Hva skjer med prisene på basis-malt hos norske bryggebutikker?

Erlendso

Dommer
For et par år siden kostet en 25kg sekk med basismalt ca. NOK 250,-

I dag ser jeg prisene hos de fleste store butikker ligger på rundt NOK 400,- (!)

Noen som vet årsaken til dette? Er det fluktuasjon i råvareprisene eller er det at etterspørsel overstiger tilbud? Med såppas mange leverandører i konkurranse burde vel kurven gått motsatt vei?
 
Valutakursen har mye å si. Varer fra England/USD koster nå nesten 40% mer pga valutakursen. I noe mindre grad gjelder dette varer priset i EUR.

La oss si at butikken betalte 100 GBP for en mengde malt i 2013. Da kostet et pund +/- 9 kroner. Dvs 900 kroner inn, sleng på en fortjeneste på 200 kroner (tatt ut av luften), dvs 1100 kroner til kunde før mva eller 1375 inkl mva.

Spol frem til nå, prisen er fortsatt 100 GBP. Det blir nå 1300 kroner omregnet til NOK. Med en uendret kronefortjeneste (men mye mindre i prosent) er nå prisen ut til kunde 1875 kroner inkl mva.

Altså en endring på ca 36% uten at butikken har tatt større fortjeneste.
 
Tja, si det. Eurokursen er ca 16% høyere i dag enn for 2 år siden, og dollarkursen 39%. Handler man i dollars vil jo det tilsvare en økning på ca 100 kr (fra 250 til 350).
 
Du har fått med deg svekkelsen av den norske kr..? noe ligger der...
får en sekk for 320kr...
 
400 kroner for 25kg malt er faenmeg billig.
Word! 400 er vel Maris Otter i tillegg, en sekk pilsner kommer vel på drøye 300 inkl. Norbrygg-rabatt!

Sånn sett er det greit å kunne trøste seg litt med egen statistikk, som viser at snittprisen for humle og malt på en batch er rundt 115 kroner, fordelt på antall liter jeg i snitt får gir en literpris på 5,15 kroner. Selvfølgelig kommer det andre ting ved siden av, gjær og gjærnæring, whirlfloc, strømbruk, osv. - men sist jeg forsøkte å lage et totalregnestykke var jeg under 10 kroner literen med grei margin, og vips er smilet tilbake :)
 
Sjekket den butikken jeg pleier og handle på og der kostet det 319,- for en sekk Pale malt, synes ikke 12,76 er en skremmende kg pris
 
Valutakursen har mye å si. Varer fra England/USD koster nå nesten 40% mer pga valutakursen. I noe mindre grad gjelder dette varer priset i EUR.

La oss si at butikken betalte 100 GBP for en mengde malt i 2013. Da kostet et pund +/- 9 kroner. Dvs 900 kroner inn, sleng på en fortjeneste på 200 kroner (tatt ut av luften), dvs 1100 kroner til kunde før mva eller 1375 inkl mva.

Spol frem til nå, prisen er fortsatt 100 GBP. Det blir nå 1300 kroner omregnet til NOK. Med en uendret kronefortjeneste (men mye mindre i prosent) er nå prisen ut til kunde 1875 kroner inkl mva.

Altså en endring på ca 36% uten at butikken har tatt større fortjeneste.


Yes, godt poeng Bob Kaare. Men samtidig: Råvareprisene skal ha gått betydelig ned den siste tiden... Uten å ønske å fremstå som en gjerrigpeis tror jeg det er viktig at noen holder leverandørene i ørene.

barleyprices.jpg

kilde: http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=barley&months=60&currency=nok
 
Tar opp denne da jeg i dag handlet 12kg. malt hos Bakkebrygg.
Prisene på maltet jeg kjøpte har siden juli gått opp med 21% :-(
Valutakursen har endret seg under 3% (i euro).
 
Tilbake
Topp