hvilke humletyper vokser bra i norge

janborgar skrev:
Sendte en mail til Willingham Nurseries ang. humle, og det skulle ikke være noen problemer mente han.

Og så fikk jeg denne mailen idag:

"Hi - Please order on the website today - shipping is added at £3.95. This is the last date for shipping to Norway. Regards Mike"

Så tiden er knapp hvis flere tenker på bestilling derfra!

Takk for tipset, hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe noen nye slag, men slo til og bestilte fire nye nå på impuls. Grei shipping. Gleder meg til å utvide hagen! :)
 
Sendte en liten bestilling på Cascade, Prima Donna og Bramling Cross nå i kveld. Spennende å se om det dukker opp noe...
 
Fikk et par røtter i posten i går som nå er plantet i jorden. Ikke tele her hvor jeg bor  :)

De kom et "plantepassnummer" som bekrefter at de er sjekket for virus/sykdom.

Men til store skuffelse kunne en først vente en liten avling på 2. året, og full uttelling den 3. sesongen.
 
Da fikk jeg røtter fra essentiallyhops, disse kom i  stor foret konvolutt, og var pakket godt inn i fuktig mose.
Røttene var av kjempegod kvalitet, rothalsen var tykk og røttene sunne!
Essentiallyhops er eneste produsenten som jeg ikke hadde problemer med, jeg kjøpte røttene, fikk bekreftelse per email og så dukket de opp i postkassen!
De hadde tilogmed sendt med nr på sunnhetssertifikatet, veldig seriøst!
 
Walland skrev:
Da fikk jeg røtter fra essentiallyhops, disse kom i  stor foret konvolutt, og var pakket godt inn i fuktig mose.
Røttene var av kjempegod kvalitet, rothalsen var tykk og røttene sunne!
Essentiallyhops er eneste produsenten som jeg ikke hadde problemer med, jeg kjøpte røttene, fikk bekreftelse per email og så dukket de opp i postkassen!
De hadde tilogmed sendt med nr på sunnhetssertifikatet, veldig seriøst!
Jeg fikk nettopp to humler derfra selv, og har samme erfaring som deg. Cascaden har allerde tre lange skudd, under en uke etter planting (innendørs inntil videre).
 
Da har jeg fått stiklinger fra willingham, disse kom fortere enn fra essentially, og hadde mer synlig og tollvennlig plantesertifikat. Men innpakningen av plantene er jo til å grine av.
Jeg fikk to røtter pakket inn i avispapir i en hvit pose fra matbutikken. Røttene hadde noe soppangrep og hadde tynnere rothalser enn det som er standard hos barrotplanter .

Så willingham er raskest og mest rydig når det kommer til papirer, men innpakningen er det dårligste jeg har sett, noensinne.
Det hjelper heller ikke at jeg sto på venteliste for å få sendt humle, og fikk bare handlet humle fordi jeg så at noen andre i denne tråden hadde fått beskjed.

Jeg er sikkert litt streng, men man må og burde være så kritisk som mulig når det gjelder handling av levende planter.
 
Walland skrev:
Da har jeg fått stiklinger fra willingham, disse kom fortere enn fra essentially, og hadde mer synlig og tollvennlig plantesertifikat. Men innpakningen av plantene er jo til å grine av.
Jeg fikk to røtter pakket inn i avispapir i en hvit pose fra matbutikken. Røttene hadde noe soppangrep og hadde tynnere rothalser enn det som er standard hos barrotplanter .

Så willingham er raskest og mest rydig når det kommer til papirer, men innpakningen er det dårligste jeg har sett, noensinne.
Det hjelper heller ikke at jeg sto på venteliste for å få sendt humle, og fikk bare handlet humle fordi jeg så at noen andre i denne tråden hadde fått beskjed.

Jeg er sikkert litt streng, men man må og burde være så kritisk som mulig når det gjelder handling av levende planter.
Fikk mine på lørdag, kom i en boblekonvolutt innpakket i bærepose og en våt avis.
Jeg har ingen snøring på hvordan de burde se ut, men syntes de så friske og fine ut.
Har heller ikke hatt noen problemer med komunikasjonen med Willingham, så det kan hende du har vært skikkelig uheldig.
 
Walland skrev:
Da har jeg fått stiklinger fra willingham, disse kom fortere enn fra essentially, og hadde mer synlig og tollvennlig plantesertifikat. Men innpakningen av plantene er jo til å grine av.
Jeg fikk to røtter pakket inn i avispapir i en hvit pose fra matbutikken. Røttene hadde noe soppangrep og hadde tynnere rothalser enn det som er standard hos barrotplanter .

Så willingham er raskest og mest rydig når det kommer til papirer, men innpakningen er det dårligste jeg har sett, noensinne.
Det hjelper heller ikke at jeg sto på venteliste for å få sendt humle, og fikk bare handlet humle fordi jeg så at noen andre i denne tråden hadde fått beskjed.

Jeg er sikkert litt streng, men man må og burde være så kritisk som mulig når det gjelder handling av levende planter.

Fikk mine fra Willingham i dag og, må si meg enig. Essentially gjorde en prima jobb, dette var litt mer shoddy. Heldigvis null mugg. :)
 
Har bestilt Bramling Cross og Chinook fra Willingham. Venter i spenning.
Så er spørsmålet. Når disse røttene ankommer, bør de plantes ut fort som f, så de kan ligge i dvale til våren? Bor i Kristiansand og her er det hverken frost eller snø.
 
Har bestilt Bramling Cross og Chinook fra Willingham. Venter i spenning.
Så er spørsmålet. Når disse røttene ankommer, bør de plantes ut fort som f, så de kan ligge i dvale til våren? Bor i Kristiansand og her er det hverken frost eller snø.
Har ikke noe svar på akkurat det du spør om da jeg ikke har erfaring med akkurat humle, men har dyrket en del planter. I det siste har det kommet noen fine plantelys på markedet basert på LED teknologi beregnet på dyrking av marihuana inne. Dette etter at noen stater i USA legaliserte dyrking til medisinsk bruk privat. Ser ikke helt at humle skulle være veldig forskjellig. Tror klart at du ihvertfall kan få et forsprang på et par måneder i vekstsesongen ved å dyrke de inne tidlig på våren i krukker og så plante de ut når det er gode vekstforhold ute. Selv har jeg en urtehage i kjelleren under to stk. LED lys på ca. 210W tilsammen. Plantene gror bedre enn på sommeren, sol hver dag. Har basilikum,oregano,timian,koriander og persille. Merk at billige LED lamper fra Kina gjerne oppgir dobbel effekt enn hva de avgir, selv kjøpte jeg en 300W og en 450W som tilsammen avgir 210W. Det var allikevel et supert kjøp til 1500 kr sammenlignet med priser her hjemme. Kvaliteten på lampene er god.
 
Hvorfor bestille allerede nå når man kan vente til våren??? Plantet selv humle i fjor (plantet ut så sent som slutten av april) og fikk svært god avling. Bor selv i Kristiansand og har lite tro på prosjektet med å plante ut nå. Alternativet da er å plante humlen i store potter og sette disse kaldt og mørkt. Skulle det begynne å spire tidlig hadde jeg bare klippet planten ned.
 
Greia med å bestille nå er vel at det ofte blir utsolgt og så står man med skjegget i postkassa til våren. Jeg har tidligere bestilt på disse tider (eller litt seinere på vinteren), og hatt rhizomene fuktig i kjøleskapet før de har blitt plantet ut på vårparten. Og de gror som bare det. Andre har plantet i potte innendørs for så å plante ut til våren. Plante ut nå er vel litt risky..
 
Greia med å bestille nå er vel at det ofte blir utsolgt og så står man med skjegget i postkassa til våren. Jeg har tidligere bestilt på disse tider (eller litt seinere på vinteren), og hatt rhizomene fuktig i kjøleskapet før de har blitt plantet ut på vårparten. Og de gror som bare det. Andre har plantet i potte innendørs for så å plante ut til våren. Plante ut nå er vel litt risky..
Har urtehage i kjelleren, montro slike plantelys som brukes for å dyrke hamp også funker for humle ? http://www.ebay.com/itm/121435217470
Merk at mange LED lampelys oppgir langt høyere verdi enn aktuell, mener å huske at denne 450W lampen ga 127W reelt. Bra kvalitet og funker fint for urter, men for hamp/humle burde nok et kraftigere produkt velges.
 
Hamp/cannabis/humle er jo en stor lykkelig familie, så det burde gå for det samme når det gjelder vekstforhold/trivsel ja. Selv om humla nok er hakket mer hardfør og voksevillig enn sitt mer lyssky søskenbarn.
 
Tilbake
Topp