Hvilke bakterier gir ett syrlig/surt øl?

Har brygget en hvete, og selv tidlig i prosessen har den karakter av syrlighet jeg har opplevd i en infisert belgisk øl+ mitt aller første brygg, også en hvete: det ble gradvis surere med lagring.

Jeg har siden infeksjonsproblemene ryddet opp i rutiner og klart å unngå dette igjen.

Nå har jeg mest sannsynligvis fått noe igjen, enten det eller så er det noe annet som gir en distinkt og ubehagelig syrlighet?

Hvilke bakterier gir karakteristisk syrlighet?

Har tenkt før om jeg må rett og slett øke humlemengden for å få de antiseptiske egenskapene som jeg åpenbart trenger..

Vi var ute for det samme med weissbier og porter brygget samme dag.Vi kom fram til at det måtte være melkesyrebakterier som kom via ei øse som vi brukte til prøvetaking.Øsa hang lagelig til,og det var ingen tvil om at infeksjonen kom derfra.Sursmaken kom gradvis,og ble verre og verre.
Har ei flaske porter som har stått 4mnd,blir spennende å se hva som åpenbarer seg!

Vi var ute for det samme med weissbier og porter brygget samme dag.Vi kom fram til at det måtte være melkesyrebakterier som kom via ei øse som vi brukte til prøvetaking.Øsa hang lagelig til,og det var ingen tvil om at infeksjonen kom derfra.Sursmaken kom gradvis,og ble verre og verre.
Har ei flaske porter som har stått 4mnd,blir spennende å se hva som åpenbarer seg!

Det er det som er så rart, alt var desinfisert som kom i kontakt med vørter..

Det er det som er så rart, alt var desinfisert som kom i kontakt med vørter..
Hva bruker du til å desinfisere? Blandingsforhold, kontakttid etc?

Alt må være 100 % rent i forkant, ellers vil det aldri bli desinfisert heller..

Om du stadig sliter med infeksjoner kan jo en ide være å invitere med en erfaren brygger som er med å ser på hele prosessen din, så vil du sikkert kunne få gode tips som vil kunne hjelpe deg til en infeksjonsfri hverdag :)

Det er nok enten pediococcus eller melkesyrebakterier (lactobacillus). Hvis ølet har blitt sur relativt fort er det mest sannsynligvis lacto.

Det er nok enten pediococcus eller melkesyrebakterier (lactobacillus). Hvis ølet har blitt sur relativt fort er det mest sannsynligvis lacto.
Utifra research så kom jeg frem til samme konklusjon..

Håper i det lengste denne batsjen ikke er ødelagt, men får se. Går fint ann å drikke den nå, men blir den mer syrlig blir den funkytown

Er du sikker på at det er infeksjon? Gjæren danner en del organiske syrer, i tidlige faser som er viktig for ester produksjonen. Dette kan vel gi litt sur eddik smak..
Har du kontroll på gjæringstemp?
Hva får deg overbevist om at dette er vill gjær?

Er du sikker på at det er infeksjon? Gjæren danner en del organiske syrer, i tidlige faser som er viktig for ester produksjonen. Dette kan vel gi litt sur eddik smak..
Har du kontroll på gjæringstemp?
Hva får deg overbevist om at dette er vill gjær?
Enig med Tom, jeg hadde samme problem med WLP300; ble syrligere enn jeg hadde håpet, men det var ikke snakk om infeksjon - snarere gjæringstempen for min del.

Enig med Tom, jeg hadde samme problem med WLP300; ble syrligere enn jeg hadde håpet, men det var ikke snakk om infeksjon - snarere gjæringstempen for min del.

Dette kan også være en forklaring, jeg gamblet og flasket denne litt før tida pga bursdagsfeiring som kommer, så litt ester-Magic høres ikke helt usannsynlig ut.

Det er bare at det minner veldig om smaken til første weiss, som slo syrlig ut; Men der hadde jeg ikke heller kontroll på gjæringstempen.

her hadde jeg "kontroll", men jeg lot den stige fort (17-18-19-20) (en grad om dagen) for å bli fort ferdig, det kan ha slått uheldig ut.

Vil det avta eller er jeg stuck med dette nå?

Nå har ikke jeg verdens største erfaring, men hastverk i gjæringsforløp et er vel den dårligste investeringen du gjør i ølbrygging.

Jeg vil tro at syrligheten vil dempes med tid på flaske, gitt at det er organiske syrer, og ikke vill gjær.

helt enig ift hastverk, jeg glemte meg bort og var en uke for sen når jeg oppdaget jeg hadde lyst til å overraske kompis med brygg.

Brygger oftest bare med safale US 05 og den tåler mer mishandling:p

En liten men viktig oppdatering:

Dette var ikke en infeksjon, rutinene mine er gode etter oppgradering! Det var rett og slett mishandling av gjær, som gradvis blir bedre, ølet er nå drikkanes og nesten hva jeg vil beskrive som digg:)

Tilbake
Topp