Hva kan vi forvente?

JarlWA

Norbrygg-medlem
Hei.

Som nevnt i presentasjonen satt vi en Porter på en Beer Brew 60 kvelden før nyttårsaften.  Vi tror dette gikk greit, men er usikre på enkelte ting. Det første er om vi vasket for mye. Vi endte med litt for mye vørter når vi skulle koke. OG etter koking er 1060. Vet ikke hva slags alkoholprosent vi kan forvente til slutt?
Det neste er hvor lenge den bør gjære. Stormgjæringen startet natt til første nyttårsdag og varte ca. 2 dager. Nå plopper det nå sånn innimellom. Har ikke helt tatt tiden enda, men det er fortsatt ikke mer enn 5 dager siden den ble satt på gjæringskar.
Har i og for seg også spørsmål om omstikking og tapping på flasker, men det kan komme senere  :attevar:
 
JarlWA skrev:
Hei.

Som nevnt i presentasjonen satt vi en Porter på en Beer Brew 60 kvelden før nyttårsaften.  Vi tror dette gikk greit, men er usikre på enkelte ting. Det første er om vi vasket for mye. Vi endte med litt for mye vørter når vi skulle koke. OG etter koking er 1060. Vet ikke hva slags alkoholprosent vi kan forvente til slutt?
Det neste er hvor lenge den bør gjære. Stormgjæringen startet natt til første nyttårsdag og varte ca. 2 dager. Nå plopper det nå sånn innimellom. Har ikke helt tatt tiden enda, men det er fortsatt ikke mer enn 5 dager siden den ble satt på gjæringskar.
Har i og for seg også spørsmål om omstikking og tapping på flasker, men det kan komme senere  :attevar:

Med en OG på 1.060 og ved normal utgjæring så får dere nok alkahol  :klovn: la den stå i 14 dager. Gjæringen er nok over før. Men trenger tid å rydde opp etter seg. La den altid stå minimum 14 dager. Blir godt øl dette :)
 
JarlWA skrev:
OG etter koking er 1060. Vet ikke hva slags alkoholprosent vi kan forvente til slutt?

Legger du inn OG og prediktert FG i denen så ser du hva du kan forvente:
http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/
Skal den flaskes så bør du vel ned mot 1.010

JarlWA skrev:
Det neste er hvor lenge den bør gjære. Stormgjæringen startet natt til første nyttårsdag og varte ca. 2 dager. Nå plopper det nå sånn innimellom. Har ikke helt tatt tiden enda, men det er fortsatt ikke mer enn 5 dager siden den ble satt på gjæringskar.

Mange meninger rundt dette, men spesielt dersom det skal på flaske er det veldig viktig at det er skikkelig utgjæra, så som jeg har fortsått det så er det en god tommelfingerregel å la det stå i to uker uansett. Har en Wit som egentlig bare trenger 10 dager på dunk nå, men gir den nok 14 for å være sikker. Vil helst unngå flaksebomber ;)

JarlWA skrev:
Har i og for seg også spørsmål om omstikking og tapping på flasker, men det kan komme senere

Har bare stikki om og tappa en batch selv foreløpig, men det var mindre hokus pokus enn man skulle tro.

1) Kok opp noen deseiliter vann (jeg gikk for 5dl til ca 20 liter) og bland ut 5g sukker pr liter øl i vannet.
2) Ha sukkerlaken oppi den nye dunken
3) Bruk hevert og stikk over. Sørg for å få god sirkulasjon ved omstikkinga, så du får en homogen fordeling av sukkeret
4) Unngå å få med for mye av gjærkaka og grumset i bunn av gjæringskaret.
5) Antar at du har rene flasker med litt StarSan blanding i...eller må dette fikses først
6) Rist flasken så StarSan'en skummer, og tøm ut mest mulig rett før du tapper over
7) Tapp over med slange (hevertprinsippet). Ha slangen i bunn av flaska (unngå å få inn for mye oksygen)
8) Stopp tapping når det nesten er fult (da bør det komme StarSan skum ut av toppen)
9) Sett på kork
10 Gjenta pkt 6-9 :)

Lykke til!
 
OG - FG dele på 7,6 = ca. alkahol prosent.

Greit og enkelt.

Om hvor langt ned den gjærer kommer an på mange faktorer. Hvilken gjær du har brukt, mengde gjær, god lufting og mye mer.
 
Ikke ha alt sukker laken oppi med en gang. Da kan du få dårlig blanding. Ha i litt. Tap ølet oppi og ha laken oppi litt etter litt under omstikkingen. Da for du god blanding.
 
Takk for veldig bra tips

Lurer litt på dette med sukring, må man bruke hvitt sukker eller kan brunt sukker eller honning også brukes før man har ølet på flasker?
 
Brigitte skrev:
Takk for veldig bra tips

Lurer litt på dette med sukring, må man bruke hvitt sukker eller kan brunt sukker eller honning også brukes før man har ølet på flasker?

Vi bruker bare rent Hvitt sukker. Dette gjærer godt ut og du får karboneringen du ønsker. Det er jo pga karboneringen man tilsetter sukkerlake...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brigitte skrev:
Takk for veldig bra tips

Lurer litt på dette med sukring, må man bruke hvitt sukker eller kan brunt sukker eller honning også brukes før man har ølet på flasker?

Bruk vanlig bord sukker. Kan bruke honning,men det gir honning smak. Det er mange som bruker det og. Men bord sukker er vanligst :)
 
Ingemarh skrev:
Vi bruker bare rent Hvitt sukker. Dette gjærer godt ut og du får karboneringen du ønsker. Det er jo pga karboneringen man tilsetter sukkerlake...

Jeg tenkte vel mest på smak, men takk :)
 
Rutof skrev:
Skal sjekke. Trur jeg brukte ca. 1 spiseskje pr. Liter. Får sjekket imorgen ;)

Dette er virkelig spennende, ikke for vår ingefær-porter, men vi har planlagt en ingefær IPA senere, da tror jeg honning ville passet utmerktet :)
 
Brigitte skrev:
Rutof skrev:
Skal sjekke. Trur jeg brukte ca. 1 spiseskje pr. Liter. Får sjekket imorgen ;)

Dette er virkelig spennende, ikke for vår ingefær-porter, men vi har planlagt en ingefær IPA senere, da tror jeg honning ville passet utmerktet :)

1 flat spisekje pr. Liter.  Ble bra den jeg lagde.
 
Tilbake
Topp