Hvilke grep kan jeg gjøre for å friske opp ølet

Har en APA som gjerne kunne vært litt friskere på smak og aroma. Her er humleprofilen i ølet (25 liter):

638F0143-CC9F-4458-BB2A-9AD0B55DD339.jpeg

Ønsker i utgangspunktet ikke å endre for mye, men vil friske opp smaken litt.

WLP001 er gjærtypen jeg har brukt.

Cascade er en humletype jeg har vurdert til tørrhumling, men (ironisk nok) har jeg liten erfaring med denne humlen..
 
Simcoe er ikke en veldig "frisk" humle,
så du kunne byttet ut litt med f.eks Amarillo eller Cascade til tørrhumling
har du vurdert belgisk gjær?
 
Wlp400 på 21grader (lav pitch og rolig stigning for et moderat men merkbart belgisk bidrag). En kombinasjon av citra, galaxy, Amarillo, centennial, ikke nødvendigvis alle, men mine favoritter om dagen. Hives i på 15min, 5min, 0/wp, og tørrhumle!

Snadder belgish (i)pa




Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Er det dette TS spør om? Bytte til en helt annen gjær? Friskere på smak og aroma virker mer som prosess enn oppskrift. Den oppskriften burde jo egentlig gi et passe frisk øl i seg selv. Men kan sikkert tweakes litt for litt mer oomph. "Friskhet" i humleøl forbinder jeg med bl.a så sene tilsetninger som mulig i hvert ledd ved "riktige" temperaturer, og å minimere oksygenopptak.
 
Ja, I første omgang ville jeg bare byttet ut litt av Simcoe humle med Cascade/Amarillo til tørrhumling
Hvilken maltbase bruker du? Jeg ville kanskje totalt kuttet ut Cara/Crystal
Husk at også et tørrere øl vil virke "frisker"
 
Simcoe er ikke en veldig "frisk" humle,
så du kunne byttet ut litt med f.eks Amarillo eller Cascade til tørrhumling
har du vurdert belgisk gjær?
Dette med humlene er noe av det jeg har tenkt på, men belgisk gjær i en APA? Akkurat dette med gjær har jeg ikke eksperimentert så mye med. WLP 400 da eller? Har litt erfaring med den, men da i Belgisk Wit.
 
Wlp400 på 21grader (lav pitch og rolig stigning for et moderat men merkbart belgisk bidrag). En kombinasjon av citra, galaxy, Amarillo, centennial, ikke nødvendigvis alle, men mine favoritter om dagen. Hives i på 15min, 5min, 0/wp, og tørrhumle!

Snadder belgish (i)pa




Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Hørtes spennende og godt ut, men hørtes ikke ut som en APA lenger egentlig. Du har ikke en oppskrift på lur? Hadde vært interessant å sett
 
Er det dette TS spør om? Bytte til en helt annen gjær? Friskere på smak og aroma virker mer som prosess enn oppskrift. Den oppskriften burde jo egentlig gi et passe frisk øl i seg selv. Men kan sikkert tweakes litt for litt mer oomph. "Friskhet" i humleøl forbinder jeg med bl.a så sene tilsetninger som mulig i hvert ledd ved "riktige" temperaturer, og å minimere oksygenopptak.
Si at jeg fortsatt ønsker å bruke WLP 001 som gjær, og i stor grad så ønsker jeg også å beholde de fleste humlene, men litt justering kan gjøres her.

Hvilke grep ville du da gjort? Hvilken temperatur ville du gjæret og mesket på?

Noen triks for å minimere oksygenopptak? Akkurat her ønsker jeg å forbedre prosedyrene mine, føler alltid at det kommer litt oksygen med bruk av hevert..
 
Ja, I første omgang ville jeg bare byttet ut litt av Simcoe humle med Cascade/Amarillo til tørrhumling
Hvilken maltbase bruker du? Jeg ville kanskje totalt kuttet ut Cara/Crystal
Husk at også et tørrere øl vil virke "frisker"
At tørrere øl virker friskere visste jeg ikke, men det er vel en logisk sannhet i det om man innbiller seg det.

Maktbasen består av
47,4% Maris Otter
47,4% Pilsner
5,2% Crystal 75

Tanker rundt det?
 
Har en APA som gjerne kunne vært litt friskere på smak og aroma. Her er humleprofilen i ølet (25 liter):

Vis vedlegget 33487

Ønsker i utgangspunktet ikke å endre for mye, men vil friske opp smaken litt.

WLP001 er gjærtypen jeg har brukt.

Cascade er en humletype jeg har vurdert til tørrhumling, men (ironisk nok) har jeg liten erfaring med denne humlen..
Dette er altså et øl du har laget før, og som du syns var for lite "frisk på smak"? Her er det mange tolkningsmuligheter - for lite humle? For lite tørrhumling? Feil humle? Tilsetninger?
Tar en råsjangs:
Dersom du vil ha mer "in your face", ville jeg gasset opp tørrhumlingen.kanskje med Citra.
 
Dette er altså et øl du har laget før, og som du syns var for lite "frisk på smak"? Her er det mange tolkningsmuligheter - for lite humle? For lite tørrhumling? Feil humle? Tilsetninger?
Tar en råsjangs:
Dersom du vil ha mer "in your face", ville jeg gasset opp tørrhumlingen.kanskje med Citra.
Jeg ønsker litt mer friskhet på humlesmsken og aromaen. Citra og/eller cascade er noe jeg har vurdert å bytte ut med Simcoe som tørrhumling, eller deler av den.

Oppskriften kunne også hatt litt mer humlepreg på bitterheten, noe mulighet for å hente ut friskhet her?
 
Nei, kanskje ikke..
Kan jo vurdere en litt mer spennende gjær da.
Min husgjær er den kinn bruker, wyeast 1318 London ale III. Den gir et litt fruktigere preg og ikke så høy utgjæring som wlp001.

Du har jo også wlp 007, 013, 002, 028
Har ikke førstehånds erfaring med annet enn 007 , men disse har jeg inntrykk av at er populære IPA/Pale ale/++andre Ales- gjær-sorter av flere her på forumet.



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Jeg ønsker litt mer friskhet på humlesmsken og aromaen. Citra og/eller cascade er noe jeg har vurdert å bytte ut med Simcoe som tørrhumling, eller deler av den.

Oppskriften kunne også hatt litt mer humlepreg på bitterheten, noe mulighet for å hente ut friskhet her?
Jeg tror du ønsker mer "humle", men ikke høyere bitterhet? (APA, ikke IPA). Tips fra hofta: kjør på med mye mer humle, på 10 min og 0 min (muligens droppe 60 min). Ta tre ganger så mye tørrhumling. Vurder citra. Det skulle gi deg humle både i nesa og ganen.
 
Tilbake
Topp