Hva heter måleinstrumentet til maltmølleavstand?

Jeg mener sånne avstandsstykker som man kan stikke mellom for å måle avstanden mellom valsene... Og hvor kan jeg få tak i det?
 
Du kan også kjøre gjennom en liten ball med alufolie og bruke skyvelære til å måle den med etterpå.
 
Jeg har kjøpt meg en mølle nå. Skrudde den i sammen i stad. Måtte jo selvfølgelig fillebikkje og skru på alt før bruksanvisning ble lest  :jaha: Så bør nok stille den inn.

Hvilken avstand bør jeg ha på valsene egentlig?

Sto ingenting om dette i ba.
 
Ok. Hva bruker jeg tro? Til nå biab. Men jeg holder på å lage sirkulasjonsmesk. Er det ikke det det heter tro.
Det blir nok noen brygg til med biab.
 
Martin E skrev:
Hans Einar skrev:
Vi bruker 1.4mm  BB-ish utstyr, mener jeg å huske.

Er ikke dette ganske grovt? Har lest at standardinstillingen på Barley Crusher er 0.039", eller rett under 1mm...
--
Er lite plaget med stuck mash. Effektivitet på 78-80%, så ser ikke noen umiddelbar grunn til å male finere..

--
 
Bjarte H skrev:
Du kan også kjøre gjennom en liten ball med alufolie og bruke skyvelære til å måle den med etterpå.

Smart. Jeg har ei mølle med tre valser, der det er litt vanskelig å komme til med bladføler.
 
Noen som har noen tips til innstilling av 3-valsede møller? Vi har en MM3 2.0 som jeg synes det er vanskelig å få stilt inn på en måte som a) gjør at kornet blir fint nok malt opp og b) gjør at mølla kommer i gang...
 
Martin E skrev:
Noen som har noen tips til innstilling av 3-valsede møller? Vi har en MM3 2.0 som jeg synes det er vanskelig å få stilt inn på en måte som a) gjør at kornet blir fint nok malt opp og b) gjør at mølla kommer i gang...

Kjøp større motor eller start den før dere heller i malten?
 
Tilbake
Topp