Hva tror dere om denne Sierra Nevada Pale Ale kloningen?

Skal prøve meg på en klone om ett par dager, og jeg lurte på om http://www.brew365.com/beer_snpa.php virker som en bra oppskrift?

All Grain Recipe - Sierra Nevada Pale Ale Clone ::: 1.052/1.012 (5.5 Gal)
Grain Bill (70% Efficiency assumed)
10 lbs. - 2 Row Pale Malt
1.25 lbs. - Crystal Malt (60L)

Hop Schedule (33 IBU)
1/3 oz. - Magnum - 60 min.
1/2 oz. - Perle - 30 min.
1 oz. - Cascade - 10 min.
2 oz. - Cascade - at flameout

Yeast
White Labs California Ale Yeast (WLP001) - 1800 ml starter

Mash/Sparge/Boil
Mash at 153° for 60 min.
Sparge as usual
Cool and ferment at 65° to 68°

Det burde bli et godt øl, og ikke så fjernt fra SNPA. Etter å ha googlet litt, fant jeg også den samme oppskriften i en Northern Brewer-tråd, der det ble hevdet at den stammet fra bryggeriet. En lang tråd, faktisk. Kjør på.

I oppskriften står det at når man er ferdig med meskinga så skal man fylle opp med vann slik av det blir 29 liter, og så koke det ned slik at man får rundt 20 liter i gjæringskaret? Høres det riktig ut? Skal kokes i 70 minutter ned til 23 liter, og så mistes litt fordi det blir liggende igjen i utstyret.

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på SNPA klone til helgen jeg også, men da jeg ikke har kommet så langt som allgrain foreløpig kommer jeg til å bruke lys ekstrakt og steepe chrystal maltet først. Det jeg lurer på er om det lønner seg å bruke litt havre og/eller vienna malt (eller andre forslag?) for å få litt mer munnfølelse og fylde på øllet, og minimeske dette med chrystalmaltet først? Har dette noe for seg?

Jeg ville iallfall ikke brukt havre uten å meske den med pale malt. Uansett bør du får mer enn nok kropp med et halvt kilo krystallmalt.

Jeg brygget den oppskriften for snart 4 uker siden. Skal prøvesmake i morgen. Det var min første all-grain, så jeg er veldig spent.

Gjorde ikke noe spesielt i forhold til koking.

Brukte beercalc.dk for å regne om til min batch størrelse og humle alpha, og oppdaget at jeg måtte skifte til beregningsmodell "Original" for å komme noenlunde i nærheten av de IBU-verdiene som er oppgitt i den originale tråden. Noen som vet om beregningsmodellen er viktig så lenge man har de samme IBU-verdiene før og etter skalering?

Tore

Gleder meg til å høre tilbakemeldingene på denne. Sierra Nevada Pale Ale er, iallefall i min bok, en målestokk innen pale ales.

Da var den ferdigbrygga. Fikk litt lavere OG enn oppskrifta tilsa, menmen. 1049 istedet for 1053. Gleder meg til den er drikkeklar!

Hei, gleder meg til tilbakemelding på denne når den er drikkeklar!
SNPA er kanskje den beste Pale Ale jeg har smakt så langt i karrieren, og jeg har veldig lyst til å finne en oppskrift som kan klone den brukbart bra!

Den ble aldeles nydelig!!!

Lenge siden jeg har smakt originalen, men fra hukommelsen ble den svært lik.

Tore

Ser deg på en annen tråd om dette :) Har brygget dette med både caramel 20 ebc og crystal 120 ebc, kan love at alle ble gode, eller gode nok :)
Liker kanskje denne best men er en IPA.
Har tørrhumling men blir ikke så lik orginalen, bare bedre, er vi noen forskjellige bryggere som er enige om.

EDIT, da er det ikke justeringer men variabel tilgang på råstoffer når det skal brygges.

Tilbake
Topp