Hva kan gi samme usmaker som for høy gjæringstemp?

Hei folkens,
Jeg deltok med tre ulike øl i NM i år. Ett av dem, en Baltisk Porter, fikk dårlig snittkarakter i innledende runde (28 i snitt, 6 dommere). 5/6 dommere mente at den var gjæret på for høy temperatur eller at jeg manglet kontroll på gjæringstemperatur. Flere fanget opp smak av banan og annen fruktighet som ikke er ønskelig.

Jeg undret litt over kommentarene relatert til gjæringstemperatur for jeg gjærer mine brygg i kjøleskap (med varmekilde) styrt av Inkbird 310 med temp sensor plassert i senter av gjæringskaret.

Jeg gikk tilbake til bryggeloggen for gjeldene brygg og finner følgende info (nb. dette er 24 liter til gjæring):

- pitchet ca 900 mrd celler WLP 833
- OG 1.084
- vørter temp ved pitch 10c
- gjæret på 10c i 14 dager til SG 1.030
- Dag 15 - dag 20, temp økt sakte til 16c
- stod på 16c til dag 25, målt FG 1.019

Jeg kan ikke forstå at banan/fruktighet som dommerene reagerer på skal komme fra for høy gjæringstemperatur, men jeg kan selvsagt ta feil.

Er det noen av dere som kan se for dere at andre bryggefeil kan føre til fruktighet/banan i en baltisk porter med WLP 833?

Om noen vil se dommerskjema gjelder dette ID5048, Klasse F, bedømt i Grimstad.

Takker for alle innspill!
 
Da er iallefall jeg blank. Kanskje gjæringsregime og pitch? Jeg hever sjeldent temp på slutten så vet egentlig ikke.
 
Da er iallefall jeg blank. Kanskje gjæringsregime og pitch? Jeg hever sjeldent temp på slutten så vet egentlig ikke.
Takk for forsøket/interessen! Jeg pleier å heve temp på lager på den måten. Gjorde det på eksakt samme måte med en Bock som endte på andre plass i finalen for Mørk Lager. Samme gjær også.

Bør ikke ha vært underpitch i den Baltiske, og var det overpitch var det vel marginalt. Det kommer selvsagt an på hvilken kalkulator man følger....
 
Hvordan har du utført løsningen med temp sensor I midten av karet? Kan det ligge feilkilder der?
 
Tilbake
Topp