få det til å legge seg på bunnen. Problemet er vel å ta av trykket og åpne lokket, alt etter hvor fullt fatet er risikerer du vel fontene...
 
Tilbake
Topp