Hvetebrygg ute av kontroll?

Jeg brygget hveteøl fra Coopers i går. Brukte Activatorgjær. Det begynte å poppo liflig i gjærlåsen i dag tidlig, men nå ser det ut som på bildene.

Det er brunt vann i gjærlåsen, mørke flekker på gjærlåsen og på lokket til karet.

Hva er dette?
 

Vedlegg

  • IMG_3089 (Medium).jpg
    IMG_3089 (Medium).jpg
    50,2 KB · Sett: 172
  • IMG_3090 (Medium).jpg
    IMG_3090 (Medium).jpg
    40,8 KB · Sett: 177
Det ser ut at du har fått overtrykk pga en forstoppet gjærlås. Det kan være lurt å bytte gjærlås og la ølet gjære videre. Trykk lokket fast igjen, slik at det ikke kommer noe uhumsk opp i ølet! ;)

EDIT: Velkommen på forumet! :brygging:
 
Takk for det. :)

Tror ikke det har kommet noe opp i brygget. Lokket var bare litt løst på en side.
Har ikke flere gjærlåser. Kan jeg skylle den som sitter der?
 
Ja, bare skyll den du har nå godt igjennom, evt i oppvaskmaskinen. Sett evt et glass oppned over hullet slik at ingenting detter/kryper ned i det. Det er uansett alltid kjekt å ha flere gjærlås på lager, de koster jo ikke en døyt.  :laugh:
 
Når fermenteringen er på topp så vil det komme CO2 ut av brygget hele tiden, noe som nok sørger for en strøm med kullsyre ut av hullet. Sjansen på at brygget blir bra er fremdeles høy, så ikke vær redd at du må helle brygget i do! :)
 
Det er ikke noe problem å gjære uten gjærlås. Åpen gjæring er vanlig i mange tradisjonelle bryggerier. Som Eduard nevner, vil det under gjæringen strømme CO2 ut av ølet. Dette holder støv (og dered bakterier) unna. Så snart stormgjæringen har gitt seg, er det dog greit å sette på gjærlås. Jeg gjærer 95 % av ølene mine åpent (lokket på med en stor glipe på den ene siden, ev. lokket helt på uten gjærlås) de første dagene.
 
Tilbake
Topp