Hva skal en nybegynners første brygg med lånt Speidel 20l bli?

venaa

Norbrygg-medlem
Hei!

Første post og nyinnmeldt! Dette blir spennende.

Jeg skal få låne en 20l Speidel. Tenkte å teste to til tre brygginger for å se hvordan dette er. Hobbyen ser ut som noe jeg kunne like. :)

Da kommer jeg til spørsmålet. Hva skal en nybegynner brygge? Er det noen oppskrifter som passer bedre for første gangs bryggeren?
Er det pakker eller oppskrifter som passer spesielt godt til en Speidel 20l?

Jeg bor i Sandnes så om det er noen som har noen tips eller som jeg kan komme innom for å se ville det vært hyggelig.

På forhånd takk for svar!

Noe i denne duren kanskje?
uhedehe8.jpg

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Har brygga Belgisk Wit på speidel 20 nokre gonger, og eg ville satsa på å enda med meir enn 18.7l etter kok. Du siktar kanskje inn mot å brygge akkurat nok til eitt corn. fat, men har du 18.7l i kokekaret etter kok, har du maksimalt 14-15liter i fatet etter gjæring. Eg ville starta med vatn opp til øverste strek, og skylt med 6-7 liter vatn, for å ende opp med 22-23l etter kok. 

Har brukt ca 50/50 med pilsnermalt og kveitemalt, og i tillegg ca 300 gram havregryn. Har brukt ca 45g appelsinskal og 20g koriander, og humla til ca 20Ibu.

Om det blir ein jule IPA tvila eg på, men god er den hvertfall ;) 6kg maris otter. 250gram crystalmalt 120ebc. 100gram pale crystal og 40 gram carafaIII.
Humle 34gram chinook 60 minutt. 34 gram Amarillo 10 minutt. 34 gram Citra 10 minutt. 34 gram Amarillom 1minutt. Tørr humling etter endt stormgjæring. 35 gram Citra. 34 gram Amarillo og 33 gram Chinook. Eg kokte i 90 minutt. Meska i 80 minutt på 66.5 grader. Meska ut på 78 grader i 5 minutt. :biersmile: P.S oppskrift til ca 25 liter ferdig øl  ;) Enklaste gjæren du kan velge her er us-05.

Jan-Andre Nave skrev:
Har brygga Belgisk Wit på speidel 20 nokre gonger, og eg ville satsa på å enda med meir enn 18.7l etter kok. Du siktar kanskje inn mot å brygge akkurat nok til eitt corn. fat, men har du 18.7l i kokekaret etter kok, har du maksimalt 14-15liter i fatet etter gjæring. Eg ville starta med vatn opp til øverste strek, og skylt med 6-7 liter vatn, for å ende opp med 22-23l etter kok. 

Har brukt ca 50/50 med pilsnermalt og kveitemalt, og i tillegg ca 300 gram havregryn. Har brukt ca 45g appelsinskal og 20g koriander, og humla til ca 20Ibu.

Oppskriften var ikke regnet for speidel 20; kun som eksempel.

venaa skrev:
I den belgiske oppskriften over. Er det 25l som er meskevolumet?

Nei, 25 ltr til kok. Mesker inn med 2,5 ltr pr kg malt, skyller til jeg har 25 ltr i kokekjelen. Jeg bruker ikke speidel.

Takk igjen. Skal høre med brygselv i Stavanger i dag om ingrediensene.

Hvordan er sour ale å brygge for nybegynneren?

venaa skrev:
Hvordan er sour ale å brygge for nybegynneren?

Erru av der tålmodige slaget er det bare å gå i gang;D

Jeg for min del hadde gått for kveite, pale og India øl som de tre første...

Tilbake
Topp