Hva skal man brygge som batch 100 ?

Den filen må vel åpnes på en pc? Sitter med mobilen og får ikke åpnet den.
Laget du den med bare malt?
Det blir vel dårlig effektivitet med så mye malt?
Bare malt ja. Du kan importere XML fila til Brewfather eller andre bryggeprogrammer. Jeg fikk disse talla i min Brewtools B80 pro.
upload_2018-12-3_9-23-42.png
 
Du kan dobbeltmeske for å få god effektivitet. Meske to ganger altså, hvor du kun mesker basemalten først. Vær nøye på PH der, få den inn mellom 5,2 og 5,5 så enzymene jobber best. Ett gram lactic acid kan kanskje være nok. Skyll ut veldig langsomt over halvannen til to timer så du får de volumene vørter du skal ha i brygget. Tilsett mot slutten av meskinga nr 1 evt før mesking nr to ca 3 gram natriumbikarbonat i mesken for å motvirke syrligheten fra den røstede spesialmalten.

Så mesker du for andre gang, da spesialmalten rett i vørteren fra første mesk, med disse tre gram natriumbikarbonat som motvirker ph-fallet fra spesialmalten. Burde resultere i god effektivitet.

Eventuelt ved dårlig plass i meskekaret kan man meske halvparten til 2/3-deler av basemalten i første mesk. Så skylle til man får tilhørende volum vørter for dette, så meske resten av base og spesialmalt i meskerunde 2, så følge på med skylling til man får riktig volum vørter ut før kok.

Sent from my F8331 using Tapatalk
 
Det med dobbelmesking og maltfordeling, har du all spesialmalt i siste mesk så kan du slite med å få nok enzymer dersom du varmer til utmesk på første meskingen. Dobbelmesket en imperial stout som stoppet utgjæring på 1.035 både med Skarekveik og WLP007. Mesket lavt og lenge, 120 minutter på 64 grader. Da mesket jeg 15 kilo pale først, så 10 kilo pale og 4,8 kilo spesialmalt etterpå.
 
Brygg nummer 100 må vel bli en batch som oppsummerer det du har lært i de 99 forangående. Så sett opp en liste over de viktigste lærdommer og brygg slik at alle disse blir en del av resultatet.
 
Ok.
1. Ikke start gjæringa på 26 grader.
2. Ikke mist en snøklump oppi sukkerlaken til karbonering og tro det skal gå bra.
3. Ikke fyll opp et gjæringskar som tar 26 liter med 25,5 liter vørter.
4. Ikke knus hydrometeret mot kanten av bryggekjelen.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp