hvilke humletyper vokser bra i norge

Bror til bestefar brygget øl og plantet humle her på gården for snart hundre år siden. Levninger etter plantene kommer opp på samme plass år etter år. Med litt gjødsling og stell tipper jeg de skal bli riktig fine. De bærer godt med kongler hvert eneste år. Hvordan i alle dager kan jeg finne ut av hva slags type humle dette er? En ting er i alle fall sikkert, og de er at jeg skal koke "Bestefars Bitter" til høsten!
 
Veldig interessant tema!  Ergrer meg over at jeg ikke begynte å brygge i tidligere år da jeg hadde et gammelt hus der det vokste gammel humle  :)

Interessert i å høre hvordan det går med humleimport.

Jeg ville nok ved nyplanting av stikling satt det under sterkt plantelys som man gjør med tomater og agurker f.eks.
Tviler på å sette nye stiklinger mørkt i kjelleren.
 
Tim skrev:
Veldig interessant tema!  Ergrer meg over at jeg ikke begynte å brygge i tidligere år da jeg hadde et gammelt hus der det vokste gammel humle  :)

Interessert i å høre hvordan det går med humleimport.

Jeg ville nok ved nyplanting av stikling satt det under sterkt plantelys som man gjør med tomater og agurker f.eks.
Tviler på å sette nye stiklinger mørkt i kjelleren.

Ideen er at de ikke skal spire før våren kommer.
 
Nidveg skrev:
Tim skrev:
Veldig interessant tema!  Ergrer meg over at jeg ikke begynte å brygge i tidligere år da jeg hadde et gammelt hus der det vokste gammel humle  :)

Interessert i å høre hvordan det går med humleimport.

Jeg ville nok ved nyplanting av stikling satt det under sterkt plantelys som man gjør med tomater og agurker f.eks.
Tviler på å sette nye stiklinger mørkt i kjelleren.

Ideen er at de ikke skal spire før våren kommer.
Ja skjønner jo det, men vil de overleve da?
 
Tim skrev:
Nidveg skrev:
Tim skrev:
Veldig interessant tema!  Ergrer meg over at jeg ikke begynte å brygge i tidligere år da jeg hadde et gammelt hus der det vokste gammel humle  :)

Interessert i å høre hvordan det går med humleimport.

Jeg ville nok ved nyplanting av stikling satt det under sterkt plantelys som man gjør med tomater og agurker f.eks.
Tviler på å sette nye stiklinger mørkt i kjelleren.

Ideen er at de ikke skal spire før våren kommer.
Ja skjønner jo det, men vil de overleve da?

Om du legger til rette for dvaleforhold, ja. Humle er en flerårig plante som visner hen over rota og går i dvale hver vinter. Jeg er ingen utdannet biolog/botaniker, men jeg ser for meg at tidlig kultivering under kunstige forhold kan få konsekvenser forstyrre vekstsyklusen til planten når den blir tatt ut av sine kunstige omgivelser og plutselig befinner seg i en drastisk annerledes miljø. Dessuten er det best om planten venner til seg norske årstider så tidlig som mulig.
 
Borgar: Du kan kontakte bioforsk eller norsk genressursenter og høre om de har samlet inn humle fra dine trakter, ofte vil den humlen ha lignende egenskaper. Hvis det er mulig sier jeg ikke nei til en liten rotbit av den humlen du har utpå våren :)


Humlen er ofte avhengig av dvale ja, og med slike planter blir det vanskelig å sette de ut hvis de har vært inne, temperaturforskjellen vil rett og slett drepe planta. Har vel skrevet tidligere at mørkt og kaldt er tingen! svart pose i kjøleskapet går kjempebra. I værste fall så er humleskudd nydelig på brødskiva.
 
Mange takk, Walland. Gi meg et lite vink når våren nærmer seg, så skal jeg se om det er liv laga å få dradd opp et lite skudd:)
 
Da har jeg bestillt 6 typer humle: 3 typer fra essentially hops og 3 fra willingham nurceries, skal såklart si ifra hvordan transporten går.
 
Jeg bestilte 6 typer ifra EssentialHops for 8 dager siden og har enda ikke sett noe til dem. Og mens utetemperaturen stiger, frykter jeg at dem begynner å spire på et tollager et sted.
 
"Willingham Nurseries just sent you a refund"

"Note from merchant
Regret we have no shipment for Norway planned just yet. I will email you if we arrange another this month. Mike"

Merkelig melding, men man får jo bare sende en mail og håpe det går bedre neste gang!
 
Freddy skrev:
Jeg bestilte 6 typer ifra EssentialHops for 8 dager siden og har enda ikke sett noe til dem. Og mens utetemperaturen stiger, frykter jeg at dem begynner å spire på et tollager et sted.
Eg fekk nokre cascades før jul og det vart mitt i februar før eg fekk ut fingen å planta dei i potter. No spirer dei fint. Det går nok bra med dine og tippar eg.
 
Tror ikke de ligger på noe tollager heller.
Mine kom rett i kassa i en stor foret konvolutt. Inni var det en tett plastpose med røtter i fuktig mose.
 
Litt info,
Jeg fikk oversendt fra Willingham-nurseries i fjor. Kjørte papirmøllen, dvs. søknad til mattilsynet.
I den anledning fikk jeg en oppringning fra Mattilsynet for bekreftelse av forsendelse. Etter litt småprat fortalte de at import av humleplanter, fra Tyskland, ikke var tillat pga. plantesykdom.
Mulig dette har endret seg siden i fjor. :jaha:
 
Dette har endret seg ja. Men det er mulig det er fremdeles er volumbegrensninger på privatimport.

For firmaer er det nå ihvertfall blitt enklere. Man slipper å søke på forhånd. Men til gjengjeld plikter firmaet å gi melding til Mattilsynet minimum 24t før lasten passerer grensen. For matvarer har det vært slik en stund når det gjelder firmaimport.

EDIT: OBS... Når det gjelder særavgifter så er dette en ekstremt stor jungel. Her bør sjekke på forhånd. I mange tilfeller blir alkoholavgiftene til sammenligning bagatellmessige!
 
Sendte en mail til Willingham Nurseries ang. humle, og det skulle ikke være noen problemer mente han.

Og så fikk jeg denne mailen idag:

"Hi - Please order on the website today - shipping is added at £3.95. This is the last date for shipping to Norway. Regards Mike"

Så tiden er knapp hvis flere tenker på bestilling derfra!
 
Da prøver jeg en bestilling til fra willingham, selv om de ikke har mailet meg tilbake med at de skal sende humle.
Hvis dette ikke fungerer med willingham, når de allerede har mailet deg, vil jeg påstå at de kanskje er en smule useriøse.
 
Tilbake
Topp