Hva kan jeg brygge med dette?

Skulle egentlig lage en saison, men tok med feil pose og endte opp med caramunich isteden for vanlig munich.

Har pilsner, pale, caramunich I, c-60 og littegranne hvete (nok som tilsetning, ikke hoved), carafa special 3 og acidulated.

Av humle så er det Chinook, Columbus, Cascade, perle, Nelson, Simcoe, Saaz og ahtanum.

Det er på gjærfronten det skorter. S-05, 1056 og 565 slurry (som dessverre ikke rekker starter hvis jeg skal brygge i morgen).

Kan jo lage en streit pale, men det er litt kjedelig om dagen synes jeg.
 
Punk får jeg ikke til da det er feil malt og gjær.

Det lukter egentlig litt IPA. En svart en i tilfelle som Overgjæret sier.

Vil 10% hvete ha noe for seg i en IPA? Og hva med en dæsj acid? Litt lei av å bruke de samme ingrediensene..

Fant 100g hallertauer og, men det hjelper vel lite.
 
Hvetemalten vil vel evt. bare bidra med litt ekstra skumfasthet
men ser ikke hvordan du vil få den black med de ingrediensene
 
Anders- skrev:
Pilsner,hvete, Saaz og s05 på lav temp og FG under 1010

Nja, skal jeg bruke opp pilsen og saazen vil jeg helst lage en lager med ordentlig gjær, føler det ellers blir halvhjertet.
 
Fant tre fire humletyper til i fryseren..

Men, blir det totalt kræsj hvis jeg prøver meg på en verdensomspennende IPA og går for 30g Columbus, 10G target @60. 25g Perle @ 30 for litt krydderier, og 20 g hver av ahtanum og cascade @ flameout?
 
På flameout ville jeg enten gått for cascade+nelson eller chinook+cascade+simcoe. Selv har jeg lagd svart IPA med både cascade og simecoe som flameout-humler, og de har blitt veldig gode  :sikle
 
Det ble oppskriften over. Men hadde visst ikke igjen nok carafa så fargemetningen stoppet ved bæsjebrun.

Angrer litt på ahtanum/cascade ved flameout.
 
Denne ble jo ikke IPA i det hele tatt, feil crystal/for mye av den feile crystalen og for lite humle. Virker mer som en engelsk mørk pale med en veldig artig vri. Faktisk veldig god ut av karet litt før den 14. dagen. Tørrhumlet som en IPA men frykter jeg ødela den med 20g nelson.
 
Akkurat tappet denne på fat og må si den ble satans god. Ikke i nærheten av hva som var forsøket grunnet teit oppskrift og en lett bryggertabbe, men likevel en sann fornøyelse.

Sakset fra min excel-bryggelogg.

Columbus 30g 60min
Target 10g 60min
Perle 25g 30min
Ahtanum
20g Flameout 25min
Cascade 20g Flameout 25min
Nelson 20g Dry (dag 11)
Ahtanum 44g Dry (dag 11)
Hersbrucker hallertau 16g Dry (dag 11)
Korianderfrø, supermoss, næring 15min

Pale Malt 7kg (86,4%)
Hvete 600g (7,41%)
C-60 350g (4,32%)
Carafa Sp. 3 150g (1,85%)

Denne skulle egentlig være 25 liter, men bryggertabben gjorde at vi fikk et vanvittig avkok og endte på ca 23 i steden for 25 liter på gjæringsdunk. Carafaen ble tilsatt når det var 10 liter igjen i HLT ved kontinuerlig skylling. Boil-hopsene ble dratt ut ved flameout. 78% meskeeffektivitet.

OG 1.077 fg 1.014 ABV 8,3% IBU 65. To pakker so5, pitch 17C, 19C flatt ut etter 48 timer.
 
Tilbake
Topp