Hvilken bryggemetode brukes av de på forumet

Hvordan brygger du? (Hvilket r?stoff best?r hoveddelen av brygget ditt av)

  • All grain

    Stemmer: 90 90,9%
  • Maltekstrakt

    Stemmer: 8 8,1%
  • Begge deler/varierer

    Stemmer: 1 1,0%
  • Brygger ikke/har ikke brygget

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    99
hvis du mesker og bruker litt spraymalt/LME i tillegg så stem allgrain
hvis du brygger med maltekstrakt og spesialmalt i humlepose, stem maltekstrakt
:biersmile:
 
For så vidt ekstrakt, kjører del mesking av spesialmalt ved siden av. Men har en mistanke om at jeg har meget dårlig utbytte (60%) av spesialmaltet.
Men ølet blir godt, så man må jo bare prøve! :D
 
ved siden av? hva gjør du?
jeg har ikke prøvd enda, men så fort jeg får maltmølle tenkte jeg å meske spesialmalt i humlepose.
det jeg tenkte å gjøre er å ha posen i kjelen med kaldt vann, varme opp og slå av platen når vannet når ca. 68 grader, og la det stå ca. halvtimen på den tempen, så fjerne posen og så ha i maltekstrakt.
 
Ja, som jeg sa, det er ikke perfekt da jeg bare har 60% utbytte.
Men jeg tar det jeg har av spesialmalt, kjører halvfint i foodprosseser (i påvente av mølle..) og har det rett i kaldt vann (ca 1 1/2 liter på 3-400g. Bruker BeerAlchemy for å regne ut).
Varmer dette opp til 66 grader i 60 minutt, og siler det gjennom en finmasket sil.
Derreter "skyller" jeg maltet med vann som holder 72 grader.

På siden av dette koker jeg opp hoved batch (ca. 10 liter) i en større kjele, tilsetter ekstraktet der og det jeg har mesket så snart det er ferdig.
Å så er det bare å peise på med malt å gjær og lagring osv ;-)

Så jeg bruker ikke en pose, men tar det ved siden av. Føler jeg har mer kontroll da. Men det er da meg.
 
dæven, jeg trodde ikke at det var så stort flertall her inne som drev all-grain.. nesten paretos lov (80/20)
 
Tilbake
Topp