Hvilken humle? IPA ekstrakt

Hei folkens,

Jeg har lyst til å prøve meg på en IPA og kom over denne oppskriften på brygging.net

OTB IPA
14-B American IPA

Size: 19,0 L
Efficiency: -1,45%
Attenuation: 86,7%
Calories: 253,07 per 0,5 L

Original Gravity: 1,055 (1,056 - 1,075)
Terminal Gravity: 1,007 (1,010 - 1,018)
Color: 17,5 (6,0 - 15,0)
Alcohol: 6,25% (5,5% - 7,5%)
Bitterness: 51,54 (40,0 - 60,0)

Ingredients:
3600 g Liquid Amber Extract
500 g Crystal Malt 80°L
60 g Northern Brewer (8,0%) - added during boil, boiled 60 min
60 g Cascade (7,5%) - added during boil, boiled 15 min
10 g Cascade (7,5%) - added during boil, boiled 5 min
50 g Cascade (7,5%) - added dry to primary fermenter
11 g Danstar Nottingham

Når jeg sjekket med vinogbar.no viste det seg at de ikke har cascade pellets på lager, kan dere foreslå en annen humle?
Jeg har tenkt å bytte ut liquid amber extract med samme mengde lys spraymalt, blir riktig eller har spraymalt litt andre egenskaper enn maltekstrakt?

På forhånd takk for all hjelp!
 
Amarillo eller Centennial.

Om du bytter flytende maltekstrakt med spraymalt, må du huske på at flytende ekstrakt inneholder en del vann. Jeg ville byttet 3.6 kg flytende ekstrakt med 3 kg tørr, for enkelhets skyld. (Jeg ville også brukt litt mer humle.)
 
Takk for svar, ser ut som at Vin og Bar har amarillo på lager så jeg prøver det!

Hvor mye er "litt mer humle"? Tenker du litt mer i alle stegene eller ved ett spesielt tidspunkt? Jeg er helt fersk i gamet, kun brygget 2 ølkitt hittil... 
 
Den på 10 gram ser litt puslete ut. 40 gram er mer passe. Og jeg ville økt bitterheten til iallfall 60 IBU.
 
Nå ser oppskriften slik ut:

Ingredients:
3000 g Lys DME
500 g Crystal Malt 80°L
60 g Northern Brewer (8,0%) - added during boil, boiled 60 min
60 g Amarillo (9,7%) - added during boil, boiled 15 min
40 g Amarillo (9,7%) - added during boil, boiled 5 min
50 g Amarillo (9,7%) - added dry to primary fermenter
11 g Danstar Nottingham

IBU er nå på 101.9 - Er det noe høyt eller skal en IPA være så høy? Hvordan kan jeg i så fall senken den?

Takk for svar!
 
humle som kokes i 60 min bidrar med hovedtyngden av bitterheten,så reduser mengden her.  100 IBU er nok litt høyt i forhold til OG/alkoholprosent. jeg ville ha lagt meg på rundt 60 IBU.
 
Det Kjetil sikkert mente var at du skulle bytte ut Northern Brewer med Amarillo. 100 IBU er vel litt i det bittreste laget(for meg hvertfall) og hold deg til Cascade som aroma/smakshumle. Jeg ville også lagt på 500g lys DME for å komme opp på skikkelig IPA OG (bør ha min 6% alk). Og når det gjelder spesialmalten så tror 500g crystal 80L litt i det mørkeste laget for Amerikansk IPA, som gjerne er lysere enn den engelske.

Prøv noe legnende dette:

19 Liter
OG 1,068
IBU 66

3500g Lys DME
200g Crystal 40L

45g Amarillo 9,7% 60 min
60g Cascade 7,5% 15 mn
50g Cascade 7,5%  5 min
50g Cascade 7,5%  2 min
40g Cascade som Tørrhumle (en uke fek.s)


Jeg er ingen ekspert, men jeg tror dette ligner mer på en Am. IPA. Lykke til ;)
 
Nei, Northern Brewer er helt grei som bitterhumle, og Amarillo er en veldig god erstatning for Cascade (om enn ikke helt lik).
 
Bitterhumlen er egentlig ikke så viktig, men Northern Brewer er relativt distinkt, men den litt eikeaktig smak. Jeg liker den veldig godt, men bruker den ikke til IPA. Men det vil funke helt topp.

Husk å tilsette tørrhumlen først etter at gjæringen har roet seg, ellers vil mye av aromaen bli blåst ut av CO2-utviklingen.

Etter min mening bør du også vurdere å bytte ut gjæren. Om du skal bruke tørrgjær til en IPA, vil jeg absolutt anbefale Fermentsi Safale US-05. Jeg synes Nottingham ikke er spesielt bra til lyse og mellommørke øltyper.
 
Takk for mange bra tips folkens, jeg får ta en tur til VogB i morgen og se hva de har på lager.

God Helg!!
 
Et par spørsmål til;

Når jeg skal tørrhumle, kan jeg bare hive pellets i gjæringskaret eller må jeg koke de først (infeksjonsfare?).
Skal jeg ha pelletsene i en humlepose eller har det ingen hensikt?
 
Vi har pleid å hive pellets rett i bøtta i humlepose uten noen desinfisering, men det kunne kanskje vært greit å koke "te" på humlen med et par desiliter vann og så tilsette både humla og vannet...
 
Ja, du vil miste litt aroma med koking. Med humlepellets er det bare å droppe dem i gjæringskaret når aktiviteten har begynt å avta, uten pose eller noe. Om du vil bruke pose, må du passe på å desinfisere den, men humlen i seg selv er uproblematisk.
 
Hvis jeg har forstått rett, så er det forskjellige oljer/aromaer som trekkes ut. Det står om tørrhumling i et av Brew Your Own-magasinene fra i år om akkurat dette. Tørrhumling er ikke en erstatning for humle tilsatt sent ut brygging.
 
Tilbake
Topp