Hvilke typer øl bør brygges mitt gjæringsskap/sted ?

Hei :)

Jeg skal etterhvert skaffe meg utstyr for å kontrollere temp mellom 20 grader og 0, men det får bli litt senere, og foreløpig har jeg et skap i 2. etasje til rådighet.

I løpet av min første bavarian weiss så har romtemperaturen holdt seg på 20-20,5 grader meste parten av tiden, men midt under prosessen datt den ned til 18-19 grader pga væromslag ute. Jeg har ikke mulighet for å ha ovn inne i skapet, fordi der er ingen strøm der.

Med andre ord varierer romtemperaturen fra 18-20,5, som er en variasjon på 2,5 grader, er det akseptabelt? Det som er litt dumt er at variasjonen ikke er styrt av meg. Jeg kunne se for meg å gjære på 18 grader først, og deretter gjære "ut" på 20-20,5 utifra de anbefalinger jeg har sett her på forumet.

Det aner meg at det noen ganger kan bli dårlig utgjæring dersom temperaturen faller fra 20 grader under stormgjæring, og at den holder 18 grader på slutten? Vil jeg få svak alkohol og mye restsødme? Det er forsåvidt ikke et problem for meg, men vil det dannes usmaker med eventuelt at gjæring starter på 20,5 og slutter på 19 ?

Og til slutt: Hvilke øltyper og gjærtyper bør jeg velge med denne type ordning?

Det er egentlig uaktuelt å flytte på dunken for at det skal gjære ut på slutten pga samboerhensyn, jeg har nok rot som det er fra før av.
 
Funker helt ok med det meste av ales. Hvis du liker mye esterpreg på weissbier og saison, er det kanskje litt kjølig.
 
Tilbake
Topp