Hva heter måleinstrumentet til maltmølleavstand?

Bjarte H skrev:
Martin E skrev:
Noen som har noen tips til innstilling av 3-valsede møller? Vi har en MM3 2.0 som jeg synes det er vanskelig å få stilt inn på en måte som a) gjør at kornet blir fint nok malt opp og b) gjør at mølla kommer i gang...

Kjøp større motor eller start den før dere heller i malten?

Det er ikke motorkraften som er problemet - kjører med en 800W drill. Problemet er at valsene glipper mot maltet og ikke drar ned den første malten....
 
Bjarte H skrev:
Martin E skrev:
Kjøp større motor eller start den før dere heller i malten?

Det er ikke motorkraften som er problemet - kjører med en 800W drill. Problemet er at valsene glipper mot maltet og ikke drar ned den første malten....

Spinner det hvis dere kjører drillen seint? Hvis dere kverner manuelt?

Nettdriller har stort sett alt for høyt turtall og alt for lavt dreiemoment. En kraftig skrumaskin, mørtelblander e.l passer bedre.

For dårlig utbytte når dere kverner så grovt at den tar?
 
Martin E skrev:
Det er ikke motorkraften som er problemet - kjører med en 800W drill. Problemet er at valsene glipper mot maltet og ikke drar ned den første malten....

Forsøk å beveg den øverste valsen som ikke trekkes rundt av drillen litt frem og tilbake før du starter. Den kan vel beveges ca en halv centimeter. Da sikrer du
at den løper fritt. Eventuelt starter du drillen før du har i litt malt. Bruker et litersmål til å ha i litt malt ved oppstart. Når det er i gang, stopper du seff bare før
det er tomt, og fyller etter, skal gå som smurt.
Den drillen du har, skal være mer enn nok kraft.
 
Jeg knuser med 1,1 mm åpning. Gir malten en dusj med vann før den går i mølla. Utbytte fra 85-93%, litt avhengig av hvor mye malt jeg bruker.
 
Bjarte H skrev:
Spinner det hvis dere kjører drillen seint? Hvis dere kverner manuelt?
Det spinner nesten uansett, selv om jeg kjører så sakte som drillen går, men jeg er klar over at den går for fort. Drillen har fartsjustering, men å skru ned dette minker dreiemomentet også, så da blir den svakere og kommer ikke i gang. Vi har ikke kvernet manuelt på et år eller to (har ikke manuell kvern), så det veit jeg ikke...

Bjarte H skrev:
For dårlig utbytte når dere kverner så grovt at den tar?

Ja, litt dårlig utbytte. Har ligget på 72% omtrent.

Mørtelblander kan vi kanskje prøve, men hadde håpet å slippe å kjøpe en ny dings til 900 spenn som i tillegg trolig ryker sikringa på kursen med alle kjøleskapene og fryserne våre...
 
Ser den.

Når møllen ikke tar tak i malten. Har dere prøvd å kjøre den litt i revers får så å prøve igjen?
 
Martin E skrev:
Noen som har noen tips til innstilling av 3-valsede møller? Vi har en MM3 2.0 som jeg synes det er vanskelig å få stilt inn på en måte som a) gjør at kornet blir fint nok malt opp og b) gjør at mølla kommer i gang...

Jeg bruker følerblad ,6 og ,7 på ene siden, ,75 og,55 på den andre, lar de skreve for å måle begge sider av valsene i et jafs, stikker de inn mellom drivvalsen og den nederste justerbare og dra til settskruene, ikke noe stort problem det, men du må så få alle valser til å løpe lett og fritt.
Fyller hopperen, setter så på en BT, CO eller Jula drill på 1100 watt i første giret og kjører med litt fart, kanskje 500 rpm. av de 1100 mulige.
Dette er jeg også ny på men det har gått bra etter at jeg begynte å kjøre maskinen rett veg og rett gir :)
Tror jeg bruker 1,4 mm, eller kanskje 1,3 mm men det betyr ikke så mye.

Edit: det gikk ikke så bra i starten men etter beskrevet prosedyre har det gått knirkefritt med 90% utbytte.
 
Bjarte H skrev:
Når møllen ikke tar tak i malten. Har dere prøvd å kjøre den litt i revers får så å prøve igjen?

Ja, hjelper sjelden. Jeg har hatt en teori om at mye maltstøv på valsene ødelegger friksjonen, men i går vasket og tørket jeg den grundig uten at det hjalp noe særlig...
 
Den første møllen jeg kjøpte hadde to valser. Med den var det et stort problem at den bare slapp malten uansett innstilling. Etter en stund så kjøpte jeg en MM3. Med den så har jeg ikke opplevd problemer uansett innstilling. Jeg har kjørt både med grov knusing, og så fin knusing at jeg var på grensen til "stuck mash". Uansett så går malten rett gjennom i bra fart. Det er derfor merkelig at dere opplever slike problem med en MM3 versjon 2. Kanskje dere bør klage på den?
 
Det er godt over et år siden vi kjøpte den, så det føler jeg ikke er helt riktig når den er såpass velbrukt... Det har nok delvis med for rask drill å gjøre. :/
 
Tilbake
Topp