Hvilken pale ale blir dette? Har noen en oppskrift?

Kjøpte malt og humle til en enkel Pale Ale for nybegynner fra Bakke brygg her i Trondheim, men har trolig fått hjelp av småfolk til å tulle bort oppskriften.
Det jeg har er:
Malt til 20-25 l (ble det sagt)
Casade 7,4 % pellets, 100g
Safale US-05 gjær.

Skal brygges på BIAB-utstyr.

Noen som kan hjelpe meg med en oppskrift? Er litt på gyngende grunn, dette er første maltbrygget, så har lyst å starte mest mulig safe:)

Bjarte:)

30g Cascade v. 60 min, 30g Cascade v. 15 min, og 40g cascade v. 1 min :) 1 time mesking på 66 grader. Behøver ikkje gjerast so avansert i starten :)

Hvilke malttyper har du ?

Denne er hentet fra Beertools

(All Grain, 20 L)
3.83 kgAmerican 6-row Pale
0.48 kgAmerican Caramel 20°L
0.48 kgDextrine Malt
0.48 kgWhite Wheat Malt
29.96 gCascade - 5.5 AA% pellets; boiled 45 min
29.96 gCascade - 5.5 AA% pellets; boiled 30 min
29.96 gCascade - 5.5 AA% pellets; boiled 15 min
29.96 gCascade - 5.5 AA% pellets; boiled 1 min
29.96 gCascade - 5.5 AA% pellets; added dry to secondary fermenter
WYeast 1056 American Ale™

Takker for raske svar!

Det stemmer at det jeg listet opp det jeg har kjøpt.
Ser på kassalappen (som selvfølgelig ikke har blitt borte) at jeg har 5 kg Muntons Pale Ale. Jeg googlet denne og ser at den har EBC 4,4 - 6,6 (Petit).

Oddvar sitt forslag krever litt handling, Jan-Andre sin oppskrift ser litt enklere ut og jeg kan teste denne i kveld:)
Hva tror dere mht malten?

Bjarte

Framgangsmåte på BIAB må du nesten leite litt her inne, det har eg null erfaring med. Eg hadde kokt denne i 60 min ifrå eg hadde god kok :) Eg hadde forresten ikkje begynt med dette i kveld, det tek gjerne lenger tid enn du trur, iallefall første gongen, og med mindre du likar å sitte lenge oppe, hadde eg venta til i morra formiddag :)

det anbefales å meske med et sted mellom 2 og 4L vann pr kg malt. De fleste bruker rundt 2.5L pr kg, ved vanlig mesking, men det er vanelig med større mengde vann ved BIAB. La oss si 3.5L pr kilo

Jeg ville gjort sånn her:
kvern opp malten og ha den i posen

Varm 17L vann til 70 grader. Ha oppi posen. Temperaturen synker da til ca 65-67 grader, som er et fint sted å starte.Rør godt nedi så alt er godt blandet før du knyter igjen posen og setter på lokket.
Mesker du i kokekjelen pakker du den godt inn i en dyne, så holder den greit på temperaturen.

La dette stå en time. Noen lar den også stå 90 minutter. Det skader ikke om du har tid, og da er du enda mer sikker på at all stivelse er konvertert til sukker.

Malten suger til seg ca 1 til 1.5 liter vann pr kilo tørr malt. Hvis vi regner 1.25L pr kilo har du nå drøye 6L vann sittende fast i malten, og ca 11L vørter. Hvis du vil ha 25L før kok må du tilsette ytterligere 14L vann.

Det neste steget nå anbefaler jeg deg å forske videre på, men her er en enkel måte å meske ut:
Tilsett 14L vann på 80 grader, rør godt, la posen ligge i 10 minutter til. Har du mulighet for det, varm alt innholdet til 78 grader. Ta ut posen. Nå er det klart for å koke.

Kok i 60minutter, og kjøl deretter ned til 20-25grader før du tilsetter gjær. Denne nedkjølingen bør skje så raskt som mulig.

Tilbake
Topp