Hvilke fat-koblinger er i daglig bruk hos bryggeriene i dag

Jeg ønsker å anskaffe meg fat og utstyr for å lagre øl på fat. Jeg var innom en uteplass i dag og ble litt overrasket over hvor mange forskjellige koblinger de brukte. De jeg kunne identifisere var G-kobling og S-kobling. Dette var på fat på 50 og 30 liter.

I tillegg hadde de 20l fat som så ut som corneliusfat i form og sånnsett ganske grei i forhold til plassering i kjøleskap etc. Disse hadde en helt rund flens som jeg er usikker på hva kan være. Eller var den veldig lik G-koblingen.

Her er et bilde av noen forskjellige koblinger jeg fant på nett:
IMG_0382.JPG
Er det noen som kan si noe om hvilken kobling det kan være snakk om?

Red: jeg tenker det sikkert et A-kobling...

Er det slik at man bør velge G-kobling eller er demontering og bruk stortsett likt på alle koblingene?
 
Sist redigert:
Det er sikkert lurt å bare kjøre på G-kobling. Har lest meg litt opp å funnet ut at det er A-kobling som sitter på de fatene jeg så på. Innmaten ser akkurat likedan ut (i følge YouTube) og må modifiseres på sammen måte.

Jeg ble såpass positivt overrasket over formfaktoren på disse, kombinert med at volumet på 20l (kanskje 19 egentlig) passer bedre i forhold til å få fylt fatet skikkelig. Det greier jeg ikke med et 30l fat. Disse koblingene koster jo ikke allverden heller så jeg har bestemt meg for å teste et par med A-kobling.
 
Hmm. Fikk et fat i hus i dag, som jeg trodde var A-kobling, noe som internett også sier at Kronenbourg 1664 tappes på.

Disse har ikke typiske hullet i toppes som vises på A-typen. Lurer på om halsen på fatet også er anderledes. Er det noen som har vært borti slike fat og vet om de åpnes på samme måte som G og A-koblinger?
IMG_0383.JPGIMG_0384.JPG
 
Nå skjønner jeg. Har et fat med g-kobling som er dønn umulig å få opp (og jeg har åpnet en del). Den har samme halsen med noen innklemte "hull" for å låse fast spydet. Får vel selge fatet til noen som vil lage bryggekjele av det istedet.
 

Vedlegg

  • 20170420_205410.jpg
    20170420_205410.jpg
    390 KB · Sett: 57
Nå skjønner jeg. Har et fat med g-kobling som er dønn umulig å få opp (og jeg har åpnet en del). Den har samme halsen med noen innklemte "hull" for å låse fast spydet. Får vel selge fatet til noen som vil lage bryggekjele av det istedet.
Det ser egentlig ut som disse er kurante nok å bruke, hvis man bare hadde hatt riktig verktøy. Ser at det finnes, men med en pris på over €400, må man i så fall lage dette selv tror jeg.
 
Det ser egentlig ut som disse er kurante nok å bruke, hvis man bare hadde hatt riktig verktøy. Ser at det finnes, men med en pris på over €400, må man i så fall lage dette selv tror jeg.
Har du link til verkt;yet s[ kan vi se hva det g[r i_
 
Har du link til verkt;yet s[ kan vi se hva det g[r i_
Fikk forøvrig åpnet to fat med denne koblingen uten spesialvertøy i dag.

Nå har jeg 20l fat som er ganske smale i toppen. Lettest var det med bittelitt trykk på fatet. Jeg boret hull på flensen rundt fatet for å komme til de seks slissene der C-klipsen skal trykkes inn. Med litt trykk på fatet kunne jeg trykke inn ett etter ett punk slik at innmaten gradvis løftet seg når keg trykket på c-clipset med ett skrujern.
 
Jeg ønsker å anskaffe meg fat og utstyr for å lagre øl på fat. Jeg var innom en uteplass i dag og ble litt overrasket over hvor mange forskjellige koblinger de brukte. De jeg kunne identifisere var G-kobling og S-kobling. Dette var på fat på 50 og 30 liter.

I tillegg hadde de 20l fat som så ut som corneliusfat i form og sånnsett ganske grei i forhold til plassering i kjøleskap etc. Disse hadde en helt rund flens som jeg er usikker på hva kan være. Eller var den veldig lik G-koblingen.

Her er et bilde av noen forskjellige koblinger jeg fant på nett:
Vis vedlegget 31137
Er det noen som kan si noe om hvilken kobling det kan være snakk om?

Red: jeg tenker det sikkert et A-kobling...

Er det slik at man bør velge G-kobling eller er demontering og bruk stortsett likt på alle koblingene?
Jeg har et fat med s kobling men ser av tegninger på micromatic at de bruker stort sett samme prinsipp for å låse stigerør med ventil i fatet. Den består av en liten metall lås som styres av fjæren. Når du har løst hodet fra fatet får du ikke ut då låsen er ute og henger inne i fatet. Setter du nå på fat koblingen og låser denne vil fjæren trykkes ned og låsen går inn. Du kan også lage verktøy med gjenge stang for å presse øl ventilen ned. Fjærn så låsen så er problemet løst til neste gang
 
Jeg har et fat med s kobling men ser av tegninger på micromatic at de bruker stort sett samme prinsipp for å låse stigerør med ventil i fatet. Den består av en liten metall lås som styres av fjæren. Når du har løst hodet fra fatet får du ikke ut då låsen er ute og henger inne i fatet. Setter du nå på fat koblingen og låser denne vil fjæren trykkes ned og låsen går inn. Du kan også lage verktøy med gjenge stang for å presse øl ventilen ned. Fjærn så låsen så er problemet løst til neste gang
Det er nok ikke dette "problemet" vi har hatt, men snarere at hodet på spydet ikke er skrudd fast i fatet, men festet med en innvendig C-klips.
 
Tilbake
Topp