Hva skjer i Akershus?

Det ser ikke ut til å være noe aktivitet i Akershus, eller er det bare jeg som ikke finner informasjon?

Det er 303 følgere på fb siden. Er det reelle medlemmer av Norbrygg Akershus?

Akershus er et vanskelig, tredelt fylke med Asker/Bærum, Follo og Romerrike. Er det bedre p splitte opp fylkeslaget hvis det ikke er engasjement nok? Legge det inn i Oslo eller nærliggende fylkeslag utenfor? (Asker+Buskerud, Bærum+Oslo, Follo+Østfold osv? )
 
Det ser ikke ut til å være noe aktivitet i Akershus, eller er det bare jeg som ikke finner informasjon?

Det er 303 følgere på fb siden. Er det reelle medlemmer av Norbrygg Akershus?

Akershus er et vanskelig, tredelt fylke med Asker/Bærum, Follo og Romerrike. Er det bedre p splitte opp fylkeslaget hvis det ikke er engasjement nok? Legge det inn i Oslo eller nærliggende fylkeslag utenfor? (Asker+Buskerud, Bærum+Oslo, Follo+Østfold osv? )
Ser en på kommunikasjonsstrukturen er det nærliggende å tenke seg å slå sammen Oslo og Akershus. For de aller fleste er det veldig mye enklere å ta seg til og fra Oslo enn til og fra nær sagt et hvilket som helst annet sted som ikke er innafor gangavstand i nabolaget:).
 
Ser en på kommunikasjonsstrukturen er det nærliggende å tenke seg å slå sammen Oslo og Akershus. For de aller fleste er det veldig mye enklere å ta seg til og fra Oslo enn til og fra nær sagt et hvilket som helst annet sted som ikke er innafor gangavstand i nabolaget:).
Ja!
 
Norbrygg har ingen planer om fylkessammenslåing. Siden alle arrangementer Oslo har også er åpne for bryggere fra hele landet, vil det ikke bli flere aktiviteter for medlemmer i Akershus ved en sammenslåing.
Akershus har et valgt styre. Ta kontakt med dem på akershus@norbrygg.no
Det har imidlertid vært lite aktivitet, noe vi også ser i noen andre fylker.
Medlemmer oppfordres til å stille som tillitsvalgte for å bistå med aktiviteter.
Medlemmer kan også søke fylket om økonomisk støtte om de selv ønsker å dra i gang aktiviteter for våre medlemmer.
 
Norbrygg har ingen planer om fylkessammenslåing. Siden alle arrangementer Oslo har også er åpne for bryggere fra hele landet, vil det ikke bli flere aktiviteter for medlemmer i Akershus ved en sammenslåing.
Akershus har et valgt styre. Ta kontakt med dem på akershus@norbrygg.no
Det har imidlertid vært lite aktivitet, noe vi også ser i noen andre fylker.
Medlemmer oppfordres til å stille som tillitsvalgte for å bistå med aktiviteter.
Medlemmer kan også søke fylket om økonomisk støtte om de selv ønsker å dra i gang aktiviteter for våre medlemmer.
Poenget er vel at det vil være mer naturlig for folk i Akershus å være aktive i en organisasjon med et naturlig sentrum enn i noe såpass geografisk håpløst som Akershus. Oslo er det naturlige sentrumet for Akershus - som jo av den grunn har fylkesadministrasjonen sin der:).
 
Akershus har geografiske utfordringer som Oslo ikke har. Det har imidlertid svært mange andre fylker også.
Jeg ser ikke at vi kan løse disse utfordringene med å gjøre Oslo til enda et ‘fylke’ med slike geografiske utfordringer.
Resultatet blir da trolig at også Oslo vil få redusert aktivitet pga nye utfordringer.
Det vil være negativt for både Oslo og medlemmer i andre fylker som per i dag fritt kan delta på arrangementer i Oslo.
 
Nja, sånn jeg ser det, er det eneste som vil skje, at Oslo i praksis får flere medlemmer. Nå driver dere jo likevel de tilbudene som medlemmer i Akershus nyter godt av.
 
Dersom et sammenslått fylke ikke skal gjøre mer enn per i dag, er jo hele poenget borte.
Det vil være naturlig at medlemmer fra tidligere Akershus vil ønske aktivitet også utenfor Oslo, og da kan Oslo lett havne i samme skvis.

men altså…
Det er ingen forslag om sammenslåing eller splitting av noen fylker. Dersom noen ønsker dette, må det tas via eget fylkeslag og løftes inn via Landsmøtet.

… og nei… det er ikke riktig at all dialog er god dialog.
Jeg er temmelig sikker på at denne dialogen oppleves demotiverende for de tillitsvalgte i Akershus.
La oss engasjere oss i å støtte det sittende styre i stedet for å diskutere oppsplitting.

Hva kan hver og en av oss gjøre i stedet for å sitte på gjæret å ha dialog…
 
I klartekst: Vis omtanke
Jeg ser ikke at noen har noen grunn til kjenne seg tråkka på av at jeg tenker litt høyt rundt hva som er den mest praktiske måten å organisere oss på. Over alt ellers i landet er storbyer og omland organisert i samme enhet, og det hadde ganske sikkert Oslo og Akershus vært også, om politikerne i Oslo og Akershus kunne bli enige om å slå seg sammen. Tanken er ikke direkte ny.
 
Jeg ser ikke at noen har noen grunn til kjenne seg tråkka på av at jeg tenker litt høyt rundt hva som er den mest praktiske måten å organisere oss på. Over alt ellers i landet er storbyer og omland organisert i samme enhet, og det hadde ganske sikkert Oslo og Akershus vært også, om politikerne i Oslo og Akershus kunne bli enige om å slå seg sammen. Tanken er ikke direkte ny.
Funker ikke her på Vestlandet. Da du fort må ha ferjetur og hotell for å være med på event. Om du faktisk skal kunne kose deg med en øl.

Ser det faktisk på Haugalandet og omegn også, en taxitur fra innante og ut til der vi organiserer kvelder brenner fort tusenlapper. Dårlig kollektivtilbud.

Men merker generelt dårligere aktivitet etter covid, før dro vi 10-25 mann på enkelte events, nå er vi heldig om vi får samlet 8 mann.
 
Funker ikke her på Vestlandet. Da du fort må ha ferjetur og hotell for å være med på event. Om du faktisk skal kunne kose deg med en øl.

Ser det faktisk på Haugalandet og omegn også, en taxitur fra innante og ut til der vi organiserer kvelder brenner fort tusenlapper. Dårlig kollektivtilbud.

Men merker generelt dårligere aktivitet etter covid, før dro vi 10-25 mann på enkelte events, nå er vi heldig om vi får samlet 8 mann.
Kollektivmulighetene er nokså avgjørende, ja. Men Oslo ligger nokså greit midt i et nett av kommunikasjoner. Så for meg er det ganske enkelt å komme meg til og fra, sjøl om det er seks mil dit.

Skal Akershus arrangere noe som alle akershusmedlemmer skal kunne delta i, må det nesten arrangeres i Oslo, trur jeg - og da synes jeg kanskje det hadde vært like greit om vi var en del av Oslo i Norbryggsammenheng.

Nå kan det sikkert diskuteres om strukturen med fylkene som enheter er like godt tilpassa forholdene i alle deler av landet.
 
Sist redigert:
Skal Akershus arrangere noe som alle akershusmedlemmer skal kunne delta i, må det nesten arrangeres i Oslo, trur jeg - og da synes jeg kanskje det hadde vært like greit om vi var en del av Oslo i Norbryggsammenheng.
Å ha eget fylke gir jo større grad av fleksibilitet til å velge hvor man vil samles. Man kan teste forskjellige lokasjoner og se hva som engasjerer medlemmene.

Det vil alltid være medlemmer som ikke kan/ vil være med grunnet geografiske utfordringer. Legger man alt til Oslo, mister man fort noen av de som er engasjert nå grunnet enkel tilgang til nåværende lokasjon.

Så lenge alle kan være med på tvers av fylker, virker det logisk at det vil gi mest aktivitet å ha egen aktivitet i Akershus.
 
Tilbake
Topp